Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vanskligste sang


Lejs

Anbefalte innlegg

Voldsomt som folk misforstår med vilje, bare for å få inn en kommentar.

Du vil ha et mer utfyllende svar?
Hva er egentlig prinsippet med musikk? Det er vel for at vanlige folk skal høre på musikken du lager?
Tull. Kommer selvfølgelig an på din definisjon av 'vanlige' folk, men 'vanlige' folk hører på alt fra James Blunt til Britney Spears. Hvis jeg en gang blir musiker så er det definitivt ikke vanlige folk jeg vil lage musikk for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg nei? Men kanskje du skulle spørre Knuger'n hvorfor han sier at Yngwie ødelegger musikken, så kanskje det ikke virker så komisk. Tatt ut av sammenhengen skal det vel ikke mye til for å si at din kommentar også er komisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] kanskje du skulle spørre Knuger'n hvorfor han sier at Yngwie ødelegger musikken, så kanskje det ikke virker så komisk. Tatt ut av sammenhengen skal det vel ikke mye til for å si at din kommentar også er komisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j.s. bach - chaconne

tror kansje det er en sang dere vil slite mye med. varer i 13 min ca så blir nok litt sliten skla du se ;)

'Chaconne' er et formprinsipp, og jeg tipper Bach skrev en hel del slike stykker. Hvilket sikter du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] kanskje du skulle spørre Knuger'n hvorfor han sier at Yngwie ødelegger musikken, så kanskje det ikke virker så komisk. Tatt ut av sammenhengen skal det vel ikke mye til for å si at din kommentar også er komisk?

uttalelsen om at yngwie har ødelagt musikken er komisk uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neil young er kanskje ikke teknisk, men han lager større og bedre låter en malmsteen..

man må ikke være teknisk god for å være en jævel på gitar..mr young er mer musikalsk en malmsteen

neil young lager musikk

malmsteen lager metalltrance

Nå blir vel dette like mye smak og behag som noe annet. Malmsteen lager mye bedre musikk enn Neil Young for en som liker Malmsteens musikk.

Nå skal ikke jeg si at Neil Young ikke er er god gitarist, da jeg ikke har hørt nok avham til å uttale meg om det. Men det det lille jeghar hørt tilsier ikke at Young er i nærheten av Malmsteen på det tekniske.

Men det er ikke dermed sagt at musikken ikke er bra for det. Det kreves da vitterligen ikke en kjempegod gitarist for å skape god musikk. Og det er heller ikke ensbetydende med gode gitarister at de lager bra musikk, selv om noen gjør det. Malmsteen er en av de som har gjrt det synes jeg. Jeg liker mye av det han har gjort, men synes også han har gjort en del dårlig. Musikksmak blir veldig subjektivt, og det er vel ikke akkurat det tråden handler om. Men at enkelte her ikke vil annerkjenne Malmsteen som det han er, en veldig veldig god gitarist, og en veldig innovativ gitarist i sin tid også, er meg en gåte... Hva er vitsen med å rakke ned på Malmsteen fordi om man ikke liker personen.

Blir det samme som at jeg skal si at Petrucci er en dårlig gitarist, da jeg ikke liker det han gjør. Selv om jeg synes Dream Theater er et møkkaband, så klarer jeg da vel fint å både annerkjenne medlemmene som utrolig dyktige musikere, og å godta at andre personer synes dette er veldig god musikk, på samme måte som jeg igjen liker band eller artister de ikke liker.

Selv synes jeg gitarister som Slash, Joe Perry og Angus Young gruser typer som Malmsteen, ikke på det tekniske, men på det musikalske, selv om jeg i tillegg liker Malmsteen.

Skal man snakke teknikk, så overgår jo folk som Batio og Bucket det meste som kan krype å gå av gitarister, det være seg Vai eller Malmsteen. Becker er også en som skiller seg ut som en av de få eksepsjonelle av teknikerne.

Men man har også gitarister som Marty Friedman, som er teknisk god, og har klart å få mere ut av det enn mange andre. Det er like vanskelig å kopiere Friedman som det er å kopiere Vai, på grunn av hans særegne spillestil. Dimebag kan jo også nevnes i denne sammenhengen, alle klarer vel å øve inn Pantera låter, men det er Dimebag som har laget riffene, og satt sammen mesterverk av gitarspill.

Det er aldri et spørsmål om hva som kan spilles av en annen gitarist, for alt kan øves inn, men man vil uansett ikke få en tro kopi av originalen, samme hvor hardt man prøver.

Ang. tema... vanskeligste sang... Jeg vet da sannelig hva jeg skal si her, for jeg synes det er vanskelig å spille stort sett alle coverlåter, for de vil aldri låte helt som originalen, selv om de er enkle å spille.

Jeg er heller ingen stor tekniker, så lynkjappe soloer sliter jeg med... Synes enkelte av de kjappe partien i f.eks Domination soloen til Dimebag er vanskelig nok å plukke for meg.

Og selv om jeg kan soloen på Sweet Child O Mine, så synes jeg det er vanskelig å spille den perfekt.

Jeg har også til gode å høre noen gjøre det.

Jaja, ble et rotete innlegg, men samma kan det være, klokka er da straks 2 B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j.s. bach - chaconne

tror kansje det er en sang dere vil slite mye med. varer i 13 min ca så blir nok litt sliten skla du se ;)

'Chaconne' er et formprinsipp, og jeg tipper Bach skrev en hel del slike stykker. Hvilket sikter du til?

BWV 1004 - Chaconne - Violin Partita No 2 in Dm - JS Bach (1685-1750)

blir vell noe sånt :S har ikke helt peiling på sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becker er også en som skiller seg ut som en av de få eksepsjonelle av teknikerne.

Men man har også gitarister som Marty Friedman, som er teknisk god, og har klart å få mere ut av det enn mange andre. Det er like vanskelig å kopiere Friedman som det er å kopiere Vai, på grunn av hans særegne spillestil.....

Nå er det jo slik at Becker og Friedman lærte hverandre mye. Bare hør på soloplatene. Hvis du ser kun på spillestilen (altså ikke på det musikalske men det tekniske), så var det jo Becker som lærte Friedman å holde plekteret (håndknekken) slik de gjør (gjorde). Friedman har jo igjen sin erfaring fra Hawai (må få hørt det snart, så kan ikke komme med noe om denne tida, mener det skal bli eller er gitt ut på nytt). Synes forøverig at Becker har en mer særpreget spillestil enn Friedman (og tenker ikke da på arpeggiohelvete, selv om det er morsomt også). Uansett, Speed Metal Symphony var de fleste sangene skrevet av Friedman, mens på Go Off! skrev Becker mer (husker ikke om det var mer enn Friedman eller ikke, har ikke plata foran meg nå). :)

Det er aldri et spørsmål om hva som kan spilles av en annen gitarist, for alt kan øves inn, men man vil uansett ikke få en tro kopi av originalen, samme hvor hardt man prøver.

En kan jo få en nærmest perfekt kopi av orginalen, kanskje like bra som den orginale artisten spiller selv live eller bedre (om man tar utgangspunkt i plateinnspillinga). Er jo bare et spøsmål om tid (og plukking og uendelige gjennomhøringer for å få med de aller minste detaljer). Men jeg tror ikke noen gitarister er så dumme de setter seg slike mål. Hva er jo vitsen med å være en kopi (mindre du skal ta over for en annen gitarist i et band, men gitarister vil gjerne sette sitt særpreg på det allikevel)?

Vanskeligste sang? hmm... Alle sanger er jo vanskelige, er jo bare et spørsmål om perfeksjonisme. Kjappe sanger er vanskeligere enn de som går sakte, men igjen så er det et teknisk spørsmål (sakte sanger har jo sine utfordringer også). Det kommer og an på hvor flink den orginale artisten er, men spiller knapt coversanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at Becker og Friedman lærte hverandre mye. Bare hør på soloplatene. Hvis du ser kun på spillestilen (altså ikke på det musikalske men det tekniske), så var det jo Becker som lærte Friedman å holde plekteret (håndknekken) slik de gjør (gjorde).

ehm... tenekr du på den særemåten Friedman spiller med plekterhånden, så var det vel ikke Jason Becker som lærte Friedman det, siden Friedman brukte den teknikken lenge før de lagde Cacophony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

j.s. bach - chaconne

tror kansje det er en sang dere vil slite mye med. varer i 13 min ca så blir nok litt sliten skla du se ;)

'Chaconne' er et formprinsipp, og jeg tipper Bach skrev en hel del slike stykker. Hvilket sikter du til?

BWV 1004 - Chaconne - Violin Partita No 2 in Dm - JS Bach (1685-1750)

blir vell noe sånt :S har ikke helt peiling på sånt ;)

Jeg har et opptak av den med John Williams. Fint stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at Becker og Friedman lærte hverandre mye. Bare hør på soloplatene. Hvis du ser kun på spillestilen (altså ikke på det musikalske men det tekniske), så var det jo Becker som lærte Friedman å holde plekteret (håndknekken) slik de gjør (gjorde). Friedman har jo igjen sin erfaring fra Hawai (må få hørt det snart, så kan ikke komme med noe om denne tida, mener det skal bli eller er gitt ut på nytt). Synes forøverig at Becker har en mer særpreget spillestil enn Friedman (og tenker ikke da på arpeggiohelvete, selv om det er morsomt også). Uansett, Speed Metal Symphony var de fleste sangene skrevet av Friedman, mens på Go Off! skrev Becker mer (husker ikke om det var mer enn Friedman eller ikke, har ikke plata foran meg nå). :)

Vet at Becker skrev en del på Go Off! ja, hvor mye vet jeg ikke. Jeg synes ikke den plata er like bra som Speed Metal skiva, men det er jo smak og behag.

Becker var vel 16 år da den ble spilt inn, så det er jo en bragd i seg selv. Men tror nok han lærte mye av Friedman, selv om han var eksepsjonelt god fra før i følge Friedman selv. Hvem av de to som har mest særpreg skal jeg ikke krangle om, da jeg ikke har gjort meg opp særlig mening om det.

En kan jo få en nærmest perfekt kopi av orginalen, kanskje like bra som den orginale artisten spiller selv live eller bedre (om man tar utgangspunkt i plateinnspillinga). Er jo bare et spøsmål om tid (og plukking og uendelige gjennomhøringer for å få med de aller minste detaljer). Men jeg tror ikke noen gitarister er så dumme de setter seg slike mål. Hva er jo vitsen med å være en kopi (mindre du skal ta over for en annen gitarist i et band, men gitarister vil gjerne sette sitt særpreg på det allikevel)?

Vanskeligste sang? hmm... Alle sanger er jo vanskelige, er jo bare et spørsmål om perfeksjonisme. Kjappe sanger er vanskeligere enn de som går sakte, men igjen så er det et teknisk spørsmål (sakte sanger har jo sine utfordringer også). Det kommer og an på hvor flink den orginale artisten er, men spiller knapt coversanger...

Klart folk kan spille bedre enn enkelte liveopptredener av gitarister. Alle har dårlige dager.

Men detat kjappe sanger er vanskeligere enn roligere sanger synes jeg er bare tull, alt avhenger av hva som spilles. Jeg har hørt gitarister spille Liquid Tension og Vai så det kost etter, men akkurat de samme gitaristen har ikke klart å kopiere GNRs Estranged eller Panteras The Sleep soloer i samme grad, så alt dette avhenger av hva man er god til. Man er ikke nødvendig vis en sinnsykt god allaround gitarist selv om man er et tekniskt geni. Dette bevises jo igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.