Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vanskligste sang


Lejs

Anbefalte innlegg

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gluke:

Viss du klarer og spille Serrana arpegioene, eller Perpetual Burn klinkende reint så skal jeg tro på deg om det du sa. Ikke snakk noe du ikke vet noe om.

Tror vi er på hver vår planet lillegutt. Jeg øvde arpeggioer med Frank Gambale mens du gikk med bleier.

Musikk er ikke olympisk øvelse, det handler om å kommunisere ditt eget personlige uttrykk, det oppnår du aldri ved å kopiere andre. Er det noe verden ihvertfall ikke trenger er det fler Yngwie, VH, SRV, Shawn Lane cloner. Å finne din egen stemme på instrumentet er mye mer krevende enn å kopiere andre og det handler om så mye mer enn bare teknikk. Å spille fort er bare et spørsmål om å øve lenge nok, men hva så. Da sitter du igjen med å kunne spille veldig fort, big deal. Imponerer kanskje et par gitarkompiser.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er på hver vår planet lillegutt. Jeg øvde arpeggioer med Frank Gambale mens du gikk med bleier.

Ikke snakk slik at du tror hva jeg kan spille eller ikke. Viss du tror jeg bare spiller raske soloer og sanger, så kjør lengre på vidda en det du allerede er, igjen kommer du med dumme fordommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er på hver vår planet lillegutt. Jeg øvde arpeggioer med Frank Gambale mens du gikk med bleier.

Musikk er ikke olympisk øvelse, det handler om å kommunisere ditt eget personlige uttrykk, det oppnår du aldri ved å kopiere andre. Er det noe verden ihvertfall ikke trenger er det fler Yngwie, VH, SRV, Shawn Lane cloner. Å finne din egen stemme på instrumentet er mye mer krevende enn å kopiere andre og det handler om så mye mer enn bare teknikk. Å spille fort er bare et spørsmål om å øve lenge nok, men hva så. Da sitter du igjen med å kunne spille veldig fort, big deal. Imponerer kanskje et par gitarkompiser.

Alle gitarister kopierer hverandre, det er sånn man lærer. Det skal godt gjøres å finne originale gitarister i dag, ihvertfall folk som har noe bra å fare med. Å kopiere andre gitarister vil ikke nødvendigvis si at du mister egenart i spillet ditt, det eneste som teller er om du har nok personlighet fra før av.

Forøvrig stiller jeg meg ikke bak Mr.Mags kommentarer.

javel

I'm just sayin'.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg bare på sanger jeg vet at jeg kan klare... Men det vanskeligste jeg har sett er nok å spille live versjonen av enkelte Santana sanger... Spesielt da han spiller veldig fort og blander fult av teknikker samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg støtter Gluke fullt ut!

Det å spille fort er et virkemiddel som kan være bra noen ganger, men det burde ikke være et mål i seg selv.

Og er det noe vi trenger mindre av er det virkelig malmsteen og co.

Når jeg hører/ser malmsteen blir jeg faktisk flau!

Ja han kan spille SINNSYKT fort, men han er jo faen ikke mer musikalsk enn en gullfisk...

Han spiller gitar som om det skulle være en jævla olympisk gren, nei musikk er følelser, og ikke en konkuranse!!!

Så får dere bare slakte meg, for det driter jeg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk slik at du tror hva jeg kan spille eller ikke. Viss du tror jeg bare spiller raske soloer og sanger, så kjør lengre på vidda en det du allerede er, igjen kommer du med dumme fordommer.

Hvis jeg ikke tar helt feil så var det du som påstod at jeg ikke vet hva jeg snakker om og ikke motsatt, så kom ikke drassende her med pisspreik om fordommer og at jeg er på vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg støtter Gluke fullt ut!

Det å spille fort er et virkemiddel som kan være bra noen ganger, men det burde ikke være et mål i seg selv.

Og er det noe vi trenger mindre av er det virkelig malmsteen og co.

Når jeg hører/ser malmsteen blir jeg faktisk flau!

Ja han kan spille SINNSYKT fort, men han er jo faen ikke mer musikalsk enn en gullfisk...

Han spiller gitar som om det skulle være en jævla olympisk gren, nei musikk er følelser, og ikke en konkuranse!!!

Så får dere bare slakte meg, for det driter jeg i...

Du har ikke sett den unge Malmsteen, der er han hundre ganger bedre enn nå.. Spilte ikke bare fort, men melodiøst og energisk..

Malmsteen er over the top..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg støtter Gluke fullt ut!

Det å spille fort er et virkemiddel som kan være bra noen ganger, men det burde ikke være et mål i seg selv.

Og er det noe vi trenger mindre av er det virkelig malmsteen og co.

Når jeg hører/ser malmsteen blir jeg faktisk flau!

Ja han kan spille SINNSYKT fort, men han er jo faen ikke mer musikalsk enn en gullfisk...

Han spiller gitar som om det skulle være en jævla olympisk gren, nei musikk er følelser, og ikke en konkuranse!!!

Så får dere bare slakte meg, for det driter jeg i...

Hvis du kritiserer masse så får du tåle kritikk tilbake.

Ja, Malmsteen spiller fort, men han har også nydelig frasering. Vibratoen er ekstremt bra, og han er en av de minst metronom-baserte shredderne i dag. De fleste av de raske metal karene har en veldig presis stil, men gitarspillet flyter ikke veldig bra når de spiller fort, det høres ut som øvelser. Malmsteen klarer å spille slik at det høres naturlig ut, for det meste.

Og "musikk er følelser"? Klart det er, og Malmsteen legger alltid hele sjela si i gitarspillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gitarister kopierer hverandre, det er sånn man lærer. Det skal godt gjøres å finne originale gitarister i dag, ihvertfall folk som har noe bra å fare med. Å kopiere andre gitarister vil ikke nødvendigvis si at du mister egenart i spillet ditt, det eneste som teller er om du har nok personlighet fra før av.

I utgangspunktet er jeg helt enig. Men det er en ting for en nybegynner å rippe licks fra hendrix og Clapton osv. Skal du rippe Malmsteen, Vai og Shawn Lane så tar det fort litt mer tid. Og da er det veldig lett at fokuset på teknikken tar litt overhånd og at det musikalske blir sekundært.

Jeg vet da det jævlig godt for jeg har sett mange gjøre det på GIT og gjordt akkurat de samme selv. Jeg møtte Gale-Kjetil i 1986 og han introduserte meg kjapt for Malmsteen, Vai og Satriani. Fra den dagen brukte vi vært bidige ledige minutt i 5 jævla år for å kunne spille som Paul Gilbert og Malmsteen. Opprinnelig hadde vi satt oss som mål 6 månder, men det tar altså litt lenger tid å få inn den type teknikk. Jeg husker godt dagen jeg satt inne hos Staffan W-Ollson å spilte rundt metronomen og han sa "wow nå spiller du fortere enn meg". Har aldri vært stolt'ere enn det.

Men altså etter 5 år så var jeg ikke en milimeter nærmere å finne min egen stemme på instrumentet. Ok kunne spille fort som faen, men det er altså ikke så jævlig viktig. Resultatet av det hele er at Kjetil er en djevel på sweeping og at jeg ikke øver lenger. Det gir meg absolutt ingen ting.

Nå er det kanskje infantilt av meg å la meg provosere av at folk tror jeg ikke vet hva jeg prater om, og jeg skylder kanskje Mr Mag en unnskyldning. Jeg vet da faen når han gikk i bleier, sorry. Men jeg sier jo idette kun i håp om at dere ikke skal gjøre det samme tabbe som meg å tror at teknikk er svaret på noe som helst og heller fokusere på å finne deres egen stemme. Ingen ting hadde vel vært fetere enn om en av dere her om 5 år stod frem og tok gitarspilling en ny og spennende vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO! Følger ingen med hva noen sier her!?!? Dette er jo bare ren og skjær kverulering!

Yngtchie: Gluke sier ikke at teknikk er dumt eller lite viktig, men bare at teknikk er "underordnet", et slags verktøy som skal brukes for å skape helheten som er musikk som en kunstart, en estetisk kulturell uttrykksform! Såklart kan teknikk være svinevanskelig! Men det å lykkes med teknikk er fremedeles enklere en det å lykkes med "kunst"! DET BETYR IKKE AT DET ER DUMT ELLER UVIKTIG Å ØVE ELLER BRUKE TEKNIKK!!

Og i flere innlegg har dere nå egentlig bekreftet akkurat dette alle sammen! Yngtchie et Co snakker jo om kvaliteter hos bl.a Yngwie Malmsteen utover ren teknikk! Frasering, energi, dynamikk osv.. Kall det "feeling" selv om det er et utslitt og belasta begrep! Dere sier jo at Yngwie og mange andre har "feel" i tillegg til teknikken! Me dette bekrefter jo bare det hva Gluke sier!

Hvorvidt det faktisk appelerer til folk er veldig subjektivt, og akkurat det vanskelige aspektet med å lage god kunst... At Shawn Lany, Malmsteen, Becker etc KAN være flinke musikere i kunsterisk forstand er jeg ikke i tvil om! De har alle sammen laget musikk som jeg føler ("jeg" og "føler" betyr altså at dette er subjektivt..) meg helt trygg på har kvaliteter langt utover, og uavhengig av ekstrem teknikk! Men i veldig mange tilfeller oppfatter (Samme her... Subjektivt) jeg at det er teknikken som blir satt i sentrum, og da viser de seg fra en annen side som ARTISTER! Uten å gjøre noen kvalitativ vurdering så er det å være artist som en teknisk briliant gitarist IKKE det samme som å være en musiker i kunstnerisk forstand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.