Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Underlig problem med kombinasjon semi-hollowbody, lydkort og Logic Pro


asgeiro

Anbefalte innlegg

Hei!

Har eit utruleg rart problem. Bruker Logic Pro X, Steinberg UR-22 og ein iMac til å spille inn demoer på. Har fungert problemfritt, heilt til eg kjøpte meg ein Gretsch semi-hollowbody (G2655T). Den kombinasjonen går dårlig overens. 9 av 10 crunch eller distortion-valg i Logic fungerer ikkje. Det blir bare vanlig clean lyd uten effekter. På dei få distortionvalgene som virker, er lyden veldig av og på og det kommer ein pulserende skurrelyd som blir med på opptaket. Bytter eg til ein annen gitar, fungerer alt. Kobler eg Gretschen til ein forsterker, er alt fint. Så det er verken noe feil med gitar, kabel, lydkort, maskin eller Logic. Kva i alle dager kan være problemet? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut ja.

Virker andre effekter enn distortion (delay, reverb, chorus, etc)? Min første tanke er at det er output fra gitaren som er lavere, og rett og slett ikke driver vrengeffektene like hardt. Hva er den andre gitaren du bruker?

Skurrelyden kan være dårlig jording i gitaren. Kommer og går den hvis du tar på forskjellige metalldeler på gitaren?

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste av effektene son ligger under "Crunch", virker heller ikkje. Høres ut som når du har valgt gitar som spor, men ikkje valgt effekt enda. Har testa på akkustisk gitar og på lap steel. Har ingen andre vanlige el-gitarer hjemme, men skal prøve å få lånt ein i løpet av helga og sjekke. Har ikkje merka noe forskjell på lyd om eg tar borti noen metalldeler, men skal skjekke når eg kommer hjem. Stikker bortom Gitarhuset etterpå og hører om output på gitaren. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Jeff Beck Strat for noen år siden. Kjempegod å spille på så det ble nå ett impulskjøp... men jeg bytta mikker for jeg fikk ikke noe vreng om jeg så satte en OD mellom gitar og amp... i beste fall litt lett knekk. Nydelige cleans da... pussig iom. at de pickupene skal være litt hotte.

En stund senere hadde en kompis testa en annen JB i butikk og han kjente ikke igjen beskrivelsen. Så jeg dro å testa selv og riktignok... pickupene er hotte de. Lett å dra ampen... så jeg kjøpte noen nye pickuper av den typen som skal være i JB Straten og voila...

Moralen i historien er: Funker pickupene som de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skulle lage ei lydfil til Gitarhuset med forskjellige innstillinger som ikkje virka på Gretschen, først med Gretschen og så med ein annen gitar som funket. Mens eg holdt på med det begynte ting å fungere. Supert tenkte eg, da slipper eg å gjøre noe. Men den gang ei. Nå har det begynt på igjen, og nå er det enda færre effekter som funker. I tillegg er lyden litt av og på når eg spiller stille og rolig. HiZ/Phantom Power tried. Skal tilbake til Gitarhuset og måle output på gitaren. Forhåpentligvis er det problemet. Eventuelt blir det Cubase, men tviler på at det er Logic som er problemet. Frustrerende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.