Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Raskt gitarspill


Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke hvorfor man gidder å ta diskusjonen engang.
Greit å ha et diskusjonstema som mange har en mening om.

Oh, jeg mente ikke at tråden var dum, for jeg vet at mange har så delte meninger om det, men skjønner egentlig ikke hvorfor noen folk har så mye imot raskt gitarspill? jeg gleder meg veldig til å se argumentene ;) var egentlig det jeg ville frem til, men det kom litt feil ut ;) sorry azz..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, jeg mente ikke at tråden var dum, for jeg vet at mange har så delte meninger om det, men skjønner egentlig ikke hvorfor noen folk har så mye imot raskt gitarspill? jeg gleder meg veldig til å se argumentene ;) var egentlig det jeg ville frem til, men det kom litt feil ut ;) sorry azz..

Det var det jeg også ville få et svar på. Jeg mener at så lenge gitarspillet er bra, bra notevalg og rent utført, da er det flott å høre på. Det finnes mange som stempler alt raskt gitarspill som meningsløs onani, null 'feeling' og alt det der, og det synes jeg er ganske tåpelig. Det finnes mange gitarister og såkalte 'gitarister' som misbruker dette, helt klart, men det finnes jo også så mange fantastiske musikere som bruker fart som en kraftfull musikalsk uttrykksform, og det blir helt feil å slenge alle i samme bås.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkenoe imot raskt gitar spill, synes det er jævlig kult. Men jeg blir lei av det i hele sanger (Vai(solo), Satriani osv), det er derfor jeg digger 80 tallet, solide riff og soloer i samma pakka!

Ville nå ikke si at Vai og Satriani har lange sanger med raskt spill.

Vai er et geni på å bruke lyder han kan lage med gitaren til å lage musikk med.

Satriani har en stor egenskap til å groove noe sinnsykt og han spiller heller ikke så veldig fort.

Men Malmsteen derimot, han spiller fort 90% av tiden.

Jeg har ikke noe i mot raskt spill. Jeg er en shredder selv og bruker en del tid til å øve teknikk som går på raskt spill. Men det viktigste er feeling og det å leve seg inn i musikken, noe jeg er ganske sikker på at jeg gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man gidder å ta diskusjonen engang.
Greit å ha et diskusjonstema som mange har en mening om.

heh tråden ble punktert ganske fort. Du bør omformulere spørsmålene, så det blir mer å diskutere utifra smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes rask gitarspill kan være kult jeg, hvis det ikke er bare skala på skala opp og ned på halsen, og ikke så altformye vreng, slik metalfolka har en tendens til å gjøre... Hater sånne som Satriani og Vai, det blir bare kjedelig i lengden...

Hør på noe av The Fall Of Troy... Der er det kuuult rask gitarspill. Eller The Mars Volta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Har ikkenoe imot raskt gitar spill, synes det er jævlig kult. Men jeg blir lei av det i hele sanger (Vai(solo), Satriani osv), det er derfor jeg digger 80 tallet, solide riff og soloer i samma pakka!

Einich!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Synes det er for mange som hevder god teknikk er ekvivalent med fart. Og at trening på hurtighet nødvendigvis gjør deg til en bedre gitarspiller. Gitarspill er vanedannende og det er det du øver på også. Så hvis du streber etter fart så vil muligens det i lengden være en av de mest påfallende faktorer ved din personlige gitarstil...

For å få et alternativt hode må man ha en litt alternativ input. Og "alternativt" er vel ikke fellesnevneren blandt forbildene for raskt gitarspill i dag. Men det betyr ikke at raskt gitarspill ikke er kult, tøft, stilig, frastøtende, fasinerende, morsomt, motbydelig, givende, vakkert, frastøtende, melodisk, frastøtende, frastøtende... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt gyldig å spille raskt dersom musikken ber om det. Det er for meg kanskje viktigere å ha evnen til å tenke raskt fremfor å være istand til å spille så raskt at plekteret smelter. Men det er mer fra et ikke-shred ståsted.

Shredding liker jeg best når det er veldig kontrollert bruk av fort spilling som virkemiddel (for å holde det musikalsk). Av rockegitaristene, syntes jeg Van Halen kanskje er den som er mest balansert når det kommer til rask spilling. Han tenker raskt og spiller raske ting (Eruption f.eks.), og det blir aldri "ronk". Bare mojo hele veien der. ;)

Vai og Satriani spiller raskt til tider, men jeg syntes de som regel gjør/har gjort det smakfullt. Og de er jo (iallefall Satriani) sånne låta-kommer-først folk. Forståelig at folk ikke ønsker å lytte til det døgnet rundt. Det hadde jeg aldri klart selv. Men det er ikke til å komme utenom at de er gode låtskrivere innenfor sjangeren de spiller i.

Av "kjendisgitaristene" så syntes jeg Petrucci er den nåværende minst smakfulle av dem alle når det gjelder hastighet. Han spilte bedre før, men i de senere årene har han mistet kontrollen fullstendig. Fortsatt ingen dårlig gitarist, men en veldig stygg uvane (og jeg vet at det er mange som egentlig er fan av han og musikken hans som også føler han kunne holdt litt tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkenoe imot raskt gitar spill, synes det er jævlig kult. Men jeg blir lei av det i hele sanger (Vai(solo), Satriani osv), det er derfor jeg digger 80 tallet, solide riff og soloer i samma pakka!

Einich!

Dobbelt så enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.