Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er viktigst for deg: musikken eller teksten?


Anbefalte innlegg

Haha, jeg syns mye av SA er kult, spesielt fra siste albumet, men teksta på den der er til å legge seg flat for.

Det kan være noe av det mest håpløse som finnes når det kommer til tekster.

Jeg liker teksta på To Create A Warlike Feel veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For min del er melodien absolutt viktigst. Om teksten er middelmådig men melodien god, så går det bra, fokuserer ikke så veldig på teksten uansett. Men klart, god tekst er absolutt et pluss. Greier ikke høre på noe der teksten er god men melodien er dårlig.

Helt enig. Jeg vil nok også si at jeg helts hører på instrumental musikk, spesielt da fusion og jazz hvor det uansett ikke er plass til noe vokal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg syns mye av SA er kult, spesielt fra siste albumet, men teksta på den der er til å legge seg flat for.

Det kan være noe av det mest håpløse som finnes når det kommer til tekster.

Jeg liker teksta på To Create A Warlike Feel veldig godt!

Ja, jeg liker Ecplitica. Første power metal skiva jeg hørte. My Land er fantastisk. Skulle kanskje fått kjøpt meg den igjen.

Resten har jeg ikke orka å sjekke ut da pm, ikke akkurat er min sjanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Personleg har eg større musikkinteresse enn lyrikkinteresse, noe eg trur dei fleste har inne også har. Ellers hadde de vel ikkje hengt så mykje på gitarforum? Eg liker både instrumentalmusikk og musikk med tekst, men skal det først vere lyrikk inne i biletet så er eg ganske kresen på kva eg tåler å høyre på. Det er mange band og artistar som for meg er utålbare pga. dårlege tekstar og det er også mange band og artistar som ikkje hadde vore det same utan den lyriske brilliansen, slik som til dømes The Smiths/Morrissey, Dead Kennedys og Bob Hund. Eg er forøvrig sønn av to norsklærarar, noe som sikkert gjør at eg er litt meir opptatt av språk og tekst enn dei fleste andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid syntes at musikk er viktigere enn tekst. Man lager jo musikk, ikke dikt.. Dog har det hendt at jeg har skrevet noen ord før jeg har laga noen takter, men jeg mener at for musikere, så bør musikken være viktigere enn teksta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en del her tar veldig lett på tekstene(jeg leser det i hvert fall slik). Tekster er dritviktigere, men ikke viktigere enn musikken i seg selv selvfølgelig.

For å illustrere og sette ting litt på spissen. Ta f.eks Everything I do av Bryan Adams. Låta i seg selv er jo kraftig nok, men den teksten gjør den låta 10% bedre.

Feeling er dritviktig når man synger, og har man ikke en ordentlig tekst, så forsvinner det fort. Man skal jo overbevise lytteren at man mener det man synger om -

at teksten ikke er skrevet bare fordi låta må ha tekst.

God musikk redder låta i seg selv, men det som virkelig gjør låter ekstra bra er den lille touchen med en god tekst. Noen liker tekster fordi fyren har sittet med ordbokka og valgt ut helt sjuke ord, noen fordi det treffer de rett i hjerterota etc. Så ja..tekster er individuelt.

Synes også tekster er en viktig del av identiteten til et band. Green Day, Eisley, Meshuggah, Devin Townsend har alle gode tekster og forskjellige uttrykk.

Litt random thoughts dette merker jeg, men det er vel litt mening i hva jeg mener her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Roar: tekster bør jo gjerne være litt personlig og inspirerende (hvis det gÃ¥r an Ã¥ si det?) for den som skal synge det, slik at den ekstra touchen som topper lÃ¥ten nÃ¥r fram til lytteren. SÃ¥ lytteren trenger ikke nødvendigvis Ã¥ knytte tette bÃ¥nd til teksten, men teksten gjør gjerne at artisten lager en bedre lÃ¥t (feeling, som Roar nevnte) og dermed blir gjerne musikken bedre i lytteren sin favør. Hvis noen skjønte det jeg prøvde Ã¥ si nÃ¥? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skjønner som regel ikke hva vokalisten synger uansett, så jeg driter litt i det. Ser på vokalen mer som en effekt som bidrar til helhetsuttrykket, på lik linje med vreng på gitaren, enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke skjønner hva som blir sunget varierer vel veldig fra genre og uttrykk. NÃ¥r jeg drar for Ã¥ se Nick Cave er det jo essensielt Ã¥ høre teksten, hadde jeg dratt for Ã¥ se... tja, Cannibal Corpse kanskje (liten peil pÃ¥ metall :blush: ) sÃ¥ hadde det nok ikke vært like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke skjønner hva som blir sunget varierer vel veldig fra genre og uttrykk. NÃ¥r jeg drar for Ã¥ se Nick Cave er det jo essensielt Ã¥ høre teksten, hadde jeg dratt for Ã¥ se... tja, Cannibal Corpse kanskje (liten peil pÃ¥ metall :blush: ) sÃ¥ hadde det nok ikke vært like viktig.

Cannibal Corpse sine tekster er faen meg helt fantastiske :lol:

La meg presentere et sant kunststykke!

Necropedophile

I was once a man before I transformed

into this molester, freshly deceased children

You have born, torn by my raoe

The dead are not safe, the lifeless child corpse

I will violate

Pleasure from the dead, complete satisfaction

I open the coffin

Sick thoughts run through my head as I stare

At the dead, over and over, I can't escape

I begin the dead sex, licking her young, rotted orifice

I cum in her cold cunt, shivering with ecstasy

for nine days straight I do the same

She becomes by dead, decayed child sex slave

her neck I hack, cutting through the back

I use her mouth to eject

Here I cum, blood gushes from

bleeding black blood

her head disconnected

As I came, viciously I cut, through her

jugular vein

She's already dead, I masturbate with

her severed head

My lubrication, her decomposition

Spending my life molesting dead children

Intercourse with infants

Curing heads on top of spikes

boiling skulls

Skin sliding off of bones

Voices

The voices call

Voices

The voices are calling me

Buried dead I've spiritually infected

Call to me from beyond their graves

Bleed

I now bleed pus

I bleed, the blood of the dead

I bleed on her livid skin

Thrusting myself within

Beginning to chop through her hairless crotch

Beyond what we know as death

It haunts me everyday

I hear the voice of every child

That lies next to me decayed

A fresh corpse, to fill with my infection

Tortured before death, no orifice left unfilled

Violated after death

Virgin hole infest

Anal pore spewing cess

The sacred juice I injest

Your dead child I defile

Necropedophile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.