Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Hvor bor du, da? :)

Genz Benz Shuttle 6 er en veldig ok forsterker. Jeg vurderte den opp mot Ashdown Little Giant, men av ulike grunner landet jeg på Genz. I hovedsak at jeg fikk testet den ut og likte det jeg hørte. Veldig "hi-fi" aktig. Vil tro det samme gjelder Ashdown little giant. Men det du kanskje kan få til på genzen som du ikke kan på Ashdown, er litt overdrive på preamp-trinnet, siden du der har et rør på Genzen. Ashdownen er solid-state hele veien.

Ellers er vel Ashdownen 2x500W uten mulighet for bridging. Uten at jeg er noen ekspert på det.

Jeg er godt fornøyd med min Genz, men jeg spiller ikke så mye rock'n'roll. Det blir mest jazz og fusion, og jeg har mange forskjellige basser med veldig ulik tone, så for meg var en transparent forsterker veldig viktig. Kanskje en av Ashdown comboene eller Ampeg kan være et godt alternativ for deg om du beveger deg mer mot rock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Var da som faen.. må visst lære høyrehånden min å spille "vanlig" igjen (DVS ikke bruke de teknikkene jeg har lært av Lee, Entwistle og Harris, Men standard høyrehåndsteknikk..) Det har nå blitt slik at jeg alltid starter med 2finger som utgangspunkt, og det blir litt rot med timing av avogtil, Jeg vet ikke helt hvordan jeg har fått det til.

Uansett:

Jeg kan anbefale Seymour Duncan Customshop Steve Harris pickupene.. Bedre lyd er det lenge siden jeg har hørt! Tror og mener de skal være bygd etter den originale pickupen som satt I Steve Harris's 1970 Fender Precision bass (noe som var hovedgrunnen til at jeg kjøpte den, da den som satt i begynte å streike litt). Det eneste jeg kan garantert si er at tonen er mye bedre enn det jeg fikk ut av pickupen fra 74, og den elsket jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du, da? :)

Genz Benz Shuttle 6 er en veldig ok forsterker. Jeg vurderte den opp mot Ashdown Little Giant, men av ulike grunner landet jeg på Genz. I hovedsak at jeg fikk testet den ut og likte det jeg hørte. Veldig "hi-fi" aktig. Vil tro det samme gjelder Ashdown little giant. Men det du kanskje kan få til på genzen som du ikke kan på Ashdown, er litt overdrive på preamp-trinnet, siden du der har et rør på Genzen. Ashdownen er solid-state hele veien.

Ellers er vel Ashdownen 2x500W uten mulighet for bridging. Uten at jeg er noen ekspert på det.

Jeg er godt fornøyd med min Genz, men jeg spiller ikke så mye rock'n'roll. Det blir mest jazz og fusion, og jeg har mange forskjellige basser med veldig ulik tone, så for meg var en transparent forsterker veldig viktig. Kanskje en av Ashdown comboene eller Ampeg kan være et godt alternativ for deg om du beveger deg mer mot rock?

Bor 2,5 til 3 timers biltur fra Tromsø, så nærmeste skikkelige musikkforretning blir nok der. Litt usikker på hva du mener med at den høres hi-fi -aktig ut? Ampeg har jeg ikke sett så mye på. Mest på grunn av priser litt over mitt budsjett. Ashdown har jeg sett litt på. Som nevnt har jeg sett litt på ABM-500 toppen. Den også med rør i preamp. Men om Little Mark II eller III er å få tak i, tror jeg valget så langt står i mellom den, Ashdown ABM-500 (EVO III?) og evt. Genz Benzen. Mest siden jeg har hørt og tafset litt på både Marbass og Ashdown, men aldri fått prøvd selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugbass
Bor 2,5 til 3 timers biltur fra Tromsø, så nærmeste skikkelige musikkforretning blir nok der. Litt usikker på hva du mener med at den høres hi-fi -aktig ut? Ampeg har jeg ikke sett så mye på. Mest på grunn av priser litt over mitt budsjett. Ashdown har jeg sett litt på. Som nevnt har jeg sett litt på ABM-500 toppen. Den også med rør i preamp. Men om Little Mark II eller III er å få tak i, tror jeg valget så langt står i mellom den, Ashdown ABM-500 (EVO III?) og evt. Genz Benzen. Mest siden jeg har hørt og tafset litt på både Marbass og Ashdown, men aldri fått prøvd selv. :)

Jeg prøvekjørte EVO 500 og Little Mark II i sin tid, liker begge veldig godt, men valgte LM tilslutt. Dette fordi den spiller vel så høyt, er varm og fin i tonen(som EVO), veier 2,9 kg(!) og er litt billigere. Genz har jeg ikke prøvd, men den går for å være mer clean/hifi. Min stemme går til Mark Bass her.

Endret av bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugbass
Tror nok det blir LMII. Fikk mail i fra forhandleren i dag tidlig(!) om at ampen kan skaffes for en ganske rimelig penge. :)

Den ampen er oppgradert nylig til LMIII, du kan jo sjekke om det er noe prisforskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Det verste er jo at den er ganske tøff :lol: Ikke at jeg kommer til å bruke pengene mine på den der, men en hadde sikkert vært verd å eie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo at den er ganske tøff :lol: Ikke at jeg kommer til å bruke pengene mine på den der, men en hadde sikkert vært verd å eie..

Ja, ganske så spesiell. Men litt mye penger for en oppkappa Rick ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 2,5 til 3 timers biltur fra Tromsø, så nærmeste skikkelige musikkforretning blir nok der. Litt usikker på hva du mener med at den høres hi-fi -aktig ut? Ampeg har jeg ikke sett så mye på. Mest på grunn av priser litt over mitt budsjett. Ashdown har jeg sett litt på. Som nevnt har jeg sett litt på ABM-500 toppen. Den også med rør i preamp. Men om Little Mark II eller III er å få tak i, tror jeg valget så langt står i mellom den, Ashdown ABM-500 (EVO III?) og evt. Genz Benzen. Mest siden jeg har hørt og tafset litt på både Marbass og Ashdown, men aldri fått prøvd selv. :)

Med "hifi" mener jeg at den er veldig "transparent" og gjengir det som skjer på instrumentet veldig nøyaktig. Den farger ikke lyden i nevneverdig grad, men har bredt frekvensspekter og er veldig ren.

Jeg prøvekjørte også Markbass og noen av comboene til Ashdown, og de farger lyden mer i henhold til "sitt" lydideal. Spesielt var Markbass sin Jeff Berlin combo spesiell i så måte. Jeg hadde med to basser som var veldig forskjellige i utgangspunktet, og gjennom JB comboen låt begge forbausende likt (typisk Jeff Berlin-klang), mens de på Genzen låter veldig forskjellig. Ashdownen låt tøft, men litt mer rock'n'roll, med muligheter for litt "skitten" lyd.

Markbass låt veldig fint, men jeg valgte Genzen av to grunner: Den ene var pris, den andre var at jeg ønsket den renere lyden Genzen gir. Men Markbass og Ashdown er også gode forsterkere, og hvilken du ender opp med å velge blir mest avhengig av hvilken lyd du er på jakt etter :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugbass
Med "hifi" mener jeg at den er veldig "transparent" og gjengir det som skjer på instrumentet veldig nøyaktig. Den farger ikke lyden i nevneverdig grad, men har bredt frekvensspekter og er veldig ren.

Jeg prøvekjørte også Markbass og noen av comboene til Ashdown, og de farger lyden mer i henhold til "sitt" lydideal. Spesielt var Markbass sin Jeff Berlin combo spesiell i så måte. Jeg hadde med to basser som var veldig forskjellige i utgangspunktet, og gjennom JB comboen låt begge forbausende likt (typisk Jeff Berlin-klang), mens de på Genzen låter veldig forskjellig. Ashdownen låt tøft, men litt mer rock'n'roll, med muligheter for litt "skitten" lyd.

Markbass låt veldig fint, men jeg valgte Genzen av to grunner: Den ene var pris, den andre var at jeg ønsket den renere lyden Genzen gir. Men Markbass og Ashdown er også gode forsterkere, og hvilken du ender opp med å velge blir mest avhengig av hvilken lyd du er på jakt etter :)

Lykke til!

Jeff Berlin komboen er litt spesiell, med en 15" uten diskanthorn i ei forholdsvis lita kasse. Dette gjør den spesielt egnet for de som liker endel lav mellomtone i lyden. Ellers er vel Mark Bass også å betrakte som "hifi" som du beskriver det, men med en varm grunnlyd. Så de fleste andre MB anlegg skiller veldig mellom instrumentene man bruker etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i det, bugbass :) Det var ikke ment som "ensidig" kritikk, poenget mitt var bare at det er forskjeller mellom dem. Og mens jeg følte Markbass var litt mer farget uten at jeg kan sette fingeren på akkurat hva det var som gjorde det. Jeg følte Genzen var "åpnere" og mindre farget, og fremhevet forskjellen mellom mine instrumenter mer enn hva Markbassen gjorde. Men jeg spiller fusion og jazz, og jeg bruker veldig forskjellige instrumenter. Er man på jakt etter en solid basstone i et pop eller rock band kan det godt hende at man får en bedre lyd med Markbass. Jeg er ikke erfaren nok med alle forsterker og høyttalermulighetene til egentlig å kunne uttale meg godt nok om det.

Og helt enig med deg i det med JB komboen. Den er akkurat i den gata min gamle forsterker var. 15" kombo uten disktanhorn og låt kjempefint på fretless og kontrabass. Det blir smak og behag.

Uansett... jeg tror at så lenge man kjører en av disse løsningene blir forskjellen til syvende og sist smak og behag, og kanskje ganske liten også. Man kan helt sikkert finne en passende lyd i hvilken som helst av disse forsterkerne. Er ikke akkurat billig dritt vi snakker om :) Selvsagt best om man får muligheten til å prøve litt rundt, men om det ikke er mulig så tror jeg ikke man går så fryktelig galt med noen av dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "hifi" mener jeg at den er veldig "transparent" og gjengir det som skjer på instrumentet veldig nøyaktig. Den farger ikke lyden i nevneverdig grad, men har bredt frekvensspekter og er veldig ren.

Takk for forklaring. :)

Uansett... jeg tror at så lenge man kjører en av disse løsningene blir forskjellen til syvende og sist smak og behag, og kanskje ganske liten også. Man kan helt sikkert finne en passende lyd i hvilken som helst av disse forsterkerne. Er ikke akkurat billig dritt vi snakker om :) Selvsagt best om man får muligheten til å prøve litt rundt, men om det ikke er mulig så tror jeg ikke man går så fryktelig galt med noen av dem. :)

Var det jeg håpet på. Blir nok uansett mye bedre enn nå.

Er det stor fordel med rør i preamp? Valget står nå i mellom Ashdown ABM-500 og Little Mark II. Ashdown med rør i preamp og LMII uten.

Beklager mange (sikkert dumme) spørmsmål. Kom til å tenke på at jeg egentlig sikkert burde opprettet en egen tråd for dette her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint! :)

Ingen spørsmål er dumme her!!! med mulig unntak av om du spør om vi liker å kjøpe nye basser og forsterkere og slikt, som er for dumt til å spørre om.... :lol:

Rør i preampen gir deg mulighet til å lage vreng (ved å kjøre volumet inn ganske høyt slik at du kjører røret i metning, får du forvrengning i røret og får en grei vrengeffekt). Eller sies det at rør i preampen gir en litt varmere lyd. Jeg vet ikke helt... har ikke nok erfaring med å sammenligne rør og uten rør til å kunne uttale meg om hvor stor denne effekten egentlig er.

Genzen min har to volumkontroller på preampen, et inngangsvolum og et utgangsvolum. Skrur jeg inngangsvolumet så høyt opp at jeg får klipping på inngangen, får jeg en litt skitten vreng på inngangstrinnet. Kan være nyttig i noen sammenhenger.

Ellers er vel Ashdownen laget for å være litt "old-school" mens Markbassen er mer "modern science".

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.