Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vanskligste sang


Lejs

Anbefalte innlegg

Å nevne antall band som å bekrefte noe som helst er vel knappest et anvendelig argument, og hvor hvor 'store' band egentlig er, kan diskuteres. Jeg tror ikke det vil være et stort problem å ramse opp et stadig større antall band som 'ikke ville vært der de er i dag' til en hvilken som helst artists fortjeneste.

Men alt sett i forhold til hverandre, så har Yngwie et Co betydd fryktelig mye for en relativt liten gruppe. Page betydde kanskje (ordkløveri) 'mindre', men for en massivt større gruppe mennesker og på tvers av 'flere' sjangere.

Apropos sjangere, du forstår at det vil være lett å utvide begrepet 'rock' til hvem som helst blir som ubetydelige å regne?

Men for å ikke bare omdefinere ord, når det du sier egentlig er forståelig (selv om jeg faktisk syns du bruker ufotjent vide begrep), så kan ikke jeg si at jeg kjenner igjen Yngwies påvirkning i 'rock stort sett' eller i 'mange store band'. Jeg ser det i noen band såklart! Og i ikke ubetydelige deler av rock. Men den størrelsen dere gir inntrykk av at Yngwie er, er fremmed for meg og den musikken jeg hører på. Selv om jeg ikke har noe i mot teknisk brilianse, så skal det sies at når de fleste gangene jeg har sett Yngwie nevnt av de fleste artistene jeg har lest om (ja, jeg er fullstendig klar over at når jeg kjøper musikkblader, så kjøper jeg etter min smak, og derfor får jeg ikke akkurat med meg flere sider av saken...) så havner han som regel faktisk ganske langt nede på lista over musikere som brukes som eksempel på å misforstå musikk. Det er enda en mening som jeg ikke står inne for selv! Men... Definisjoner definisjoner pluss kunsten å stille det rette spørsmålet.

Om Yngwie har lagt igjen en stpr arv, så synes den i allefall ikke like godt for mine øyne som den arven andre har lagt igjen, selv om jeg ikke skal krangle et sekund på at hva de fant på var langt mindre radikalt. Men kanskje en større menge oppfattet det som allikevel 'subjektivt bedre', og derfor setter det allikevel Yngwies ganske så fantastiske innovasjoner i skyggen? Ingen av de har gjort noe 'feil' av den grunn, eller fått ufortjent mye eller lite oppmerksomhet! Hvem kan måle sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilke band Aiwass?

Jeg tør faktisk vedde 1 million på at jeg kan finne 10 band som er mye større enn de banda som trekker frem Malmsteen...

For hva er dagens største band?

Uten noe betydningsfull rekkefølge vil jeg påstå(og da regner jeg utfra ant. solgte plater/konserter osv):

De tror jeg er:

Red Hot Chili Peppers, Coldpaly, U2, Green Day osv.

Og jeg kan vell ikke akkurat si at jeg tror mange vil trekke frem Malmsteen ;)

Og jeg må bare spørre, mener dere virkelig at Malmsteen har gjort mer/like mye som f.eks Hendrix for gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei akkurat. Men der har vi tydeligvis misforstått hverandre slik Gluke påpeker... Når noen av oss snakket om gitar i musikk i en noe vid forstand, og derfor fikk et problem med Yngwie som en størrelse av det slaget som andre, som snakket om en mer spesifikk sjanger, omtalte han som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke band Aiwass?

Så å si alle sologitarister innen prog. metal, power metal og death/black metal idag viderefører Malmsteens prinsipper til en viss grad, og mange band, særlig innen ekstrem-metal og power metal, låner også mye av det øvrige harmoniske materialet i sin riff- og låtskriving. For å nevne noen store eller relativt store band som i større eller mindre grad utviser 'Malmsteenske' elementer: Dream Theater, Nevermore, Symphony X, Kamelot, Arch Enemy, In Flames, Dimmu Borgir, Opeth,

Jeg tør faktisk vedde 1 million på at jeg kan finne 10 band som er mye større enn de banda som trekker frem Malmsteen...

For hva er dagens største band?

Uten noe betydningsfull rekkefølge vil jeg påstå(og da regner jeg utfra ant. solgte plater/konserter osv):

De tror jeg er:

Red Hot Chili Peppers, Coldpaly, U2, Green Day osv.

Og jeg kan vell ikke akkurat si at jeg tror mange vil trekke frem Malmsteen ;)

Og jeg må bare spørre, mener dere virkelig at Malmsteen har gjort mer/like mye som f.eks Hendrix for gitaren?

Du har misforstått dette fullstendig. Jeg har aldri påstått at gitaristene i verdens største band høres ut som Malmsteen (selv om Kirk Hammett faktisk er en stor Malmsteen-fan, og spilte ganske likt Malmsteen--dog ikke like bra, selvsagt--i sine yngre dager), eller at Malmsteen er verdens mest innflytelsesrike gitarist. Det jeg påstår, er at han har gjort vel så mye for sin egen sjanger som de fleste andre store gitarister har gjort for sin. Chuck Berry markerte ett vendepunkt, Hendrix et annet, Van Halen et annet, og Malmsteen nok et. Drit i å krangle om hvem som er 'størst' eller 'viktigst', for da ender vi bare opp med Britney Spears eller Blink 182 uansett. Poenget mitt her er at Malmsteen er viktig nok til at han fortjener å bli nevnt sammen med Van Halen, Hendrix, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe forhold til hans bidrag, så for meg og mitt er han ubetydelig. Ikke vanskelig å skjønne at han være viktig for mange andre dog.

Forresten en ny ting som er vannvittig vanskelig: å transkribere låter for gitar, og beholde intensiteten i de. Jeg tenker på endel Tom Waits låter fra f.eks Closing Time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig prinsippet med musikk? Det er vel for at vanlige folk skal høre på musikken du lager?

For det første så er det nok bare gitarnørder som oss som hører på Yngwie. eller hva?(ikke at jeg hører på han) Det eneste Yngwie Malmsteen har gjort er å ødelegge musikken!

Dessuten hvis jeg hadde sett Yngwie før jeg begynte med gitar, hadde jeg nok ikke begynt med gitar!

Men Slash, Page, Angus Young, Hendrix, Knopfler og ikke minst Clapton, eller liggnende gitarister var noen av innspirasjonskildene mine, og sikkert ca 90% av andre Gitaristers inspirasjonskilder.

Det som er dumt den dag i dag er at enten er band Hardbarka band som Slayer slipknot EL, eller kjedelige band som Morreisey, Artic MOnkeys, eller dårlige punk band som blink 182. Det er ingen rock/metal/punk/ satanrock band i dAag som har sjangs i havet til å bli like store som de store bandene på 80 tallet! Med noen unntak selvfølgelig!

Endret av knuger'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig prinsippet med musikk? Det er vel for at vanlige folk skal høre på musikken du lager?

For det første så er det nok bare gitarnørder som oss som hører på Yngwie. eller hva?(ikke at jeg hører på han) Det eneste Yngwie Malmsteen har gjort er å ødelegge musikken!

det er din mening, og hvis du ikke liker han, kan du bare ikke høre på han. han har jo ikke ødelagt noen ting, hvis du hadde blitt kjent en dag, og noen som tilfeldigvis ikke likte musikken din hadde sagt at du hadde "ødelagt" musikken, så hadde du nok tenk "bare ikke høre på det da" du også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig prinsippet med musikk? Det er vel for at vanlige folk skal høre på musikken du lager?

For det første så er det nok bare gitarnørder som oss som hører på Yngwie. eller hva?(ikke at jeg hører på han) Det eneste Yngwie Malmsteen har gjort er å ødelegge musikken!

det er din mening, og hvis du ikke liker han, kan du bare ikke høre på han. han har jo ikke ødelagt noen ting, hvis du hadde blitt kjent en dag, og noen som tilfeldigvis ikke likte musikken din hadde sagt at du hadde "ødelagt" musikken, så hadde du nok tenk "bare ikke høre på det da" du også

Kanskje litt hardt å ta i att han har ødelagt musikken, men poenget er at ingen begynner å spille gotar fordi de ser han vil jeg tru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror dette må være den lengste, og mest utfyllende diskusjonen på gitarnorge.

Det betyr vel veldig lite hva jeg sier, men jeg bare mener at Malmsteen er ikke den som får folk til å plukke opp gitaren, han er fyren som får folk til å fortsette spille gitar. Det er ingen tvil om at han har betydd mye for dagens musikk innen metal.

Siden jeg er lat og ikke gidder å lese alt, så tar jeg bare utgangspunkt fra der jeg stoppet å lese( regner med at dere ikke har kommet på en løsning, siden det er sjeldent at kommer en løsning på en diskusjon som dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.