Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vanskligste sang


Lejs

Anbefalte innlegg

Og hvis man leser om hvem som har inspirert de store gitaristene vi har idag, så er det få som trekker frem Malmsteen, men navn som Hendrix, Clapton, Page, Gilmour og Beck OFTE igjen, så da kan man spørre seg:

Er han så sinnsykt viktig som dere sier?

Nå er det jo for det første åpenbart at du selv velger hvem de 'store' gitaristene er. Dessuten kom Malmsteen på banen over 20 år etter dem du nevner, så det er bare rimelig at hans ettermæle ennå er langt fra fullbyrdet. Likevel finnes det nok av gitarister innen metal som alle bærer preg av og innrømmer innflytelse fra Malmsteen--John Petrucci, Michael Romeo, Jeff Loomis, Jason Becker, Marty Friedman, Paul Gilbert, Alex Skolnick, Kirk Hammett... så vel som så å si samtlige sologitarister innen melodisk/'skandinavisk' death metal og power metal, berømte og mindre berømte, og en bråte yngre gitarister som verden ennå ikke har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvem er de "store" gitaristene i dag?

er jo en halv million og fem power-metal/prog-metal/heavy-metal band(ja listen er lang) i dag som er direkte inspirert av Malmsteen

mange av de store gitaristene på 80tallet har også sagt at de til en viss grad er inspirert av malmsteen..

men som sagt, hvem er nå disse "store" gitaristene i dag, som du snakker om?

Du kom meg visst i forkjøpet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det eksempelet jeg kom med om metallgitarister, gitarister, musikere osv osv, prøver jeg å si at Yngwie alt i alt ikke er hva man kan kalle "veldig" innflytelsesrik. Han er rimelig ukjent summa summarum i musikkverdenen.

Nå har han inspirert andre gitarister som har gjort det større enn han selv da, (nå kan det hende jeg tar feil her) men michael romeo, john petrucci, kirk hammet og sikkert mange fler som jeg ikke kommer på har jo tatt inspirasjon fra malmsteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slahs, Moore et co + jazzgitarister, folkesangere osv osv.

Håper ikke det blir et poeng her å nevne fleste gitarister, men de som holder seg innenfor sjangeren metall står så absolutt tilbake for den store andelen som spiller "alt anna". Og at det finnes rimelig mange gitarister som har inspirert utover flere sjangere og har langt bredere en appell en Yngwie er noe jeg tør å påstå ikke bare er en oppfatning.

Men som dere sier; det er for nært til å gjøre seg opp noen faktisk mening om Yngwies ettermæle, men om poenget er folk som spiller gitar og ikke antall flinkis-guder så er han virkelig ikke den o-så store inspirasjonskilden! Det gjør han ikke mindre viktig for de som faktisk har han som inspirasjonskilde, men det er et så uendelig mye større musikkmiljø UTENFOR metall! Kanskje det blir mer korrekt å snakke om artister en gitarister da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det eksempelet jeg kom med om metallgitarister, gitarister, musikere osv osv, prøver jeg å si at Yngwie alt i alt ikke er hva man kan kalle "veldig" innflytelsesrik. Han er rimelig ukjent summa summarum i musikkverdenen.

Nå har han inspirert andre gitarister som har gjort det større enn han selv da, (nå kan det hende jeg tar feil her) men michael romeo, john petrucci, kirk hammet og sikkert mange fler som jeg ikke kommer på har jo tatt inspirasjon fra malmsteen.

Og også inspirert av Zappa, Page, EVH, og mange mange andre gitarister.. Kanskje tilogmed vil Yngwie ikke være helt på toppen til disse folkas liste over inspirasjonskilder? Mulig med flere en én vøtt...

Joda, det viser at Yngwie har hatt ringvirkninger i miljøet! Så absolutt! Det er det ingen som benekter! Men å gi Yngwie æren for disse folka? Kanskje de hadde hørt ganske annerledes ut dersom Yngwie ikke fantes, men kanskje hadde forskjellen være større dersom vi plukka ut en annen storhet?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei forresten! Nå fant jeg en fin måte å summere hva jeg ikke bare mener, men hva jeg også tror kan ansees som et fakta:

De enkelte artisters bidrag er for seg filosofiske størrelser. Med det mener jeg at for eksempel en ny teknikk eller teoris verdi i seg selv er så diskutabelt, at for alt annet en seg selv blir det umulig å påstå noe om hvor stor betydning for musikk, det være seg gitar eller all, det faktisk har.

Vi har derimot en veldig enkel og grei målestokk for en artists "ringvirkninger". Og det er ved å undersøke hvor mange som har latt seg inspirere av artister. Det å da påstå at Yngwies bidrag er noe begrenset tror jeg ikke blir veldig feil! Med det mener jeg IKKE at han er "dårlig" eller noe, men bare at blant folk som spiller gitar og/eller utøvere av musikk trolig vil nevne, tjah... Mike Patton, som IKKE er en gitarist, som inspirasjon før Yngwie. Jeg mener ikke å bagatellisere noen som helst, men med mindre gitarrelatert musikk over natta ble til metall/heavyrock med trekk av neo-klassisk og/eller prog, så er akkurat den omtalte grenen av ekstremutøvere litt underlegne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det blir et poeng her å nevne fleste gitarister, men de som holder seg innenfor sjangeren metall står så absolutt tilbake for den store andelen som spiller "alt anna". Og at det finnes rimelig mange gitarister som har inspirert utover flere sjangere og har langt bredere en appell en Yngwie er noe jeg tør å påstå ikke bare er en oppfatning.

Nå var det først og fremst snakk om rockegitar, så det totale antall klart avgrensede sjangre er ikke akkurat enormt. Hvorvidt Pat Martino eller Liona Boyd har latt seg inspirere av Malmsteen, er i all rimelighet ganske irrelevant. Malmsteen kom på banen med en ufornektelig distinkt spillestil som påvirket en hel generasjon gitarister, og som lever videre i tusenvis av gitarister idag, kjente så vel som ukjente. Jeg vet du sier du ikke prøver å bagatellisere det, men det virker for meg som om du likevel gjør det.

Av ren nysgjerrighet, hvem ville du utpekt som viktige figurer i rockegitarens utvikling? Foruten gitarister som Malmsteen og Van Halen, hvem bør få æren for å ha bragt virtuositet til rockescenen på begynnelsen av 80-tallet? Det er jo ikke et rent lite paradigmeskifte det er snakk om her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri med meg, og kan forsåvidt heller ikke se at det ble spesifisert rockegitar.. Er det "rockegitar" er jeg fremdeles i sterk tvil, men langt mindre. Er det melodisk metall er tvilen ikke sterkere en at jeg lar det gå. Men for gitarenmusikkens betydning? Da protesterer jeg.

Rent musikalsk? Van Halen. Jeg husker såvidt åttitallet, og jeg husker Van Halen, men absolutt ikke Yngwie! Page og Iommi var i allefall i begynnelsen veldig viktig. Men det at jeg ikke husker han betyr ikke noe som helst.

Malmsteen SKAL inkluderes når det er snakk om den typen rock/metall som det tydeligvis er snakk om!

Ellers innovative gitarister fra perioden? Lynch, Rhoads et Co. Schenker hadde vel entret scenen da også? 1980 kom MSG ut om jeg ikke husker helt feil? Men bevares... Spør dere om gitarister som "gjør nye ting innenfor den aktuelle sjangeren" så har dere jo på en måte dekt litt vel opp for at Yngwie SKAL score høyt. Og det vil jo være dumt av meg å late som om han ikke finnes når vi tross alt snakker om sjangeren som han har slått seg fram i..

hvem bør få æren for å ha bragt virtuositet til rockescenen på begynnelsen av 80-tallet? Det er jo ikke et rent lite paradigmeskifte det er snakk om her...
heh.. som sagt, men for all del.. Han gjør jo det, men tro om ikke EVH er viktigere? Tror nok EVH-fans ikke bare plukka opp flere gitarer, men også synther, trommer og bass en ganske stor grad! Men kan vi helst slutte å leke Jeopardy?

Men en annen måte å se det på er de som egentlig ikke har noen rent musikalsk store meritter å komme med, men som allikevel har fått MANGE til å plukke opp gitaren og på den måten bidratt enormt. Det vil jo da være Frehley, Stanley og A. Young! Jeg har tillitt nok til folks kreativitet til å mene at det er de mest populære, og kanskje tradisjonelle bands fans som etter å ha begynt å spille gitar, så har begynt å lure på potensialet som bor i den. Så indirekte alle store rockepersonligheter hvor gitar har vært et naturlig anheng være hva jeg karakteriserer som veldig "viktige gitarister".

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men back to topic

...

;D ;D

7f412a91a0fcacf258781f59d96d7e9b-.jpg

"This is actually unplayable" ... "Bring out your sears violin!"

Tror jeg lærte den på blokkfløyte i 4. klasse.. litt morsomt, du må skjære og tette hull i fløyta mens du blåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri med meg, og kan forsåvidt heller ikke se at det ble spesifisert rockegitar.. Er det "rockegitar" er jeg fremdeles i sterk tvil, men langt mindre.

Så du leser ikke mesteparten av det vi andre skriver, he he.

Det er vel ingen som på noen måte vil benekte influensen til VH heller, det er jo hele poenget. Hvis du ser på de som har hatt størst påvirkining innen solospille på gitar innen sjangeren hardrock/metall så står Hendrix, EVH og Malmsteen som butaer. Å påstå noe annet er historieløst. Alle andre blir som fotnoter å regne i forhold til disse tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.