Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flytte reimknapper? Borre hvor som helst?


BobbyBay

Anbefalte innlegg

For å redusere neckdiving på en halstung Ibanez Artist (AR520HFM) har jeg tenkt å flytte på reimknappene. Bred skinnreim gjorde det mye bedre, men ikke helt bra.

Kan man borre hvor som helst i "hælen" på gitarhalsen uten å ødelegge noe - og har det noe for seg?

Og i og med at den er semihollow, går det å sette bakerste knapp 8 cm lengre opp / fram, eller vil veggen i gitarkroppen bli for svak? Tenkte å bruke straplocks, så vinkelen er ikke så viktig. Mulig den gamle knappen får stå som ekstra sikkerhet og evt støtte.

ar520h.jpg

at520h01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle vært mulig å kjøpe et slags seletøy, som man kler på seg (litt som en klatresele, bare for overkroppen), der det er forskjellige festepunkter for gitarer. en slags klips-anordning, kanskje. slik hadde man sluppet unna med ett festepunkt, istedet for to. eller eventluelt to/tre, om man vil ha gitaren i fast vinkel, uavhengig av vektfordeling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, mislykketmusikant said:

skulle vært mulig å kjøpe et slags seletøy, som man kler på seg (litt som en klatresele, bare for overkroppen), der det er forskjellige festepunkter for gitarer. en slags klips-anordning, kanskje. slik hadde man sluppet unna med ett festepunkt, istedet for to. eller eventluelt to/tre, om man vil ha gitaren i fast vinkel, uavhengig av vektfordeling.

Slinger Straps dekker behovet ditt:

2-inch-harness-double-guitar-strap-front-gretsch-eg-1024_1200x.thumb.jpg.d9fd8dd4ad5197ec3e09a94ca2019d71.jpg

2-inch-harness-double-guitar-strap-back-ej-1024_1200x.thumb.jpg.aa24b1871ab61634cd9298af8074a193.jpg

 

Richter lager en annen patent for bl.a. Matt Heafy fra Trivium, der du fester stroppen rundt kroppen på gitaren:

54513019_127274305012825_7707863809516855008_n.thumb.jpg.9873aa3ad98c0a28854b239b8c089ff0.jpg

Endret av Naigewron
  • Liker 1
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Truckstop Chuckie said:

Season 1 Cant Unsee GIF by Friends

Ser litt jalla ut ja. Vet at Heafy bruker dem pga rygg- eller skulderproblemer, så det er jo en gyldig grunn tenker jeg.

 

Så kan man jo påpeke at han kanskje skulle spilt noe annet enn Les Pauls, men... Jada, neida, så...

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2021 den 17.53, Naigewron skrev:

Slinger Straps dekker behovet ditt:

2-inch-harness-double-guitar-strap-front-gretsch-eg-1024_1200x.thumb.jpg.d9fd8dd4ad5197ec3e09a94ca2019d71.jpg

2-inch-harness-double-guitar-strap-back-ej-1024_1200x.thumb.jpg.aa24b1871ab61634cd9298af8074a193.jpg

 

Richter lager en annen patent for bl.a. Matt Heafy fra Trivium, der du fester stroppen rundt kroppen på gitaren:

54513019_127274305012825_7707863809516855008_n.thumb.jpg.9873aa3ad98c0a28854b239b8c089ff0.jpg

Det der blir nei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ jo ikke bruke hvit skjorte så det synes best mulig (bortsett fra når man skal vise den fram i en annonse da).

Jeg mener å huske fra musikkvideoene på SKY-channel i forrige årtusen at ZZ-top hadde noe feste mitt foran på "magen" som gjorde at de kunne snurre gitaren og bassen rundt som en propell. Kanskje det hadde vært noe? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Glemte å skrive her, men det å flytte knappen fra hornet til halsfestet (neck heel,) løste problemet og førte til at jeg ELSKER gitaren. Har god og bred skinnreim, og nå er det ingen problemer.

Så med 4 hull i gitaren er jeg godt fornøyd, selv om et ble borret unødvendig (pytt - ingen som ser).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For noe som føles veldig lenge siden (før korona) var jeg på en konsert med blant annet Øystein Sunde. I småpraten mellom sangene "gitarnerdet" han litt, og viste fram en gitar ( type billig men han likte lyd og spillbarhet) der han hadde fått montert blylodd beregnet på bilfelger bak på gitaren for å få den balansert. Dette var jo en akustisk gitar, så det var plassert på sargen der det ikke var synlig. Derfor er nok det som før er nevnt en ikke helt ukjent teknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.