Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vanskligste sang


Lejs

Anbefalte innlegg

Nei det er ikke historieløst. At du og mange opplever det slik, ok, men både Page og Iommi er folk jeg uten skygge av tvil har sett nevnt flere ganger i en sånn konstellasjon når "tre store" skal nevnes for hardrock og/eller metall (Som knappest er synonymer).

Kan godt hende vi har forskjellige kilder, men med mindre det er snakk om en spesifikk sjanger er ideen om Yngwie som en av de "tre store" helt ny for meg. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei det er ikke historieløst. At du og mange opplever det slik, ok, men både Page og Iommi er folk jeg uten skygge av tvil har sett nevnt flere ganger i en sånn konstellasjon når "tre store" skal nevnes for hardrock og/eller metall (Som knappest er synonymer).

Page og Iommi nevnes for sine bidrag til metal, ja--på rytmegitar. Dette er viden kjent. Page går for å være en av riffets grunnleggere, mens Iommi sies å ha vært den som 'metallized' det hele med sine dype, seige klanger. På sologitar hadde disse derimot lite direkte banebrytende å by på, og byr derfor på beskjeden konkurranse overfor Hendrix, Van Halen og Malmsteen som 'hellig sologitartreenighet'.

Endret av aiwass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå snevres det enda mer inn? Nå må dere hjelpe meg her for jeg trodde nemlig at det var snakk om gitar i musikk i litt videre forstand en bare det som er selvsagt som Yngwies umiddelbare nedslagsfelt.

Men altsa; musikk -> gitarrelatert -> rockegitarister -> metall -> teknisk brilianse -> melodiøs -> på åttitallet -> lead. Har jeg forstått det rett? Da skal jeg gi meg.. Ellers? Neh..

Hva skjedde med gitar i ganske enkelt musikk? Når det er snakk om folk som rett og slett spiller gitar i musikk? Hvem er så denne svensken i en sånn sammenheng? Jeg har nemlig ikke tenkt på det å spille gitar som noe som "selvsagt" skulle være såpass definert?

Kan jeg få lov til å IKKE settes i den båsen? Tror faktisk det er noen få... nei.. en grov overvekt av de som ikke hører hjemme der?

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå snevres det enda mer inn? Nå må dere hjelpe meg her for jeg trodde nemlig at det var snakk om gitar i musikk i litt videre forstand en bare det som er selvsagt som Yngwies umiddelbare nedslagsfelt.

Men altsa; musikk -> gitarrelatert -> rockegitarister -> metall -> teknisk brilianse -> melodiøs -> på åttitallet -> lead. Har jeg forstått det rett? Da skal jeg gi meg.. Ellers? Neh..

Hva skjedde med gitar i ganske enkelt musikk? Når det er snakk om folk som rett og slett spiller gitar i musikk? Hvem er så denne svensken i en sånn sammenheng? Jeg har nemlig ikke tenkt på det å spille gitar som noe som "selvsagt" skulle være såpass definert?

Kan jeg få lov til å IKKE settes i den båsen? Tror faktisk det er noen få... nei.. en grov overvekt av de som ikke hører hjemme der?

Det er veldig fint at du har lyst til å diskutere musikk i en langt videre forstand, men da foreslår jeg at du starter en ny diskusjon der det faktisk er tema. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... For å sitere vår alles kjære, om en smule labile lejs som spør om "vanskligste sang"

hviklen sang synes du er den uten tvil vanskligste og få til ordentlig.. ikke bare fart men alt annet å....

Så er vi egentlig offtopic som diskuterer Yngwie. Men for å så videre strype inn sjangrene så svaret skal bli "spille jævlig dritfort og være fra sverige" høres for meg ut som en enda større avsporing :P

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke historieløst. At du og mange opplever det slik, ok, men både Page og Iommi er folk jeg uten skygge av tvil har sett nevnt flere ganger i en sånn konstellasjon når "tre store" skal nevnes for hardrock og/eller metall (Som knappest er synonymer).

Kan godt hende vi har forskjellige kilder, men med mindre det er snakk om en spesifikk sjanger er ideen om Yngwie som en av de "tre store" helt ny for meg. Beklager.

Skumleser igjen? Kan jeg få spøre om en ting, har du gitarelever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første:

Jeg skal for all del ikke ta noe av æren fra Malmsteen, han har sikkert inspirert mange...

Men dere drar frem en musikk stil som han har inspirert, mens en mann som Page har satt sine røtter både i popen, rocken, metalen, grungen osv...

Dermed synes jeg at han er en viktigere gitarist en Malmsteen!

Og når Aiwass sier at Blackmore ikke hadde innflytelse på 80 tallets gitarister så blir det direkte feil fra en som normalt sett sier mye bra ;)

For han inspirerte en hel generasjons gitarister, deriblant Malmsteen.

Han var oppfinneren av neo-klassisk solo spill!

Så kan for all del Malmsteen ha dratt det lengre!

Og hva er det å inspirere? Er det å få folk til å plukke opp gitaren?

I så fall er det ingen tvil om at gutter som Page, Hendrix, Slash osv. KNUSER Malmsteen.

For Malmsteen er en kar man hører om etter at man har begynt å spille gitar!

For hvis man spør en ikke gitarist hvem han er så vil 9 av 10 rynke på nesa!

Men for all del de er alle store gitarister som vi alle har noe å lære fra, men jeg mener fortsatt at gitarister som Hendrix, Clapton og co. er viktigere enn Malmsteen!

Og hvis man skal se på rockegitarister så vil jeg faktisk si at karer som Ron Ashton og James Williamson fra The Stooges er VIKTIGE, de startet tross alt en egen sjanger kallt punken, som så å si hvert eneste store band fra 80-tallet og oppover bærer preg av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke: nei jeg skumleser ikke, men selv for sologitar i rocken og metall er Yngwie en pygmé! Som knoplfer49 sier er det noen andre som som i seg selv ikke har gjort ting som er like flamboyante og nyskapende, men som allikevel har etterlatt seg veritable KRATER når de slo ned i rockehistorien! Samme faen om Iommis store felt var rytmegitarist, så har Sabbath gjort enormt større ting for gitarmusikk! Folk plukka opp slitne kassegitarer uten å ane at det fantes "forskjellige" måter å spille gitar på! Så har de satt seg ned ved stereoen og prøvd å lære seg låtene... Og det som Yngwie har etterlatt seg kan ikke sammenlignes.

Nå er det min tur til å høflig henvise dere til en annen tråd. Åttitalls melodisk metall som er inspirert av svensker med strat er noe som krever en annen tråd. Denne har en bias mot rock, men er enda åpen for jazz, klassisk, punk og vanlig bålgitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke: nei jeg skumleser ikke, men selv for sologitar i rocken og metall er Yngwie en pygmé! Som knoplfer49 sier er det noen andre som som i seg selv ikke har gjort ting som er like flamboyante og nyskapende, men som allikevel har etterlatt seg veritable KRATER når de slo ned i rockehistorien! Samme faen om Iommis store felt var rytmegitarist, så har Sabbath gjort enormt større ting for gitarmusikk! Folk plukka opp slitne kassegitarer uten å ane at det fantes "forskjellige" måter å spille gitar på! Så har de satt seg ned ved stereoen og prøvd å lære seg låtene... Og det som Yngwie har etterlatt seg kan ikke sammenlignes.

Nå er det min tur til å høflig henvise dere til en annen tråd. Åttitalls melodisk metall som er inspirert av svensker med strat er noe som krever en annen tråd. Denne har en bias mot rock, men er enda åpen for jazz, klassisk, punk og vanlig bålgitar.

Helt greit, ser ut som vi prater fullstendig forbi hverandre uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når Aiwass sier at Blackmore ikke hadde innflytelse på 80 tallets gitarister så blir det direkte feil fra en som normalt sett sier mye bra ;)

For han inspirerte en hel generasjons gitarister, deriblant Malmsteen.

Han var oppfinneren av neo-klassisk solo spill!

Så kan for all del Malmsteen ha dratt det lengre!

Jeg sa ikke at Blackmore ikke hadde innflytelse på 80-tallets gitarister, langt ifra. Jeg synes bare det er urimelig å gi ham æren for å ha 'oppfunnet' den neoklassiske spillestilen, da det er et TEMMELIG langt steg fra det Blackmore gjorde til det Malmsteen gjør. Dessuten vil jeg påpeke at Uli Jon Roth musikalsk sett er en langt verdigere kandidat til tittelen 'Malmsteen-forløper' enn Blackmore, om en forløper først skal utpekes.

Og hva er det å inspirere? Er det å få folk til å plukke opp gitaren?

I så fall er det ingen tvil om at gutter som Page, Hendrix, Slash osv. KNUSER Malmsteen.

For Malmsteen er en kar man hører om etter at man har begynt å spille gitar!

For hvis man spør en ikke gitarist hvem han er så vil 9 av 10 rynke på nesa!

Men for all del de er alle store gitarister som vi alle har noe å lære fra, men jeg mener fortsatt at gitarister som Hendrix, Clapton og co. er viktigere enn Malmsteen!

Ja, det å inspirere kan f. eks. være å få folk til å plukke opp gitaren, men det var i grunnen ikke snakk om innflytelse (for min del, ihvertfall), så mye som relevant bidrag. Slash, for eksempel, har jo inspirert tusenvis av unge gitarister, men jeg vil nødig påstå at han som gitarist (låtskriver er en annen sak) har kommet med noe som helst relevant bidrag i forhold til det hans helter--Page, Hendrix Clapton, etc.--hadde kommet med før ham. Malmsteen, på den annen side, har også inspirert nok av gitarister, men samtidig både vært grunnleggende i en helt ny stilretning, og revolusjonert rockegitarverdenen med helt nye krav til virtuositet, som igjen skapte enorme ringvirkninger innen så å si alt av sologitarspill på 80-tallet.

Det er ikke bare snakk om ringvirkninger, det er snakk om ringvirkninger som når tidligere urørt vann... (for å fatte meg litt poetisk og noe corny)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier for all del ikke at Slash har gjort noe særlig for gitaren sånn sett, for det har han ikke...

Men han har nok antakeligvis fått flere enn Malmsteen til å plukke opp gitaren, siden han spiller en musikk stil som er lettere å finne seg selv i...

For som vi alle vet så setter man seg ikke ned å spiller Malmsteen første gang man tar i en gitar, det blir kanskje littegranne for vanskelig ;)

Men der mener jeg at Page, Clapton osv. spiller en stil som flere hører og føler er fengende, dermed blir også de viktigere(etter mitt syn).

For ja Malmsteen tok gitaren til ett nytt ytterpunkt hva gjelder tekniske ferdigheter, men jeg mener likevel ikke at han har gitt så mye til MUSIKKEN. For hvor mange stilarter bruker egentlig så heftig sweeping som Malmsteen. Stort sett Metal og det er det.

Men jeg tror at denne diskusjonen skjærer seg litt siden vi alle blander litt mellom hva det vil si å inspirere og hva det vil si å ha innflytelse!

Enn annen ting man må tenke på er:

Hvem er viktigst av gitaristen som etterlater seg musikalske godbiter og gitaristen som etterlater seg teknikk? Jeg holder enn knapp på han som lager god låtene siden musikk tross alt er for å høre på, ikke se på!

Og hvem er morsomst å høre på av han som spiller alt på 180 bpm og han som spiller så heftig blues at det går kaldt nedover ryggen?

Så jeg avslutter slik:

Sett fra et musikalsk ståsted så syns jeg ikke Malmsteen har kommet med en drit fornuftig.

Men fra et gitarteknisk ståsted er han blant de fremste :)

Og til spørsmålet jeg fikk i sted, hvem mener du er de store gitaristene. Så tenker jeg på:

Page, Clapton, Knopfler, Hendrix, Beck, Gilmoure, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er kraftig irritert på folk som sier at yngwie ikke har etterlatt jeg musikalske ting, det er jo smak og behag, og for folk som liker neoklassisk metal på sitt mest tekniske, er det ytterst få som har så mye bra å komme med som yngwie.

Page, Clapton, Hendrix osv.osv.osv. har lagd mer kommersielle ting og er dermed mer kjente, men de er jo ikke "mer" musikere enn yngwie bare fordi fler hører på musikken dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, du har bare misforstått. Vær også litt forsiktig med å kalle ting for kommers og på den måten trumfe det bort. Vær også forsiktig med HVA du kaller for kommers, du kan komme i skade for å si teite ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ja Malmsteen tok gitaren til ett nytt ytterpunkt hva gjelder tekniske ferdigheter, men jeg mener likevel ikke at han har gitt så mye til MUSIKKEN.

Men det er jo akkurat det han har. Han var den første som virkelig skapte en distinkt crossover-stil mellom barokk/klassisk og tung rock, og jeg kan nevne noen titalls store band (samt et hundretalls mindre) som ikke hadde vært det de er idag, om de i det hele tatt hadde vært noe som helst, foruten hans innflytelse.

For hvor mange stilarter bruker egentlig så heftig sweeping som Malmsteen. Stort sett Metal og det er det.

Sweeping er fullstendig irrelevant, vi snakker her om en hel musikalsk spillestil, uavhengig av hvilke individuelle teknikker som brukes. Det er snakk om pedaltonefrasering, barokk sekvensering, fiolinaktig dynamikk og vibrato... Malmsteen skapte et helt vokabular.

Hva mener du egentlig med 'stort sett metal'? Metal idag er en enorm sjanger, og når Malmsteens innflytelse innen denne sjangeren er såpass stor som den er, tror jeg det medfører riktighet å påstå at hans bidrag har vært ganske betydelig. Dessuten, for å sette ting litt på spissen, la oss ta Hendrix: Hvor mange sjangre påvirket han med sin musikk? Ikke klassisk, så godt som ikke noe jazz, fint lite pop, litt blues... tja--i grunnen 'stort sett rock'. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.