Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydidealer og forbilder


nikotro

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er liv laga for denne tråden, men jeg synes det kunne være interessant å vite mer om hva den enkelte her på forumet har av forbilder og lydidealer.

For min del har dette endret seg gjennom et relativt langt liv som amatørgitarist. Jeg hører på annen musikk enn jeg gjorde for noen tiår siden og jeg har vært innom en del sjangere på veien. Det er jo også sånn at det noen ganger rykker litt i ungdomssjelen når jeg, ofte tilfeldig, hører heltene mine fra en svunnen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

sitter og hører på "ekstradelen/solodelen" av sultans of swing m(13min,14s - versjonen) nå. du store, herr knopfler får den gitaren til å synge, synes jeg.

ellers er det jo vanskelig å ikke like disse, synes jeg:

https://music.youtube.com/watch?v=KgplSHGfr7w&feature=share

https://music.youtube.com/watch?v=nqrSrcTJzxA&feature=share

det er klart, at "home" er jo spilt på en original 1888 torres. er vel ikke noe sjanse for å få prøve en slik gitar, noensinne.

utnefor gitarverdenen, synes jeg noen av de beste harmoniene jeg har hørt i heavy musikk, er fra 10:53 og til slutten på denne avantasia-sangen. nydelig, enkel musikk, og suveren vokal.

https://music.youtube.com/watch?v=kuQCeNyFr5c&feature=share

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keith Richards på Telecaster rundt 89-90 ble en åpenbaring for meg. Det var da jeg skjønte at man ikke var nødt til å overøse gitarlyden med masse vreng for at det skulle låte steintøft. Jeg er likevel fortsatt veldig glad i Les Paul -> Marshall som spesielt Slash var ambassadør for mot slutten av 80 tallet, selv om jeg egentlig ikke hadde kjempesans for G'N'R. Stratocaster i Marshall ala Blackmore og Malmsteen (til og med tidlig '90) er også helt oppi der når det gjelder lydideal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn fjortiss-idealer for meg. Alltid vært fasinert av Metallica sitt lydbilde. Hvordan de har fått til unik sound på hver eneste plate. Hver plate har sin sjarm og lyd, likevel så låter det som Metallica. 

De siste årene har jeg kanskje vært mer opptatt av John Petrucci, Andy Timmons og Opeth. Det er kanskje grunnen til at jeg har GAS på Mesa Mark IV, Lonestar og en Laney GH50L. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager var det EVH for alle penga, helst lyden fra F.U.C.K. og Balance-platene. Men den gang kunne jeg ikke skru lyd, så i mine ører var det nært nok så lenge det var masse vreng.

Nå til dags er jeg på evig søken etter creamy crunch eller pushed clean, typ Andy Timmons, David Maxim Micic, Nick Johnston, Rabea Massad, etc.

Helst skal det også druknes i reverb og delay, slik at hjemmejammingen ender opp med å være mer meditasjon enn noen form for produktiv musikkspilling.

Dette er vel et godt eksempel på lydidealet jeg vanligvis går for:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Naigewron skrev:

I gamle dager var det EVH for alle penga, helst lyden fra F.U.C.K. og Balance-platene. Men den gang kunne jeg ikke skru lyd, så i mine ører var det nært nok så lenge det var masse vreng.

Gitarlyden på F.U.C.K er helt rå, ja. Spesielt der clean og vreng-gitar er mikset sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del forskjellig oppetter årene, men alle favorittlydene fra mine favorittgitarister har stort sett alltid vært en Marshall på 10, typ Blackmore, EVH, Eric Johnson's sololyd og Yngwie.. :)

Dette er fortsatt bare gull i mine ører.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.