Web Analytics
Jump to content

relic og andre termer man kunne vært foruten


Recommended Posts

må bare spørre.

er det bare jeg som synes at "relicjobb" betyr "hærverk", og som ikke skjønner hvorfor folk faktisk betaler mer for gitarer utsatt for dette hærverket, og forventer mer betaling når de selger de?

 

har sett noen relicjobber som rett og slett ser ut til å ha vært gjort med det målet å gjøre en gitar så stygg som mulig, og som attpå til koster mer enn gitaren gjorde før vedkommende utførte hærverket.

det er en fyr på sørlandet som ofte legger ut "mesterverk" på finn, som i bunn og grunn ser ut som om han bare har brukt sandpapir på tilfeldige steder på gitaren. har tilogmed sett en annonse der han påstod at det var en "5k relic jobb". tror han mente at det finnes folk der ute som betaler 5000 kroner for slikt hærverk.

 

når man også legger inn misbruken av ordene "custom shop" som ser ut til å være mer utbredt enn "reissue" for tiden, begynner det snart å bli vanskelig å finne de skikkelige godbitene der ute, i jungelen av søppel.

 

en annen problemstilling er billigmerkene og de "spesialutgvene", "limited edition" og andre. en del folk ser ut til å tro at squier er fender, epi er gibson, og mest vanlig; noen tror ltd er esp. en ltd vil ikke gi esp-pris bare fordi james hatfield eller andre har godtatt at en laserbrenning av signaturen deres på den.

 

"vintage" er like misbrukt som "relic", synes jeg. det som var drit i 1970, er sannsynligvis fremdeles drit. det blir ikke mer verdifullt og bedre på grunn av at noen setter "vintage" foran navnet.

 

"sjelden" er den siste termen jeg vil ta opp. det som er problematisk med dette i de fleste tilfeller, er at om den ble faset ut etter 1 års produksjon på 80-tallet, er den sannsynligvis både dårlig, og vanskelig å skaffe deler til, om man ønsker å holde den original.

 

sorry at det ble litt mange ting som ble tatt opp her, men jeg ville bare ventilere litt følelser jeg har for disse termene. om noen har meninger i positiv retning når det gjelder disse tingene, er jeg åpen for en diskusjon.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Relic / aged - kommer an på hvordan det er gjort. Hjemmeslip på polylakk er sjeldent vellykket.

Limited Edition - veldig ofte ikke det. Billig er billig.

Vintage - har vel jeg kanskje sagt nok om. Gammelt ræl er ikke bedre enn nytt ræl. Som regel dårligere.

Sjelden - potensiale for ‘vintage’. Som regel ikke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, mislykketmusikant skrev:

en annen problemstilling er billigmerkene og de "spesialutgvene", "limited edition" og andre. en del folk ser ut til å tro at squier er fender, epi er gibson, og mest vanlig; noen tror ltd er esp. en ltd vil ikke gi esp-pris bare fordi james hatfield eller andre har godtatt at en laserbrenning av signaturen deres på den.

 

Disse folka som har kjøpt (dyrt) en billig "limited" asia gitar ( ikke Japan) og så vil de bytte mot en Gibson eller USA Fender . Takler ikke  disse tomskallene . De går vanligvis på en seriøs smell hvis de har kjøpt slike nye og skal selge igjen .

Relic syns jeg er ok hvis det er snakk om en gammel gitar der en skal bytte f.eks pickups/hardware og det skal passe sammen med resten som er gammelt . En mild relic på hardware på en CS Gibson er ok . Men når de skal herje med lakk etc. - nei takk .

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, mislykketmusikant skrev:

mye klokt uten store forbokstaver

På en måte må man egentlig la folk få lov til å verdsette sakene de selger selv. Og bruke de begrepene de synes passer. Det er sannsynligvis noen som liker det og vil bruke penger på det, hvis ikke hadde "bølgen" dødd ut.

Jeg klarer ikke å irritere meg over det, det er bare å holde seg unna.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Liker best begrepet Random Hippie Sanding. Da kan jeg i alle fall le i stedet for å grine.

Når det gjelder billigmerkene og forholdet til moderbedriftene er produsentene ulike.

Drar du til Fender finner du ikke Squier-referanser på deres hjemmeside.

Drar du til Gibson finner du ikke Epiphone.

Ser du på https://www.espguitars.com/guitars må du velge hvilken del av ESPs gitarer du vil se på - og LTD er en av dem. LTD er definitivt en ESP gitar, men det nederste segmentet.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, SunMaster said:

Haha - 2av 3 var feil 🙂 Godt jeg sjekka at LTD fantes på ESPs sider 🙂

I perioder tror jeg du har hatt rett, men eierskap og nye markedsstrategier har endret dette nå.

Edit: Når det gjelder den gi-bort-en-epi fra Gibson så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke kunne gitt bort en billig Gibson (type tribute). Et eller anna må de drite på draget med hver eneste måned. Dette er jo det første en som er interessert i Gibson ser når han kommer inn på sida? #marketing101FAIL

Edited by blaamann
Link to comment
Share on other sites

Personlig så får jeg noia av nye og dønn strøkne gitarer, og har ikke en eneste strøken gitar i huset. Er en grunn til at det selges - det er mange som er enige med meg:). Men at det er stooooor variasjon i kvalitet på relicifiseringen (nytt ord) er det ingen tvil om. Som man sier om biler - «there’s an ass for every seat». Er ikke noe å hisse seg opp over, tenk hvor kjedelig det hadde vært om vi alle hadde klin like gitarer😎.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

En ting som er litt på sida, men som irriterer meg litt, er at gitarblader stort sett har Gibson eller Fender på fremsida. Sjekka feks Guitar Magazine, kun to av de elleve siste bladene har et annet merke (henholdsvis Relish og St. Vincent Music Man). Fire med Fender og fem med Gibson. Blir litt kjedelig i lengden. Jeg har de siste årene eid Peavey, EVH, EBMM, Haar, Mayback, Collings, Ibanez, ESP, Navigator, Dean osv. Sikkert andre også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

pledrik: ja, jeg skjønner det. og når en fabrikk eller en skikkelig håndtverker har gjort det, for å få en gitar til å se ut som om den er fra en spesifikk era, eller for å ligne på en artist sin gitar, kan jeg forstå det. men når en ufaglært (og, kan det se ut som i visse tilfeller; tilnærmet blind) person tar en ny gitar, og misbruker en pussemaskin på overflaten til gitaren, for så å kunne si at den ble mer verdifull, da er jeg sterkt uenig. men, må legge til, at om jeg skulle kjøpt en brukt fender custom shop, f.eks, ville "relic" for meg bety at jeg var villig til å betale mindre, ikke mer for den gitaren.

 

welhavent: nå er det jo også en viss forskjell på hvor vanlige de instrumentene du refererer til, er. haar, mayback og collings er jo ganske sjeldne å se. det er ganske mange fender stratocastere for hver collings elgitar man ser. og navigator ser ut til å være enda sjeldnere, ihvertfall på finn. har vel bare sett et par tidlig 80`s navigator på finn de siste 10 årene.

i tillegg er det enklere å skrive artikler om en gitar, når man har artister å referere til. noe som igjen gjør at det vil bli overveldende overvekt av fender og gibson. ibanez burde kanskje også være med ifølge dette argumentet, men mange ser på ibanez som et billigmerke, som morgan, stagg, o.l. det er ganske mange billige juggelgitarer fra ibanez, for hver high-end modell man ser. litt som med yamaha. yamaha er en del bedre i snitt, slik jeg ser det, men lider likevel av at mange ser på det som et merke for nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

Her er det jo mye å ta tak i, så "lets crack on". 

Å sammenlikne relic med hærverk synes jeg er ganske knallhardt - nesten litt teit. Det at folk tar mer betalt for ekstra arbeid - som var avsnittets neste poeng - må du nesten bare regne med, enn hvor grelt du synes det måtte være. Målet med en relic-jobb kan selvfølgelig være å gjøre gitaren stygg, men heller er det nok å gi noen tilgang til en følelse av å spille på "the real deal". Svært få kan kjøpe seg en vintage gitar, og dette vet produsenter å utnytte. Dette forteller meg at det er mange som liker relic, ellers hadde nok ikke selskapene giddet å bruke penger på å produsere det.

Videre trekker du frem "en fyr på sørlandet" og bruker han som eksempel på en hel bransje. Jeg lærte i ung alder at jeg aldri skulle sammenlikne meg med de dårligste, men heller de beste. Dette viderefører jeg til ditt eksempel; hvorfor i all verden setter du han som eksempel for hele bransjen? Du kunne jo vist frem Vince Cunetto, Tom Murphy, Haar-guitars, eller - for å bruke det norske eksempelet - Geir Falck. I bunn og grunn hvem som helst annen. Når vi på forumet ikke poster bilder fra ungdomstiden, snakker om midtlivskrisen eller klager over kona, så bruker vi faktisk litt tid på å sile ut useriøse aktører.  Farsundkaren er en av disse. Jeg er enig i at han fremstår som et fjols - selv om hans gitarer for all del kan være en gudegave. 

Til slutt skriver du også litt om begrepsforvirring, og her synes jeg du er mer "on point". Det brukes mange fine ord for å pushe dritt, sånn er det i alle bransjer, og at gitarer fra 70-tallet - nå også 80-tallet - selges som vintage er helt hull i hodet. Likevel synes jeg ikke du skal sause dette sammen med "relic", selv om gitarer fra diverse "Custom Shop"-er ofte kommer i relic. Et siste poeng, som jeg tror er viktig her, er å skille mellom produsentene og bruktmarkedet. Jeg tror ordene og beskrivelsene er langt mer grandiose på finn - av og til. Jeg tror det også er på bruktmarkedet mange begrep sauses sammen, og det er kanskje her forvirringen oppstår for mange. Meg bekjent har produsentene selv et ganske ryddig forhold til dette? 

Helt avslutningsvis vil jeg oppfordre deg til å drite litt i hva alle andre liker. Faen ta alle andre. 
God påske 💛

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Hei. Hvem er dere og hvilke sanger er det snakk om å spille?
    • Hallo. Hver dag tror jeg at jeg har oppnådd noe i dette livet. Ja, jeg har en høyere utdanning og til og med en vitenskapelig grad av en mester, men jeg jobber ikke i min spesialitet. Siden barndommen drømte jeg faktisk om å være psykolog, og derfor begynte jeg å tenke på å motta den andre høyere. Men for dette trenger jeg en meget betalt jobb, så nå leter jeg etter interessante ledige stillinger. Allerede samlet en CV på denne malen https://www.cvmal.no/cv-eksempel/ , og nå må du sende den til flere selskaper. Vi må jobbe noen år til for å endelig begynne å gjøre det du elsker.
    • Hei. Vi søker etter en bassist til et band i Arendal. Vi har tilgang til øvingslokale. Sjanger, rock. Vi er på utkikk etter en bassist som deler lidenskap for musikk og som har god teknikk og samspill. er åpen for å eksperimentere med ulike stilarter og låter, men vi ønsker også å ha et fast repertoar som vi kan øve på og fremføre. Vi er fleksibel når det gjelder øvingstider, men vi håper du er seriøs og engasjert. Hvis dette høres ut som noe for deg, vil vi gjerne høre fra deg snarest. Vi ser frem til å snakke med deg og finne ut mer om din musikkbakgrunn og interesser.
    • Lagde en hals av alm, og holder på med en jazzmaster kropp av samme planken . Underste kroppen er av surnet lønn.
    • Takk for det. Har brukt bjørk i toppen, alm i halsen og er usikker på kropp men tror det kan være sitka gran. Fikk en stor bit fra en arbeidskollega som ikke visste hva det var.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.