Gå til innhold
space

NGD: Superstrat! (Stewmac-bygg)

Anbefalte innlegg

Kom over denne her på finn, og tenkte "Hvorfor ikke?". God pris, og mange fine deler.

Kropp og hals er fra Stewmac, noe som muligens betyr at det er hals fra Migthy Mite.

Kroppen tror jeg er  swamp ash, med laminert flammetopp.

Pickupene er EMG 85 i bridge, og EMG SLV ( Steve Lukather ) i mid og neck.

Schaller lisensiert Floyd Rose og Gotoh tuners.

Dette er definitivt noe helt annet en noe jeg har fra før.

Så noen bilder!

IMG_2890_edit.jpgIMG_2889_edit.jpg

Denne har ikke vært spilt på på en stund.

På tide å rense opp litt!

Starter med halsen:

IMG_2895_edit.jpg

IMG_2895_edit-2.jpg

Uææ....

Fram med stålull!

IMG_2896_edit.jpg

og Fret Doctor:

IMG_2897_edit.jpg

Justert opp neck og mid pickup. Dessverre er skruene (maskinskruer) for korte til montering i kroppen om pickupen skal komme høyt nok, så må skaffe nye skruer asap.

På bildet kan det skimtes flere riper, og irriring på floyden.

IMG_2898_edit.jpg

IMG_2899_edit.jpg

Baksiden:

IMG_2902_edit.jpg

IMG_2916_edit.jpg

Frem med poleringsmaskin!

IMG_2920_edit.jpg

Se der ja. Da ble det ganske så strøkent. Kan fortsatt skimte noe i riktig lys, men jeg lar det bli ved det.

Floyden er også renset opp litt, selv om det fortsatt er litt rust på skruene. (Vil ikke røre den da den skal være skikkelig satt opp fra forrige eier.

Tror dette kommer til å bli bra jeg!

• Liker 12

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk montert sammen og strenget opp i går.

Endte med å sage og vippe ut metallmutrene i pickupuen. La skumgummi under og skrudde i med fine svarte treskruer. #WIN!

Stemming og oppsett av Floyd derimot? For et styr.

Fikk den til slutt til å flyte ca i vater med kroppen på begge sider, med x antall repetisjoner av "justere fjører, stemme".

Når det var gjort fant jeg selvfølgelig ut at action var alt for høy, så måtte senke den en del. Heldigvis forstyrret ikke det fjørbelastningen, så det holdt å stemme den opp igjen.

Synes EMGene låter bra jeg! Rimelig høy output på 85'en da.

Pokker! Nå kom jeg på at jeg tror jeg glemte å koble fra jacken. Typisk.

Endret av space
  • Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såå mye jeg stilte og herja i går. Nå med et døgn med strenger i spenn så må det en ny runde til!

Halsen er for mye buet, og det klirrer nå fra 9 bånd og ut. Jaja. Må vel stramme truss da, og heve stolen litt igjen? Hmmm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin gitar .

Ja ,  timene går når en begynner på oppsett på Floyd gitarer .

Er nut bra høyde ?

Sjekket om bånd er plane ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var halsen som hadde bøyd seg, og da ble igjen strengespennet lavere, og floyden tiltet bakover noe, som igjen førte til enda lavere strengehøyde.

Strammet trussrod (som var helt slakk) og satt opp på nytt etter denne videoen:

(Nice gitar btw)

@Blix: Du kjører også med 2 fjører på Floyden så jeg på TGP. Hvordan har du da festet de?  | | eller / \ ?

Jeg sliter litt med å få Floyden i vater på begge sider, men den er nå satt opp med fjørene parallelt (en plass ut fra senter i blokka/kloa). Kloa er justert en del strammere på dyp E-siden.

Det blir kanskje lettere å justere om jeg endrer til de ytterste festene på blokka?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PPEy4pM.jpg

Men min Floyd er ikke flytende, så er jo mye enklere da, er vel en del som kjører 3 fjærer. Blir litt justering frem og tilbake før det sitter. Husk å aldri justere høyden på floyden med fjærer montert. :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morsomme er at jeg sverger til flytende strat-vibb, mens mine to gitarer med floyd er dive only. :P

Men jeg savner å ha en flytende floyd i ibby-stil, må ha med det igjen snart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, space skrev:

Hvorfor ikke justere høyde med fjørene på? 

Må jo ha den flytende! 

Justerer du høyden på floyden i spenn ødlegger du knivseggene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, space skrev:

Hvorfor ikke justere høyde med fjørene på? 

Må jo ha den flytende! 

Da sliter du kniveggene på floyden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, men det betyr av med strenger og fjører før hver høydejustering? 

Nå har jeg forøvrig allerede skrudd den runden som skulle til da, så da er det forhåpentligvis ingen krise. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
49 minutter siden, space skrev:

Hmm, men det betyr av med strenger og fjører før hver høydejustering? 

Nå har jeg forøvrig allerede skrudd den runden som skulle til da, så da er det forhåpentligvis ingen krise. 

Fjerne fjærer og slakke strengene før justering :)

Endret av Blix
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også mekka på en Floyd i disse dager. Kjøpte meg en original Floyd og demonterte den fordi selger hadde snudd blokka feil vei, som resulterte i at fjærene hoppet ut. Var interessant å skru den sammen igjen. Veldig enkel og forståelig konstruksjon! Fikk intonert den ganske greit også. Og den funker som fy! Jeg har 3 fjærer og flytende. Selvsagt må man ha flytende! 'Getcha pull'!  ?

Har ikke hatt Floyd på en gitar på sikkert 20 år. Veldig moro selv om det medfører mye ekstra jobb med oppsett. 

Men hva mener du med at du har justert kloa strammere på den ene siden? Hva skal det være godt for? Skal den ikke være jevn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av TerjeA
      Snakk om bursdag, julaften, nyttår og 17.mai på samme dag! 
      Jeg slo til på en ny Taylor 814 DLX V-class under en Taylor presentasjondag på Gitarhuset på Alnabru for et par uker siden. I dag kunne jeg endelig hente vidunderet. Tilfeldigvis kom også i dag en pakke jeg hadde bestilt på nett, med 2 x Humidipak, 2 x Humiditrak og en Snark (rød) cliptuner. (Sistnevnte inneholdt også et overraskende bra plekter som jeg ser at fort kan bli en favoritt, selv om det er tykkere (0,78) enn jeg vanligvis foretrekker.) D´Addario humiditrak er en ganske liten temperatur- og fuktighetsmåler som parres via bluetooth med en app på telefonen. En plasserte jeg i kassa til min nye 814, den andre i skapet (se annet blogginnlegg) med min Taylor 310.
      Så til gitaren; GA-formen ligger herlig i fanget, det avrundede «armlenet» føles svært behagelig, og detaljene på denne DLX-utgaven er rett og slett nydelig - som et stykke kunst. Lyden høres umiddelbar fyldig og fin, parret med den vekjente litt lysere Taylor-tonen. Den nye V-class bracingen skal gi bedre sustain og intonasjon. Jeg vil ikke la meg lokke til å si noe mer om det foreløpig - jeg har jo såvidt fått henne i fanget :). Førsteinntrykker er imidlertid helt knall. Gleder meg til å bli mer kjent med henne. Og alle vet jo at hun bare blir bedre og bedre

• Av SunMaster
      Har gått på en ventesmell.... har ventet i snart 2 måneder på en Gretsch G6114, som pga jetcarriers uheldige omstendigheter har latt vente på seg. Så derfor har jeg jo levd på finn/ebay/reverb. La inn bud på et par sånne på ebay og reverb, men de gikk for høyt syns jeg. Men så dukket denne opp

Eneste kosmetisk feilen jeg finner er 
      Nå skal jeg bare justere ned strengene 2mm og intonere den, så blir det bra! ?

Vet at headstocken er enten eller. Men jeg er fornøyd med en litt annerledes en!
    • Av Affen
      Classic 70s Telecaster Custom. Bytta ut sadlene, ellers stock. 

• Av Gmal
      Hei folkens! Som nevnt i DG-tråden for en stund siden så hadde konemor fiksa så jeg fikk et betydelig tilskudd til gitarkontoen da jeg bikka 40. Penga brant i lomma, og Finn.no ble trålt opp og ned og i mente. Valget ble tatt for i overkant av ei uke siden, og har derfor tilbrakt mye tid med denne skjønnheten:

• Av space
      Fikk hentet denne i dag.
      Her et pa bilder sammen med Dot'en for sammenligningen sin skyld.
      Den trenger litt pleie for å bli 100%.
      Diverse jeg har merket meg:
      Halsen er tynnere enn Dot. Muligens litt kjipt...
      Overgangen hals-kropp er annerledes.
      Dot låter bedre akustisk. (Kan ha med strenger og oppsett å gjøre)
      Lakken er strøken.
      Pickupswitch er knekt.
      2 potmetre er løse.
      14. bånd har løsnet litt, så er litt høyt på H og E-strengene.
      Innbiller meg at den låter litt mørkere i tonen enn Dot. Begge skal ha originale pickups, men det er kanskje en forskjell på dem?
      Tror kanskje det hadde gjort seg med svart plekterbrett. (eller uten)
      Utover det ga jeg mindre enn den var avertert for, og fikk den sendt fraktfritt. Kjekk selger!

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.