Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Superstrat! (Stewmac-bygg)


space

Anbefalte innlegg

Kom over denne her på finn, og tenkte "Hvorfor ikke?". God pris, og mange fine deler.

 

Kropp og hals er fra Stewmac, noe som muligens betyr at det er hals fra Migthy Mite.

Kroppen tror jeg er  swamp ash, med laminert flammetopp.

Pickupene er EMG 85 i bridge, og EMG SLV ( Steve Lukather ) i mid og neck.

Schaller lisensiert Floyd Rose og Gotoh tuners.

 

Dette er definitivt noe helt annet en noe jeg har fra før.

Så noen bilder!

IMG_2890_edit.jpgIMG_2889_edit.jpg

Denne har ikke vært spilt på på en stund.

På tide å rense opp litt!

Starter med halsen:

IMG_2895_edit.jpg

IMG_2895_edit-2.jpg

Uææ....

Fram med stålull!

IMG_2896_edit.jpg

og Fret Doctor:

IMG_2897_edit.jpg

Justert opp neck og mid pickup. Dessverre er skruene (maskinskruer) for korte til montering i kroppen om pickupen skal komme høyt nok, så må skaffe nye skruer asap.

På bildet kan det skimtes flere riper, og irriring på floyden.

IMG_2898_edit.jpg

IMG_2899_edit.jpg

Baksiden:

IMG_2902_edit.jpg

IMG_2916_edit.jpg

Frem med poleringsmaskin!

IMG_2920_edit.jpg

Se der ja. Da ble det ganske så strøkent. Kan fortsatt skimte noe i riktig lys, men jeg lar det bli ved det.

Floyden er også renset opp litt, selv om det fortsatt er litt rust på skruene. (Vil ikke røre den da den skal være skikkelig satt opp fra forrige eier.

Tror dette kommer til å bli bra jeg!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert sammen og strenget opp i går.

Endte med å sage og vippe ut metallmutrene i pickupuen. La skumgummi under og skrudde i med fine svarte treskruer. #WIN!

 Stemming og oppsett av Floyd derimot? For et styr.

Fikk den til slutt til å flyte ca i vater med kroppen på begge sider, med x antall repetisjoner av "justere fjører, stemme".

Når det var gjort fant jeg selvfølgelig ut at action var alt for høy, så måtte senke den en del. Heldigvis forstyrret ikke det fjørbelastningen, så det holdt å stemme den opp igjen.

Synes EMGene låter bra jeg! Rimelig høy output på 85'en da.

 

Pokker! Nå kom jeg på at jeg tror jeg glemte å koble fra jacken. Typisk.

Endret av space
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var halsen som hadde bøyd seg, og da ble igjen strengespennet lavere, og floyden tiltet bakover noe, som igjen førte til enda lavere strengehøyde.

Strammet trussrod (som var helt slakk) og satt opp på nytt etter denne videoen:

(Nice gitar btw)

 

@Blix: Du kjører også med 2 fjører på Floyden så jeg på TGP. Hvordan har du da festet de?  | | eller / \ ?

Jeg sliter litt med å få Floyden i vater på begge sider, men den er nå satt opp med fjørene parallelt (en plass ut fra senter i blokka/kloa). Kloa er justert en del strammere på dyp E-siden.

Det blir kanskje lettere å justere om jeg endrer til de ytterste festene på blokka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, space skrev:

Hmm, men det betyr av med strenger og fjører før hver høydejustering? 

Nå har jeg forøvrig allerede skrudd den runden som skulle til da, så da er det forhåpentligvis ingen krise. 

Fjerne fjærer og slakke strengene før justering :)

Endret av Blix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mekka på en Floyd i disse dager. Kjøpte meg en original Floyd og demonterte den fordi selger hadde snudd blokka feil vei, som resulterte i at fjærene hoppet ut. Var interessant å skru den sammen igjen. Veldig enkel og forståelig konstruksjon! Fikk intonert den ganske greit også. Og den funker som fy! Jeg har 3 fjærer og flytende. Selvsagt må man ha flytende! 'Getcha pull'!  ?

Har ikke hatt Floyd på en gitar på sikkert 20 år. Veldig moro selv om det medfører mye ekstra jobb med oppsett. 

Men hva mener du med at du har justert kloa strammere på den ene siden? Hva skal det være godt for? Skal den ikke være jevn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.