Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten båndjustering


Anbefalte innlegg

Har hatt en gammel RG på besøk. Båndene var i bra stand, gitaren er fra 1987, og dermed konfirmert og vel så det.

Problemet med slike gitarer er jo ofte at strengehøyden skal være veldig lav. Slik er det bare. Man shredder ikke med fem millimeter strengehøyde!
Denne gitaren hadde bestemt seg for å frette ut fra bånd nummer femten og opp på første- og andrestrengen. Fram med Fretrockeren fra StewMac. Det var nesten ikke mulig å kjenne at den vaklet, bortsett fra på et par bånd der det "klikket" så vidt det var.

Slike justeringer liker jeg egentlig ikke å ta på meg, fordi det er fort gjort å gjøre vondt verre. Man bør egentlig ha en jig for å fikse noe med så små marginer. Siden det var jeg som hadde solgt gitaren videre, bestemte jeg meg for å prøve likevel. Slik gikk det, med bilder, og forhåpentligvis et par små tips på veien hvis du vil jukse i faget selv. Har forsøkt å begrunne hvorfor jeg har tatt de valgene jeg har tatt. Noe av det er kanskje ikke helt etter "boken".

Jeg valgte å legge bort filer og bryner jeg har. Det er så lite materiale som skal fjernes at jeg ville prøve noe annet. Merket opp båndene med tusj. På bildet ser du også fretrockeren, et veldig hendig redskap. Det er noe av det første jeg tyr til når bånd er uvenner med eieren.

rg1.PNG

Hva skal man da slipe med? Jo, man lager en laminert liten bjelke av disse hendige oppfyringspinnene som Biltema selger, og limer på 400- papir. Limte sammen fire stykker, på med selvklebende dobbeltsidig folie, og så på med våtslipepapir. Det er lurt å skjære rent langs kantene. Ikke bruk saks, da papiret får en liten "bøy" som man ikke ønsker seg. Det er kanskje ikke så lett å se, men fire fliser med tre, og våtslipepapir. Man kan kanskje mene at treet er for fleksibelt, men her valgte jeg å beholde på så mange strenger som mulig, rett og slett for å bevare så mye av halsprofilen med strengedrag som mulig. Derfor vil mesteparten av bryner og filer ikke passe.
rg2.PNG

Nærbilde av de verste båndene etter noen få drag med sliperedskapet. Så mange fingre som mulig for å fordele trykket, nesten ikke noe press.
rg3.PNG

Så var det maskering. Jeg har sånne fine stålsaker man bare legger over båndene, men de fungerer ikke øverst på halsen, og her turte jeg rett og slett ikke bruke dem. Lyst gripebrett med bortslitt lakk, kombinert med slipepastasøl er ikke noen god kombo. Det er kjedelig å maskere en hals, jeg bruker over en halv time på jobben, selv om jeg har litt erfaring. Tenk på det neste gang du leverer en gitar til båndpolering, og stusser over hvor mye det koster. :) Maskeringen tar ofte like lang tid som det man egentlig skal gjøre.
rg4.PNG

På slikt småpirk som dette, er det ekstra spennende å sjekke om det var vellykket. Det gikk veien, gitaren fretter ikke ut, og båndene er mye glattere enn det de ser ut på siste bildet. Ganske harde bånd på RG-er, så det er vanskelig å få de helt speilblanke.

rg5.PNG

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en metode som passer best på en gitar som har greie bånd, men som skal ha veldig lav strengehøyde.

Det er ikke en generell beskrivelse av hvordan bånd skal slipes.

For en mer vanlig jobb, vil jeg nok finne fram en mer solid kloss i stål, ta av alle strengene, rette ut halsen og så videre. Slik sett er denne båndjobben litt spesiell.
Hovedpoenget mitt var å vise hvordan man kan finjustere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en lett slip som trengs. To eller tre bånd. Det er så vidt det glipper litt når jeg legger en rett aluminiums bit jeg har over. Litt pussing og alt er helt strøkent. Den P-bassen er egenlig utrolig god, så den trenger ikke rare pedikyren :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en håndfull planslipinger kom jeg over konseptet "fall away", dvs ideen er å ikke planslipe hele halsens lenge, bare opp til 13, 14, 15 bånd.  Etter ca 15 bånd tar man av mer. Dette er lettest å gjøre med båndene av. Gjort riktig får man får man mulighet for helt pervers lav strengehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ CastorFiber - fin veiledning :)

Det med å beholde strengene på er et godt poeng. Fikk lyst til å tips om "TECHNOFRET Advanced Fret Leveling System".
http://www.ebay.co.uk/itm/TECHNOFRET-Advanced-Fret-Leveling-System-/180677811948?
advanced41.jpg

Jeg plagdes noe inn i hæ... med en av bassene mine. Var gjennom flere runder med møysommelig planering av båndene etter alle kunstens regler (i hver fall de kunster og regler jeg kan), uten at jeg greide å få bukte med noe irriterende skurr på noen få bånd. Forstod etter hvert at halsen oppfører seg annerledes med strengene på enn når den blir justert flat uten strenger. Med "Advanced Fret Leveling System" kan man planere med strengene på, og en runde med 800 papir så var problemene mine løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.