Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Allsidig forsterker som funker fett til hovedsaklig metal (og annen rock)


Konnis

Anbefalte innlegg

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. jaha. Får vel gjøre det.

Et alternativ er kanskje å kjøpe en bra clean-forsterker og kjøre pedalvreng, men dette er kanskje ikke like rått? Ser kanskje litt stusselig ut med en Fenderforsterker på scenen når man drar Master of Puppets, liksom :P og er vel en grunn til at de store bruker forsterkervreng og.

Huff, skakke værra lett. For å få en konkret liste:

- Skal duge til bandøving og små gig'er (50W og oppover?)

- Rør?

- Feit metallvreng, barsk vreng overall

- Grei cleanlyd

- combo

- Helst 5000kr og nedover, med mindre jeg finner en Screamer til 6000kr.

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns rør høres bedre ut enn transistor de de fleste sammenhenger. Du har gode transistorer også(ROland Cube, Roland Jazz Chorus, Vox AD), men likevell er rør mer "levendes" i mine ører.

Og istedenfor å gå for vrengpedaler, er overdrive/boost ofte best for å beholde mest mulig av karakteristikken i forsterkeren.

Viss du har sjansen, så må du teste rørforsterkere fra Crate og Laney også. Billig forsterkere for penga. Noen av diss trenger en overdrive til å få en saftigere vreng.

Syns noen snakka om en Fender amp som låt bra med vrengpedaler. Noen får ta nevne litt mer om den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe på budsjett er ofte = ikke 100% fornøyd. Om du trenger opp til `tallica-vreng, ville jeg heller spart til en Engl. Du kan få ganske fet vreng fra en Marshall med boost, men det er jo en ting til å slepe på. 1x12"-comboer vil IKKE (Etter min mening) gi deg genuin metal-lyd, rett og slett fordi fysikkens lover vil gjøre at du får en mer åpen, "boxy" lyd fra en liten kasse med åpen bakvegg. Alternativet er jo å etter hvert anskaffe et kabinett til, men husk da at Valveking 112 ikke har utgang for ekstra høyttaler. 212 har det. De fleste andre rørcomboer har det også, men VK er billig fordi Peavey har spart inn der de kan for å få den det. Bare min mening, men du vil ikke bli helt fornøyd, tror jeg, før du har minst en 2x12" med lukket bakvegg :)

Jeg har gått den veien selv, begynte å spasere den i 1985, og er sånn passe happy hjemmegitarist nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ke2: Get your facts right. 112 har utgang til eksternt kabinett. Finfin forsterker til prisen det. Med gainen på fullt + boost-switchen på ampen inne(som jeg tror manger har glemt å trykke på når de sier at VK ikke kan gjøre metal), så funker den fint til metal den. En ENGL Screamer er sikkert bedre, men også over dobbelt så dyr (ny).

Men hvis du har litt aggresive plukkopper på øksa di, så funker VK 112 flott til Metallica, altså. Den gjør det.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg ikke aggressive pickups. Det er en helt vanlig Epi LP Std. med stock-pickupene. De er nok midt på treet når det gjelder output, vil jeg tro. MEN! Jeg skal ha ny gitar om ikke så alt for lenge, og da kjøper jeg en som passer bra til metal. Tenker litt på en RG Prestige med DiMarzio som ligger her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DiMarzio er også ganske midt på treet output-wise da. Hvis det er sånne DiMarzio/IBZ-mikker som det ofte er på de Prestige-gitarene. Har bare prøvd ampen med EMG 81, 60 og 85, SD Blackouts og Gibson 500T/496R jeg. Aggressive mikker alle sammen, og det har funket fett til metal. Eller vent, også prøvd med en stock LP Studio, funka fint det og :P Går nok bra uansett. Hvis ikke, kjøp deg en boost-pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Da så. Er DiMarzio/IBZ-mikker, ja. Og jeg som trodde DiMarzio var høy output med skingrende tone :P sånn kan det gå.

Får vel ta meg en tur til byen en gang og teste! Har testet en Screamer før, og denne ga gromlyd på lavt volum og. Virker som en herlig forsterker, men prisen gjør et godt innhugg i lommeboka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra infoen DiMarzio gir om IBZ mikkene:

The DiMarzio®/IBZ pickups are specifically designed and manufactured by DiMarzio® for Ibanez, and they are not available separately. Like all DiMarzio® pickups, they are made in our New York factory. Both neck and bridge pickups are high-output models. The neck pickup is fairly bright-sounding, similar to a Super 2™ (DP104). The bridge pickup is a little louder and warmer-sounding, and resembles a cross between the Steve Morse Bridge Model™ (DP200) and the Super Distortion® (DP100). The R1 single-coil is warmer-sounding than a typical vintage single-coil, and was designed to work well with the neck and bridge humbuckers when they are in split mode. It has a sound similar to that of the HS-2™ in split-coil mode.

:)

Siden jeg regner med det er min gitar det er snakk om kan jeg jo si at jeg i utganspunktet hadde tenkt å skifte mikkene når jeg kjøpte gitaren, men jeg ble faktisk positivt overasket over IBZ mikkene. Ja det finnes bedre mikker, men de er slett ikke dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.