Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er viktigst for deg: musikken eller teksten?


Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For min del så er ikke tekst noe spesielt viktig.

Nå er mesteparten av låtene jeg lager instrumentale, så det ligger kanskje noe i det.

For meg er melodiene, stemning og lydbilde mye viktigere enn ordene som skal komme med "budskapet".

Når vi en sjelden gang åpner kjeften i låtene våre så blir det mest "aah-ing" og "oooh-ing" og et par random strofer.

Når jeg hører på musikk så er heller ikke tekstene spesielt viktige. Musikken er førsteprioritet der også.

Men har et band bra tekster er det selvsagt ikke noe minus, så lenge melodiene er bra.

Eksempler på dette er Weezer og Lightspeed Champion.

Liker tekster som jeg kan forstå ved å høre på sangen, uten å måtte studere tekstene og dra fram ordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandet jeg spiller i er et typisk postrock-band. Inspirasjonskilden er nok Godspeed You! Black Emperor, uten at vi prøver å lage en blek kopi av dem. Så det å skape en spesiell stemning ved hjelp av instrumentene er nok viktigere enn tekstene. Hvis vi ''synger'' noe, er det som regel bare snakking i takt med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på en god tekst nÃ¥r jeg hører pÃ¥ musikk, men det er først og fremst musikken og melodien som fester seg i øret.

Når jeg skriver musikk selv så er det helt klart melodien og musikken som får førsteprioritet. Jeg er enda ( ;) ) ingen står lyrist,

og når jeg prøver å skrive tekster leiter jeg stort sett etter ord som låter bra, ikke som gir mest mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok musikken som er viktigist for meg, men vist teksten er bra, så er jo alltid det eit ekstra pluss. Altså eg synest at musikken er det viktigiste, men altså vist ein sang har tekst, så forventer eg litt ut av teksten, altså at det er litt dybde i teksten, slik som Neil Young, Bob Dylan osv... men det finst såklart unntak.

EDIT: Treng ikkje å ver så bra tekst som Young og Dylan produserer, men altså bare eksempler på folk som skrive skikkelege tekster med dybde i.

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett musikken. Har vel innsett at jeg ikke er noen stor lyriker.

Som jeg skulle sagt det selv. Jeg klarer ikke skrive tekster, og skjeldent jeg hører veldig etter dem. Men hender jeg hører en setning som jeg liker godt, men i musikk generellt hører jeg på det rent musikaslke. Skulle forsåvidt ønske at jeg var flinkere med ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke så ofte på tekster. Men det hender det er noe som griper meg, så helt immun er jeg ikke. Det er vel i første rekke hvis teksten er på norsk. Strofen "Himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer" synes jeg er fantastisk. Helt ubegripelig nydelig. Og så liker jeg teksten på "Indifferent dance", den finner du i linken i signaturen min. Den har en venn skrevet, og ikke jeg.

Ellers er jeg ikke noen stor tekstforfatter selv, kanskje fordi jeg ikke får til annet enn "tulletekster", altså meningsløse tekster, gjerne med litt humor på norsk, og på engelsk er jeg ikke flink nok, selv om jeg har strudert språket lenger enn de fleste.

En av de beste tekstene jeg vet om, er faktisk "Rocking all over the world". Jeg er nok en grunn person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikken! En artig tekst skader jo ikke, men jeg studerer sjeldent en tekst før jeg har hørt sangen maaaange ganger og allerede liker den. og selv da bryr jeg meg egentlig ikke om hva teksten gÃ¥r ut pÃ¥ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.