Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Axe Fx - Er rør på vei ut av studioet?


joCCe

Anbefalte innlegg

  • Svar 264
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skal vi ta å teste den derre Fx boksen mot noen ekte amper?

Da tenkte jeg ikke bare på opptak, for der tror jeg Axen kan gjøre det bra.

Jeg tenkte mer på spillefølelse + interaksjon + lyd,

og at dette måtte bedømmes av flere gitarister,

og helst uten at de visste om de spilte på Axen, eller en ekte amp.

Jeg stiller gjerne med noen amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart vært veldig moro, men du holder vel til på østlandet? Mulig noen Axe-eiere der kan stille. Jeg har ikke planer om tur østover med det første.

PS: For at en slik test skal bli så "rettferdig" som mulig, så bør Axe'n kjøres igjennom et vanlig gitarkabinett, drevet av en "ren" transistor poweramp. Jeg vil tro det ellers ville vært rimelig åpenbart for gitaristen hva som var hva, dersom Axe ble kjørt i PA eller scenemonitor, og rør-ampen i et vanlig 4x12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart vært veldig moro, men du holder vel til på østlandet? Mulig noen Axe-eiere der kan stille. Jeg har ikke planer om tur østover med det første.

PS: For at en slik test skal bli så "rettferdig" som mulig, så bør Axe'n kjøres igjennom et vanlig gitarkabinett, drevet av en "ren" transistor poweramp. Jeg vil tro det ellers ville vært rimelig åpenbart for gitaristen hva som var hva, dersom Axe ble kjørt i PA eller scenemonitor, og rør-ampen i et vanlig 4x12.

Er det ikke det Axe'n skal gjøre da? Trodde litt av vitsen var å slippe og drasse rundt på amp og kabinett. Transistorampene er jo også, stort sett, forsøk på å "simulere" røramper så godt som mulig. Kan hende jeg har misforstått helt her, men ser helt klart problemet med hvordan man skal teste dette på en mest mulig "rettferdig" måte. Det hadde uansett vært interessant med en slik test. Det som hadde vært ideelt, ville jo vært å A/B teste alt. Studio-innspilling, oppmikking live med Axe både rett i P.A og gjennom amp, Røramp m/kab kontra Axe gjennom P.A e.l osv. DET vil vel likevel bli litt for omfattende, ser jeg for meg.

Men hvis noen greier å få til noe av dette, ville det som sagt blitt interessant lesning for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart vært veldig moro, men du holder vel til på østlandet? Mulig noen Axe-eiere der kan stille. Jeg har ikke planer om tur østover med det første.

PS: For at en slik test skal bli så "rettferdig" som mulig, så bør Axe'n kjøres igjennom et vanlig gitarkabinett, drevet av en "ren" transistor poweramp. Jeg vil tro det ellers ville vært rimelig åpenbart for gitaristen hva som var hva, dersom Axe ble kjørt i PA eller scenemonitor, og rør-ampen i et vanlig 4x12.

Siden Axen simulerer alt så bra at amper ikke lenger er nødvendige,

ønsker jeg også å høre simuleringer av 20w Greenbacks, 15w Blue Alnicos,

12" lavwatt jensen fra '65 o.s.v.

Disse høytalerne anser jeg for å være minst 50% av lyden i en amp,

og hvis Axen skal leve opp til hypen, bør den også gjøre dette bra.

Akkurat hvordan dette kan gjøres best mulig, kan diskuteres,

men det må være en sammenlikning hvor Axen simulerer hele ampen inkludert høytalere.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Axen simulerer alt så bra at amper ikke lenger er nødvendige,

ønsker jeg også å høre simuleringer av 20w Greenbacks, 15w Blue Alnicos,

12" lavwatt jensen fra '65 o.s.v.

Disse høytalerne anser jeg for å være minst 50% av lyden i en amp,

og hvis Axen skal leve opp til hypen, bør den også gjøre dette bra.

Akkurat hvordan dette kan gjøres best mulig, kan diskuteres,

men det må være en sammenlikning hvor Axen simulerer hele ampen inkludert høytalere.

Hva slags mikronfoner og preamps synes du er nødvendig for å fange lyden av f.eks en AC30 med Blues?

Endret av joCCe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ta å teste den derre Fx boksen mot noen ekte amper?

Sier som Steve Stevens jeg:

"To say that my Axe FX Ultra is an FX unit is laughable"!

Stevens eier en haug med vintage Marshaller og annet stash men digger Axe`n!

Dette er bare verktøy for å lage musikk.

Jeg har bestandig spilt på dyyre røramper men har endelig funnet "min greie" med Axe`n, andre igjen foretrekker og ha tradisjonell forsterker med gitarhøytalere.

It`s all good, hadde vært kjedelig om alle brukte det samme -Da hadde vi ikke hatt noe å krangle om her inne :)

Går inn i mitt fjerde år med Axe FX nå, jammen har den boksen spart meg for mye penger, pleide å bytte forsterkere ganske ofte!

Er vel forresten noen HRI folk som har gjort noen sånne tester som det snakkes om her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere eksempler på studio-innspillinger med den ampen som taler for seg?

Det er det sikkert, men hva slags mikker og preamps mener folk er nødvendige? En 1073, 312 / 512 plus evnt en Royer 121 sammen med en SM57 eller en 421?? Andre preferanser?

Med andre ord. Hvor mange laken må du svi på mikker og preamps for å komme i nærheten av det Axen leverer på tape? Jeg tipper det dobbelte av hva Axen koster og kanskje det triple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller fortsatt på vanlige gitaramper, men jeg har ikke fått meg til å svi 30 lapper på mikker og preamps for å få de til å låte like bra på tape som Axen gjør. Dessuten har jeg ikke plass til å stable 10 amper og 10 kabinetter i huset for å få det mangfoldet av lyder og variasjoner som Axen gir.

Sammenligne "the real deal" med en Axe via et transistorsluttrinn og en "flat" høyttaler? Tror ikke Axen sanker noen poeng der, men når det gjelder tape og live (pa) så ville jeg satset mine kort på Axen, dersom jeg ikke hadde en fet samling med mikker og preamps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så tror jeg ikke at noe proft opptak er saken å gjøre.

Men hva med en Axe og noen amper bak en vegg, slik at man ikke ser hva man spiller på.

La gitarister A/B teste og gjette hva som er hva, og hva som de syns låter best.

Helt fint at ting låter bra på digitalt opptak, og gjennom en PA,

men det er vel ikke der spillefølelsen med en elgitar kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.