Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vanskligste sang


Lejs

Anbefalte innlegg

Alle gitarister kopierer hverandre, det er sånn man lærer. Det skal godt gjøres å finne originale gitarister i dag, ihvertfall folk som har noe bra å fare med. Å kopiere andre gitarister vil ikke nødvendigvis si at du mister egenart i spillet ditt, det eneste som teller er om du har nok personlighet fra før av.

I utgangspunktet er jeg helt enig. Men det er en ting for en nybegynner å rippe licks fra hendrix og Clapton osv. Skal du rippe Malmsteen, Vai og Shawn Lane så tar det fort litt mer tid. Og da er det veldig lett at fokuset på teknikken tar litt overhånd og at det musikalske blir sekundært.

Jeg vet da det jævlig godt for jeg har sett mange gjøre det på GIT og gjordt akkurat de samme selv. Jeg møtte Gale-Kjetil i 1986 og han introduserte meg kjapt for Malmsteen, Vai og Satriani. Fra den dagen brukte vi vært bidige ledige minutt i 5 jævla år for å kunne spille som Paul Gilbert og Malmsteen. Opprinnelig hadde vi satt oss som mål 6 månder, men det tar altså litt lenger tid å få inn den type teknikk. Jeg husker godt dagen jeg satt inne hos Staffan W-Ollson å spilte rundt metronomen og han sa "wow nå spiller du fortere enn meg". Har aldri vært stolt'ere enn det.

Men altså etter 5 år så var jeg ikke en milimeter nærmere å finne min egen stemme på instrumentet. Ok kunne spille fort som faen, men det er altså ikke så jævlig viktig. Resultatet av det hele er at Kjetil er en djevel på sweeping og at jeg ikke øver lenger. Det gir meg absolutt ingen ting.

Nå er det kanskje infantilt av meg å la meg provosere av at folk tror jeg ikke vet hva jeg prater om, og jeg skylder kanskje Mr Mag en unnskyldning. Jeg vet da faen når han gikk i bleier, sorry. Men jeg sier jo idette kun i håp om at dere ikke skal gjøre det samme tabbe som meg å tror at teknikk er svaret på noe som helst og heller fokusere på å finne deres egen stemme. Ingen ting hadde vel vært fetere enn om en av dere her om 5 år stod frem og tok gitarspilling en ny og spennende vei.

Samme her, sorry mate B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mulig jeg har missforstått inlegget ditt (er rimelig trøtt nå), men Shawn Lane øvde vel kun teknikk til han var 18 (fra 10), og han er vel kanskje mer musikalsk enn noen annen, samtidig som han har sin helt egen stemme på instrumentet sitt..

HAr jeg missforstått, slett innlegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har missforstått inlegget ditt (er rimelig trøtt nå), men Shawn Lane øvde vel kun teknikk til han var 18 (fra 10), og han er vel kanskje mer musikalsk enn noen annen, samtidig som han har sin helt egen stemme på instrumentet sitt..

Han øvde masse fra han var rundt 12 til han var 18, etter det tok han en pause fra turnélivet og fokuserte mer på familie og spilte for det meste piano. Det meste av livet brukte han på å utvikle seg musikalsk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er PATETISK hvordan noen medlemmer her på forumet snakker om Malmsteen som om han er fullstendig evneveik som musiker. Det holder ikke med å uttrykke mishag overfor musikken hans; neida, her tar man for gitt at Malmsteen overhodet ikke EVNER å uttrykke seg musikalsk, og det impliseres til stadighet at han rett og slett er en dårlig gitarist.

Ærlig talt, folkens--hør på dere selv! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Aiwass, skjønner ikke hvorfor forumet hele tida driver og kritiserer Malmsteen.

Greit nok, Malmern er litt over the top, men han brukte gitaren på en helt nyskapende måte, og er kanskje den mest inflytelsesrike gitaristen over hele verden..

Hør Rising Force albumet, der skal du se at han er litt annet enn bare frygisk skala opp og ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du være litt forsiktig med hvor høyt du skryter Yngwie opp i skyene..

Ja, han er uten tvil en svært viktig gitarist, og neo-klassisk musikk er i sine kretser ansett som innovativ.

Men verdens mest inflytelsesrike? Jeg regner med du kommer med det som din egne oppfatning, og innser at det egentlig er ganske subjektivt opplevd.

Hvor innovativ forskjellige gitarister har vært kan alltids diskuteres.. Neo-klassisk musikk følger ganske strenge sett med regler som er veldig gamle. De tillater lite rom for sprell, og Yngwie har jo selv sagt at han ikke liker å improvisere, men foretrekker å spille innøvde soloer. Så på den måten er han ekstremt konservativ! Teknikken han bruker er knaptnok noen nyskapning heller. Det finnes alltids en klassisk, jazz eller tilogmed bluesgitarist som har benyttet seg av alt fra tapping via sweeping til stringskipping! Å introdusere alt dette til elgitar? Tjah.. Klassisk musikk på klassisk gitar er jo ganske gammelt! Å plugge den inn å bruke vreng?

Før du klikker: jeg vil ikke bagatellisere det Yngwie har gjort! For all del! Jeg vil bare demonstrere at det er rom for å diskutere hvor viktig han egentlig har vært! Nå har du også kanskje egentlig satsa litt på feil hest, med tanke på at dersom du spør både ikke-musikere og gitarister om hvem som er mest innflytelsesrik og viktig, så vil nok både Hendrix, Page og Van Halen komme over han på lista! Yngwie kan kanskje imitere/kopiere en annen låt til det perfekte eller spille sin egen versjon, som av noen vil oppfattes som "den beste", men akkurat "Cortez the Killer" tror jeg du driter deg litt ut ved å påstå at han var flink nok til å klare!! Har du hørt låta? Såfremt det er snakk om Neil Youngs versjon, en av kanskje de ABSOLUTT minst tekniske gitaristene, så er dette en låt som dreier seg om noe som er så sinnsykt fjernt fra hva all verdens teknikk kan gjøre, at jeg tror faktisk at Yngwie aldri i verden kunne klart å spille den slik Young gjør! Han vil være for flink teknisk til å klare det!

Til slutt må du slutte å si "Da har du ikke hørt blablabla..." Det er ekstremt flåsete sagt, og muligheten er stor for at andres grunnlag for å påstå at Yngwie IKKE er den "beste" er mye større en ditt grunnlag for å si at han ER det. Og begge deler er forsåvidt totalt subjektivt uansett! Men en ting må du få med deg og bare akseptere uansett hva du måtte synes selv: musikk er kunst og består av så innihelvetes mye mer en noe enkeltmenneske noensinne kan være i nærheten av å fullstendig beherske! Yngwie står for sin lille bit, Hendrix for sin, Jimmy Page, Van Halen, Becker, Gatton, Gambale, Tarrega, Reinhardt osv osv, for sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg må bare si det... Men jeg måtte le når du sa at den unge Yngwie var så flink at han kunne spille Cortez The Killer. Hør litt på den du.. Det er nok noe ganske annerledes enn en oppvisning i tekniske ferigheter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor innovativ forskjellige gitarister har vært kan alltids diskuteres.. Neo-klassisk musikk følger ganske strenge sett med regler som er veldig gamle. De tillater lite rom for sprell, og Yngwie har jo selv sagt at han ikke liker å improvisere, men foretrekker å spille innøvde soloer. Så på den måten er han ekstremt konservativ!

Her skurrer det litt. Det er stikk motsatt--Malmsteen improviserer alle soloene sine, både i studio og live.

Teknikken han bruker er knaptnok noen nyskapning heller. Det finnes alltids en klassisk, jazz eller tilogmed bluesgitarist som har benyttet seg av alt fra tapping via sweeping til stringskipping! Å introdusere alt dette til elgitar? Tjah.. Klassisk musikk på klassisk gitar er jo ganske gammelt! Å plugge den inn å bruke vreng?

Nå må du sette ting litt i perspektiv: På begynnelsen av 80-tallet var det ingen som spilte som Malmsteen. Ytterst få andre kjente gitarister (jfr: McLaughlin) hadde like god teknikk, og Eddie Van Halen hadde så vidt hintet til virtuose elementer innen rockegitarens rammer allerede, men Malmsteen spilte med en virtuos eleganse--raskt, presist, flytende og med en utrolig ekspressiv, vokal vibrato--som ingen tidligere hadde hørt. Måten på hvilken han forente dette svært klassiskpregede viset å spille på--hvilket hadde langt flere fellestrekk med klassisk fiolin enn klassisk gitar (her holder argumentet ditt ikke vann)--, såvel som en svært klassiskpreget spillestil, med rockegitar, var ytterst innovativ, og fullstendig foruten presedens. Hvor mange rock/metal-gitarister kan du egentlig nevne som har etterlatt seg en såpass distinkt og stilren musikalsk arv? Hvor mange av dagens rock/metal-gitarister bærer ikke i sitt gitarspill ett eller annet preg av denne arven? I begge tilfeller er svaret: "Ytterst få".

Jeg vil bare demonstrere at det er rom for å diskutere hvor viktig han egentlig har vært! Nå har du også kanskje egentlig satsa litt på feil hest, med tanke på at dersom du spør både ikke-musikere og gitarister om hvem som er mest innflytelsesrik og viktig, så vil nok både Hendrix, Page og Van Halen komme over han på lista! Yngwie kan kanskje imitere/kopiere en annen låt til det perfekte eller spille sin egen versjon, som av noen vil oppfattes som "den beste", men akkurat "Cortez the Killer" tror jeg du driter deg litt ut ved å påstå at han var flink nok til å klare!! Har du hørt låta? Såfremt det er snakk om Neil Youngs versjon, en av kanskje de ABSOLUTT minst tekniske gitaristene, så er dette en låt som dreier seg om noe som er så sinnsykt fjernt fra hva all verdens teknikk kan gjøre, at jeg tror faktisk at Yngwie aldri i verden kunne klart å spille den slik Young gjør! Han vil være for flink teknisk til å klare det!

Er det ikke litt fjollete å påstå at Malmsteen ikke er 'flink' nok til å spille som Neil Young, når Youngs gitarspill i bunn og grunn kun er et resultat av at han ikke evner bedre? Ellers kan Malmsteen spille 'rått' som bare det når han vil, og er faktisk--tro det eller ei--en djevel på blues, så jeg tror du skal være litt forsiktig med så bastant å anta at Malmsteen ikke har sjans til å imitere Youngs spillestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare demonstrere at det er rom for å diskutere hvor viktig han egentlig har vært! Nå har du også kanskje egentlig satsa litt på feil hest, med tanke på at dersom du spør både ikke-musikere og gitarister om hvem som er mest innflytelsesrik og viktig, så vil nok både Hendrix, Page og Van Halen komme over han på lista! Yngwie kan kanskje imitere/kopiere en annen låt til det perfekte eller spille sin egen versjon, som av noen vil oppfattes som "den beste", men akkurat "Cortez the Killer" tror jeg du driter deg litt ut ved å påstå at han var flink nok til å klare!! Har du hørt låta? Såfremt det er snakk om Neil Youngs versjon, en av kanskje de ABSOLUTT minst tekniske gitaristene, så er dette en låt som dreier seg om noe som er så sinnsykt fjernt fra hva all verdens teknikk kan gjøre, at jeg tror faktisk at Yngwie aldri i verden kunne klart å spille den slik Young gjør! Han vil være for flink teknisk til å klare det!

Er det ikke litt fjollete å påstå at Malmsteen ikke er 'flink' nok til å spille som Neil Young, når Youngs gitarspill i bunn og grunn kun er et resultat av at han ikke evner bedre? Ellers kan Malmsteen spille 'rått' som bare det når han vil, og er faktisk--tro det eller ei--en djevel på blues, så jeg tror du skal være litt forsiktig med så bastant å anta at Malmsteen ikke har sjans til å imitere Youngs spillestil.

Den teknikk Malmsteen har, og den stil han har etablert gjennom så mange år, gjør det praktisk umulig for ham å covre Cortez..., som vel var poenget til Terra. Hadde vi satt Malmsteen til å gjøre en cover av nevnte sang, ville det nok ikke ta mange sekundene før vi klart kan høre Malmsteens stil inkorporert i Cortez. Dette er rene spekulasjoner, men dog; det ville vært meget oppsiktsvekkende om Malmsteen skulle kunne greie å spille en cover, hvis fremførelse er så tro mot Youngs versjon, at vi får høre en god imitasjon. Det nekter jeg ærlig talt å tro skulle være mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Malmsteen spiller fort, men han har også nydelig frasering.

:lol: Malmsteen er jo, som min venn så fint uttrykte det, selve definisjonen på det motsatte av frasering.

Ikke nødvendigvis. Det Yngtchie vil frem til, er at han fraserer det melodiske materialet (det er dette som til tider kanskje er litt uinspirert) på en svært elegant måte, med perfekt bending, vibrato og tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.