Web Analytics
Jump to content

Lydidealer og forbilder


nikotro
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke om det er liv laga for denne tråden, men jeg synes det kunne være interessant å vite mer om hva den enkelte her på forumet har av forbilder og lydidealer.

For min del har dette endret seg gjennom et relativt langt liv som amatørgitarist. Jeg hører på annen musikk enn jeg gjorde for noen tiår siden og jeg har vært innom en del sjangere på veien. Det er jo også sånn at det noen ganger rykker litt i ungdomssjelen når jeg, ofte tilfeldig, hører heltene mine fra en svunnen tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

sitter og hører på "ekstradelen/solodelen" av sultans of swing m(13min,14s - versjonen) nå. du store, herr knopfler får den gitaren til å synge, synes jeg.

ellers er det jo vanskelig å ikke like disse, synes jeg:

https://music.youtube.com/watch?v=KgplSHGfr7w&feature=share

https://music.youtube.com/watch?v=nqrSrcTJzxA&feature=share

det er klart, at "home" er jo spilt på en original 1888 torres. er vel ikke noe sjanse for å få prøve en slik gitar, noensinne.

utnefor gitarverdenen, synes jeg noen av de beste harmoniene jeg har hørt i heavy musikk, er fra 10:53 og til slutten på denne avantasia-sangen. nydelig, enkel musikk, og suveren vokal.

https://music.youtube.com/watch?v=kuQCeNyFr5c&feature=share

Link to comment
Share on other sites

Keith Richards på Telecaster rundt 89-90 ble en åpenbaring for meg. Det var da jeg skjønte at man ikke var nødt til å overøse gitarlyden med masse vreng for at det skulle låte steintøft. Jeg er likevel fortsatt veldig glad i Les Paul -> Marshall som spesielt Slash var ambassadør for mot slutten av 80 tallet, selv om jeg egentlig ikke hadde kjempesans for G'N'R. Stratocaster i Marshall ala Blackmore og Malmsteen (til og med tidlig '90) er også helt oppi der når det gjelder lydideal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt sånn fjortiss-idealer for meg. Alltid vært fasinert av Metallica sitt lydbilde. Hvordan de har fått til unik sound på hver eneste plate. Hver plate har sin sjarm og lyd, likevel så låter det som Metallica. 

De siste årene har jeg kanskje vært mer opptatt av John Petrucci, Andy Timmons og Opeth. Det er kanskje grunnen til at jeg har GAS på Mesa Mark IV, Lonestar og en Laney GH50L. 

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager var det EVH for alle penga, helst lyden fra F.U.C.K. og Balance-platene. Men den gang kunne jeg ikke skru lyd, så i mine ører var det nært nok så lenge det var masse vreng.

Nå til dags er jeg på evig søken etter creamy crunch eller pushed clean, typ Andy Timmons, David Maxim Micic, Nick Johnston, Rabea Massad, etc.

Helst skal det også druknes i reverb og delay, slik at hjemmejammingen ender opp med å være mer meditasjon enn noen form for produktiv musikkspilling.

Dette er vel et godt eksempel på lydidealet jeg vanligvis går for:

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Naigewron skrev:

I gamle dager var det EVH for alle penga, helst lyden fra F.U.C.K. og Balance-platene. Men den gang kunne jeg ikke skru lyd, så i mine ører var det nært nok så lenge det var masse vreng.

Gitarlyden på F.U.C.K er helt rå, ja. Spesielt der clean og vreng-gitar er mikset sammen.

Link to comment
Share on other sites

Har vært en del forskjellig oppetter årene, men alle favorittlydene fra mine favorittgitarister har stort sett alltid vært en Marshall på 10, typ Blackmore, EVH, Eric Johnson's sololyd og Yngwie.. :)

Dette er fortsatt bare gull i mine ører.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Den hadde ikke lignet i det hele tatt. I 1954 var Stratocasteren noe totalt nytt, med inspirasjon fra romfart, konseptbiler og 50-tallets fremtidsvisjoner. Hadde den blitt lansert i dag så hadde den ikke lignet på noe vi har sett til nå. Kanskje noe i nærheten av Abasi eller Strandberg sine gitarer, men antakelig enda lengre vekk fra "standarden".
    • Det John Mayer sier er at hvis Stratocasteren hadde blitt lansert i dag,så hadde den vært litt annerledes enn 1954-utgaven.Han hadde noen ideer som var utenfor rammen til Fender sine signatur/artist-modeller (som strengt tatt er satt sammen av standard stratocasterdeler,som halsprofiler,lakk,kobling av elektronikk,det eneste som er unikt er pickupene.)Men å starte et prosjekt ut over disse rammene,som innebar bl.a. å forandre  profilen til kroppen var ikke noe Fender ville gå med på.De vil ikke ha noe nytt. De hadde et nytenkende prosjekt med Roland (VG Stratocaster).Det ble ingen suksess. Samarbeidet PRS/John Mayer har fått enorm oppmerksomhet,bedre markedsføring av både gitar og artist kan ingen håpe på å oppnå.  Og økonomisk er dette helt sikkert en vinn/vinn-situasjon for begge parter    
    • Har faktisk 2 stk 1x12 rivera cabs med metallgrill som jeg brukte til en mindre amp. Fantastisk bra cabs som jeg ikke kvitter meg med....ALDRI!!   Dessverre så er det i praksis håpløst å bruke på 100w ampen min. De er for små fysisk og elementene tåler ikke 100w. Skal bruke disse kabinettene hjemme etter hvert på en amp med mindre watt.     ...men er det noen som har erfaring med begge nevnte kabinett og kan dele sin erfaring? Merk at jeg har skrevet feil i innlegget, Orange closed back skal det være, får ikke endret.  Som noen nevner så ser det betydelig bedre ut med Marshall cab sammen med en Marshall topp, men noe sier meg at byggekvalitet på Orange er MEGET bra, og ut fra noen youtube tester så har jeg intrykk av at Orange er litt mer "balansert". På den andre siden så er det vel 7 kg tyngre enn Marshall sitt og er et beist av et kabinett selv om det er 2x12. Når det kommer til pris så er jeg der at jeg vil "buy nice, not twice"     Går mest i 70 og 80 talls heavy + Stoner rock og litt blues heheh, har prestert å skrive open ser jeg, det skal være closed back. Får ikke korrigert innlegget     Er en forsterkertopp, og jeg har allerede gått runden om 4x12, og kjenner at det er så alt for upraktisk når jeg skal frakte det til spillejobber     Akkurat det jeg opplever også. Låner et 4x12 cab (med 12T-75....funker ikke bra på JCM 900 etter min smak), og det er rett og slett for stort å ta med seg. Blir litt teit å må kjøpe meg en gammel Toyote Hi-Ace for å få med utstyret når en 2x12 fint går i ei stasjonsvogn  
    • SS er jo hypermoderne! Har du ikke sett den ekstra lille cutouten på det nedre hornet?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.