Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD! Gibson Memphis ES-139


mr quick

Anbefalte innlegg

Det virker ikke til at Es-139 feeder mer enn andre gitarer med masse dist. Sammenlignet den med en 1997 Fender Stratocaster og de feedet omtrent likt.

Liker godt denne gitaren altså. Bruker den med en Joyo Vintage Overdrive og en Blackstar HT Modulation, og kommer nært det som for meg er den ultimate fusion/vrenglyden, på Yellowjackets' selvtitulerte debutalbum:

https://youtu.be/yrVoGCf52e0?t=2m1s

(Nydelig ved 2:30 også. Lik lyd på hele albumet.)

Jeg er i snakk med en som pleide å se det som skulle bli Yellowjackets live, sent på 1970-tallet på en fast klubb. I følge han her så spilte ford da på en Gibson ES-335 i gjennom en Yamaha G112 amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha G100 kom i to versjoner, en 1x12 og en 2x12. Noen av disse hadde Jbl speakers. Jeg husker modellen godt da det var den første forsterker jeg benyttet til bandøvinger (for ca 25 år siden). Jeg kom faktisk over en slik 2x12 nylig og testet den med en strat og noen bokser (blues driver og en dd-7). Vil tro at disse forsterkere (med litt vedlikehold) fortsatt fint kan benyttes med godt resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha G100 kom i to versjoner, en 1x12 og en 2x12. Noen av disse hadde Jbl speakers. Jeg husker modellen godt da det var den første forsterker jeg benyttet til bandøvinger (for ca 25 år siden). Jeg kom faktisk over en slik 2x12 nylig og testet den med en strat og noen bokser (blues driver og en dd-7). Vil tro at disse forsterkere (med litt vedlikehold) fortsatt fint kan benyttes med godt resultat.

Har vært litt nysgjerrig på slike amper, men er generelt skeptisk til solid state forsterkere :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre Lab, Yamaha, Roland Jazz Chorus etc låter helt greit. Men pass litt på vedlikehold (kondensatorer etc varer ikke evig). Det er vel ellers en myte at rørforsterkere er best i enhver sammenheng, til clean lyd (med chorus, reverb, comoression etc) låter det ofte bedre med transistor. Og som 'enhver' jazzgitarist vet kan en Polytone være å foretrekke i en rekke situasjoner. Jeg har selv en ZT Club som låter bra til det meste. Unntaket er noen settings for høyere gain der rørforsterkere enten overstyrer bedre eller takler pedaler på en mer overbevisende måte. Cleanlyden i de fleste røramper (inkludert de aller fleste Fendere) er egentlig ikke så fantasisk som man av og til tror...

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske BB King lyd fra 70-tallet og fremover er en Lab L5 transistor. Allan Holdsworth var også en flittig bruker av solid state amps og det er hans Hartley Thompsons rørfrie forsterker man mest sannsynlig hører på EVHs Beat It solo (EVH var forøvrig stor fan av AH og det forklarer kanskje noen av de symmetriske løp som dukker opp, f.eks mot slutten av soloen på Jump...). Så Robben Ford var ikke alene om disse 'blasfemiske utskeielser' mot rørgudene(e)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre Lab, Yamaha, Roland Jazz Chorus etc låter helt greit. Men pass litt på vedlikehold (kondensatorer etc varer ikke evig). Det er vel ellers en myte at rørforsterkere er best i enhver sammenheng, til clean lyd (med chorus, reverb, comoression etc) låter det ofte bedre med transistor. Og som 'enhver' jazzgitarist vet kan en Polytone være å foretrekke i en rekke situasjoner. Jeg har selv en ZT Club som låter bra til det meste. Unntaket er noen settings for høyere gain der rørforsterkere enten overstyrer bedre eller takler pedaler på en mer overbevisende måte. Cleanlyden i de fleste røramper (inkludert de aller fleste Fendere) er egentlig ikke så fantasisk som man av og til tror...

Har en Peavey Stereo Chours 212 som jeg har vært ganske fornøyd med. Savner litt "organisk" lyd som jeg finner i min super champ. Jeg er helt sinnsykt fornøyd med Super Champ'en, kan godt ta den med til studio!

Siklet på denne selv en stund - Skikkelig rockeøks, nærmest en forvokst Les Paul!

Men skulle jo da seff hatt på en vibramate og bigsby ;)

Dyr sak, kjøpte ny?

Jepp. Takk til 4Sound Kvadrat som har vært veldig medgjørlige og som lot meg få den til litt lavere pris enn MSRP ;) Den gikk selvfølgelig på kreditt, samme dag som jeg gjorde siste betaling på at annet kredittkjøp fra 4S Kvadrat (Yamaha digitalpiano). Masse cred til 4Sound Kvadrat.

Skal ta en setup av gitaren i dag.. rense gripebrett og forbedre intonasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.