Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Bruker man den femte strengen (mørke) i en 5 strengers bass eller er det bare for å hvile hånden?

Spiller ikke bass selv så kan ikke si at jeg har peiling.

Jeg spiller ikke bass jeg heller, men jeg er ganske sikker på at man ikke bare bruker den til å hvile hånden.

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man den femte strengen (mørke) i en 5 strengers bass eller er det bare for å hvile hånden?

Spiller ikke bass selv så kan ikke si at jeg har peiling.

Om man trenger en tommelstøtte finnes det adskillig billigere tommelstøtter enn å skaffe seg en 5-strengs bass (som oftest er de mer kostbare enn 4-strengere). :)

Antar at du mener spørsmålet relativt seriøst... så derfor et nogenlunde seriøst svar.

Vi er nemlig ganske leie av å høre den kjent barnevisen nedenfor hele tiden fra andre musikere (og fra enkelte bass-purister), og da blir vi som oftest litt "pissed off":

"En bass den har 4 strenger,

4 strenger har en bass,

og har den ei 4 strenger,

så er det ei en bass"

De som kommer med den får ikke seriøse svar her inne.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute etter koffert til Sterlingen. Music Man har ein koffert som heiter 5981, eller noko. Er det vegen å gå, eller er f.eks. Gator-sakene å anbefale? Eller eventuelt merke eg ikkje har oppdaga enda, som er fantastisk gode.

Har ikkje lyst på gigbag, føler meg tryggare med bassen låst ned i ein solid kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, jeg... en kasse (vanlig hard case som Gator etc.) tåler selvsagt noe mer enn en god gig bag, men ikke så mye. Dersom du skal ha en virkelig solid kasse som skal tåle noe må du opp i en flight case med metall-sider. Da kan du sende med flyet og gjøre stort sett som du vil med dem. Problemet med kasse (synes jeg) er at de er så tunge og vanskelig håndterbare, mens en gig bag (av den gode typen da, vel og merke) gir nesten samme beskyttelse og er mye enklere å ha med og frakte på.

Skal du ha en skikkelig flight case (a la Rufo) blir det fort kostbart.

Må regne med at en original Music Man-kasse er OK. Gator bygger sikkert kasse for mange av de større merkene. Helt umulig å si hvilken som er "best", egentlig. :) Hvilke krav har du til kassen? Så lenge du tar med i betraktningen at de fleste hard cases ikke er flight cases (jeg ville aldri sendt en vanlig hard case med flyet uten ekstra beskyttelse, f.eks.) så vil sikkert de fleste hard casene fungere.

Men skaff deg en solid gig bag også, for du kommer til å hate den kassen når du skal gå på øving på andre siden av byen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins en fin middel-vei mht. kasse / bag dilemmaet.

Det kalles soft-case eller noe sånt. En firkantet stiv "kasse" av kunststoff (isopor aktig) men med nylon (?) trekk. Lett i vekt, samtidig stiv og sterk nok til å tåle masse bank.

Jeg har to sånne Gator kasser til mine Warmoth basser. De er aldeles all-right, jeg har ingen betenkeligheter med å la dem kastes rundt med bassen inni. Billige er de også.

Den ene er helt ubrukt... vil du kjøpe den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Trur grunnen til at eg helst vil ha koffert, er at eg antageligvis aldri har vore borti ein SKIKKELIG gigbag... :P Sterlingen kom i ein tynn Fender(!!) gigbag.

Kan nok hende eg kjøper kofferten din, elros, men må tenkje litt på det. Reiser på opptak til utdanning i forsvaret i morgon, så vert nok uansett ikkje noko av før i begynnelsen av juli.

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.