Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig forsterker som funker fett til hovedsaklig metal (og annen rock)


Konnis

Anbefalte innlegg

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ke2: Get your facts right. 112 har utgang til eksternt kabinett. Finfin forsterker til prisen det. Med gainen på fullt + boost-switchen på ampen inne(som jeg tror manger har glemt å trykke på når de sier at VK ikke kan gjøre metal), så funker den fint til metal den. En ENGL Screamer er sikkert bedre, men også over dobbelt så dyr (ny).

Men hvis du har litt aggresive plukkopper på øksa di, så funker VK 112 flott til Metallica, altså. Den gjør det.

http://www.sweetwater.com/store/media/valv..._doc_manual.pdf

Se nå bare du på side 10 her, og si det igjen. Du må velge mellom eksternt kabinett eller combohøyttaleren. Da er det muligens smartere å kjøpe toppen, ikke?

Dette er pga av at Peavey ville spare inn på utgangstrafoen, ergo lavere pris.

Jeg har mine facts right :closedeyes:

Og om vi nå skal splitte hår:

MIN definisjon på ekstern høyttaler er en som kan brukes i TILLEGG til den interne, ikke i stedet for.

Min definisjon på metal-lyd er ikke fra en åpen 1x12"-kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, neck-pickup som er bright og bridge som er varm? Blir ikke det litt omvendt?

Lyden ved neck er jo mye varmere/rundere enn ved bridge, så det funker ofte bra å bruke en brightere pickup der for å kompensere litt for den ekstreme forskjellen det kan bli. Jeg skjønner f.eks. ikke hvorfor folk bruker EMG-85 i neck når de har 81 i bridge. Blir jo bare smørje.

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg ikke aggressive pickups. Det er en helt vanlig Epi LP Std. med stock-pickupene. De er nok midt på treet når det gjelder output, vil jeg tro. MEN! Jeg skal ha ny gitar om ikke så alt for lenge, og da kjøper jeg en som passer bra til metal. Tenker litt på en RG Prestige med DiMarzio som ligger her på forumet.

Epiphone-gitarene er ikke akkurat de verste for Metal.

Men jeg ville prøvd å bytta ut pickupsa på den, da jeg har hørt at de som har bytta til gode picksp på Epigitarene påstår at det vekker gitaren til livet.

Vil gjerne bytte pickups på min Epiphone Les Paul Custom. Men jeg finner ikke rimelige pickups med gullcover. Vil beholde den klassiske looken.

Men Valvekingen låter sikkert fett til metal. Det er bare det at enkelte er veeldig kresne på lyd. Det er mange forsterkere som fint kan brukes til metal, men folk sammenligner dem med dyre Mesa/Marshall/ENGL/osv forsterkere og påstår at vrengen ikke er hissig nok.

Vurderer kanskje å bytte ut min ENGL Fireball mot noe annet i fremtiden, eller skaffe en forsterker Nr2. Fireballen har rett og slett for hissig vreng. Men låter himmelst med de rette settings.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke planer om å bytte pickupsene på Epien (ikke ennå ihvertfall), og jeg trenger ny amp. Skal til Oslo på mandag, tror jeg, og skal prøve en Valveking da. :)

Er det stor forskjell på Valveking med stock element og en med CV30? For det ligger en på finn.no med Celestion Vintage 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe på budsjett er ofte = ikke 100% fornøyd. Om du trenger opp til `tallica-vreng, ville jeg heller spart til en Engl. Du kan få ganske fet vreng fra en Marshall med boost, men det er jo en ting til å slepe på. 1x12"-comboer vil IKKE (Etter min mening) gi deg genuin metal-lyd, rett og slett fordi fysikkens lover vil gjøre at du får en mer åpen, "boxy" lyd fra en liten kasse med åpen bakvegg. Alternativet er jo å etter hvert anskaffe et kabinett til, men husk da at Valveking 112 ikke har utgang for ekstra høyttaler. 212 har det. De fleste andre rørcomboer har det også, men VK er billig fordi Peavey har spart inn der de kan for å få den det. Bare min mening, men du vil ikke bli helt fornøyd, tror jeg, før du har minst en 2x12" med lukket bakvegg :)

Jeg har gått den veien selv, begynte å spasere den i 1985, og er sånn passe happy hjemmegitarist nå :lol:

så du mener du får bedre metallyd med stack? jojo,. godt mulig for alt jeg vet, spiller primært på gamle fender blackfaceforsterkere uten hverken metallicavreng eller ext-cab :) . Forøvrig spiller det vel ingen rolle om forsterkeren har utgang til ext. cab. eller ei. Har selv ved flere anledninger gjort comboer om til topper. Alt du virkelig trenger er en ettermiddag, loddebolt, jack-hunn, sag, metalldrill, kanne med kaffi og garasje med radio(= .. så å legge til et ekstra utgangsjack kan umulig ta mer en 10minutter.

Vil anbefale trådstarter å ta en nærmere titt på:

- Egnator Rebel 20

- Peavey Windsor Studio

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Marshall combo. Nå har jeg akkurat kjøpt en JMP 2104. Da får du en amp som er den samme som JMP/JCM800 2204, + to høytalere.

Dessuten er det mye billigere enn å kjøpe en forsterkertopp + høytalere.

Da får du en topp amp for en budsjettvennlig pris.

Du kan koble på en 4x12 på comboen om du vil, og hvis du vil ha en Marshall-topp, kan du kjøpe/lage et topp-kabinett, og sette ampen rett inn.

Den passer perfekt inn i en topp, uten at du bør gjøre noe som helst.

Hvem påstår at en 2204 ikke er en amp som funker til metall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller metal på 1959, Marshall er virkelig undervurderte som metalforsterkere.

Hvorfor skal man ha så vanvittig mye vreng? Hvorfor skal alt være så glatt og fint? Er jo tross alt ikke pop dette her.

Lyden de fleste stiller seg til på "metalforsterkere" synes jeg modeleringsforsterkere klarer nesten like bra, og jeg HATER forsterkermodelering.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.