Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Salg av gitar på eBay?


ChristofferDahl

Anbefalte innlegg

Husk at du må legge til fraktkostnader også, og det er ikke akkurat billigst å sende noe såpass stort som en gitar rundt omkring i verden/Europa. Kjøper betaler jo selvfølgelig for frakt, og grunnprisen for gitaren vil jo da naturligvis måtte være såpass kurant for kjøpers del at han eller hun syns det er greit med fraktkostnadene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekka frakt, ble det rundt en tusenlapp for å sende en Jackson Y2KV over dammen, den hadde en enorm kasse typ explorer og litt til. 

Cites vet jeg lite om, men det må du finne ut av om det er noen gjeldende treverk i gitaren. 

Har solgt annet utstyr på ebay uten problem til UK, så null stress, bare husk å ta gebyrene med i betraktning. Kan være like så greit å poste på noen av de større gitarforumene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prata med noen som før i tiden har solgt til utlandet , men det er gjort via forum/Facebook . Ikke Ebay . Men ingen jeg vet om har gjort dette de siste 2-3 åra . Og spesielt ikke nå med CITES regler . Sjekket frakt før i år og det var ca. 700-800,- for 8-10kg . Størrelse er noe annet da noen land ikke godtar så lange pakker . Det må nok være en dyrere gitar før det lønner seg , eller en som rett og slett ikke er mulig å bli kvitt i Norge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en gitar fra Italia for ca tre uker siden, etter at jeg hadde annonsert på et stort jazzgitarforum. Gitaren var ikke omfattet av CITES.

Fordi jeg ikke kjente vedkommende og fordi jeg baserte kjøpet på bilder jeg fikk tilsendt, ble vi enige om å gjennomføre handelen via Paypal. De gir bl a garanti og forsikring som gjorde at jeg var fortolig med å handle gitaren usett. 

For min del ble det ganske mye i gebyrer. PP tok €120 for å gjennomføre transaksjonen mellom Norge og Italia, og jeg fikk en dårig valutakurs. Frakten vet jeg ikke hvor mye kostet (selger betalte), men tror det kan ha vært snakk om mer enn kr 1000.

I tillegg skal fraktselskapet ha penger for å betale mva for deg.

Alt i alt ble det ganske mye i gebyrer og frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt flere gitarer til utlandet, null stress det. Bare passe på å pakke godt, samt å fylle ut alle papirer korrekt. 

Aldri solgt via Ebay, men både gjennom Reverb samt flere forumer. Det er verdt å betale PP gebyret, god beskyttelse å ha. ( Det er heller ikke mulig med PP gift over landegrenser.)

Det er ikke så dyrt å sende via posten, men ganske klein forsikring hvis noe skulle skje. Hvis du heller velge å sende via DHL e.l. så snakker vi nok flere lapper i frakt. 

Er du sikker på at gitaren faktisk selges dyrere enn her til lands? Det er jo mildt sagt mange fantastipriser på ebay.

Ellers så er det jo dette med CITES som er verdt å merke seg. Slik det er i dag så sender ikke jeg en gitar som inneholder rosewood ut av landet (uten papirer), det tar jeg ikke sjansen på. 

Anyway, drit i Ebay og sjekk ut Reverb/forumer ;)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor ulempe med Paypal er at om kjøper skulle ombestemme seg om 5 måneder, trenger han bare finne på noe bullshit som unnskylding, og vips vil han reversere kjøpet, og du som selger har svært liten beskyttelse. Om jeg skal selge noe utenlands foretrekker jeg å holde det i Europa og benytte vanlig bankoverføring, ville aldri i verden tatt sjansen på PP så lenge reglene er som de er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.