Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss din Strat


Rottenikken

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Sjelden jeg gidder å vase med Fender Strat lenger da de stort sett er overprisa og " slapp"  kvalitet ( USA - Mex Fender - Aldri prøvd en CS ) .

Men denne 2001 modellen må jeg innrømme spiller og låter ok . Klarer ikke å få strengehøyden ned på ( for meg) akseptabelt nivå . Men ellers bra sustain , null raslelyder og pickups låter bedre enn de fleste andre jeg har prøvd . Den var helt forferdelig satt opp , og nær uspillbar men fikk satt den opp bra .

Byttet til Wilkinson big blokk trem- Spertzel locking tuners og antakelig 57/62 vintage Strat Fender pickups . Har prøvd å finne ut 100% om det er disse pickupsa , men de to siste eierne har ikke byttet noen deler . Men de ser prikklike ut foran og bak, rett type ledinger  og måler korrekt . Det ser ut som en ( delvis ? ) quartersawn hals med litt flame som er svært merkelig på en Mex Fender . Store 250k  CTS pots har den og  vekt er ca. 3.5 kg .

IMG_8055.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Sjelden jeg gidder å vase med Fender Strat lenger da de stort sett er overprisa og " slapp"  kvalitet ( USA - Mex Fender - Aldri prøvd en CS ) .

Men denne 2001 modellen må jeg innrømme spiller og låter ok . Klarer ikke å få strengehøyden ned på ( for meg) akseptabelt nivå . Men ellers bra sustain , null raslelyder og pickups låter bedre enn de fleste andre jeg har prøvd . Den var helt forferdelig satt opp , og nær uspillbar men fikk satt den opp bra .

Byttet til Wilkinson big blokk trem- Spertzel locking tuners og antakelig 57/62 vintage Strat Fender pickups . Har prøvd å finne ut 100% om det er disse pickupsa , men de to siste eierne har ikke byttet noen deler . Men de ser prikklike ut foran og bak, rett type ledinger  og måler korrekt . Det ser ut som en ( delvis ? ) quartersawn hals med litt flame som er svært merkelig på en Mex Fender . Store 250k  CTS pots har den og  vekt er ca. 3.5 kg .

IMG_8055.JPG

Er det ikke mulig å rette ut halsen mer? Litt mer tricky å få strengehøyde like lav som Gibson-type gitarer. Mulig det har med skalalengde å gjøre, men hva vet jeg. Jeg har fått til tilnærmet med mine Fendere i hvert fall, så hvis JEG kan... Nydelig farge på den der, uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke med scalalengde å gjøre så vidt jeg forstår . Jeg har masse 25.5 gitarer med nær halve strengehøyden , men de har jo flatere radius . Jeg kan godt få de lavt uten å klirre så lenge en overhodet ikke bender en streng .Denne var helt håpløst satt opp. Det var fretout på bare en halvtone bending på 12 bånd og oppover . Men jeg setter opp så jeg kan bende 3-4 halvtoner uten å få fretout .  Truss er justert med ørlite bue ned- da mener jeg ørlite på tynn E streng . Nut er filt ned så lavt jeg tør . Jeg vil ha skikkelig klang og sustain på strengene også langt nede på halsen . Enkelte veldig bra Gibson tåler helt nede i 1- 1.2mm 15 bånd med capo på 1 bånd . Noen av de beste Jackson/Charvel/Ibanez takler også dette .

Hva er det som er så fett med 9.5 radius ( eller vintage 7.25) som Fender har ? Er det fordi det er lettere for en danseband gitarist  å spille grep hele natten på de første 3 bånda ? Kunne de ikke laget noen halser som er like Charvel ? Eller er det bare dumt da Fender eier Charvel/Jackson nå .......Nå ville vel Fender folket skrike hvis halsene føltes annerledes ut . Jaja greit Gibson fant ut av dette på 50 tallet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Har ikke med scalalengde å gjøre så vidt jeg forstår . Jeg har masse 25.5 gitarer med nær halve strengehøyden , men de har jo flatere radius . Jeg kan godt få de lavt uten å klirre så lenge en overhodet ikke bender en streng .Denne var helt håpløst satt opp. Det var fretout på bare en halvtone bending på 12 bånd og oppover . Men jeg setter opp så jeg kan bende 3-4 halvtoner uten å få fretout .  Truss er justert med ørlite bue ned- da mener jeg ørlite på tynn E streng . Nut er filt ned så lavt jeg tør . Jeg vil ha skikkelig klang og sustain på strengene også langt nede på halsen . Enkelte veldig bra Gibson tåler helt nede i 1- 1.2mm 15 bånd med capo på 1 bånd . Noen av de beste Jackson/Charvel/Ibanez takler også dette .

Hva er det som er så fett med 9.5 radius ( eller vintage 7.25) som Fender har ? Er det fordi det er lettere for en danseband gitarist  å spille grep hele natten på de første 3 bånda ? Kunne de ikke laget noen halser som er like Charvel ? Eller er det bare dumt da Fender eier Charvel/Jackson nå .......Nå ville vel Fender folket skrike hvis halsene føltes annerledes ut . Jaja greit Gibson fant ut av dette på 50 tallet .

Det finnes Fendere med 12" radius, men kanskje ikke så mange. 9.5 er uansett langt å foretrekke foran 7.25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
1 time siden, Blix skrev:

Vegatrem ruler! :)

Konstruksjon som man selv hadde lyst å prøve få laget. Å fordele belastingen på lang knivegg fremfor ett lite punkt håper jeg er gunstig mht slitasjen over tid. Men synes den gir litt vel mye utslag på frekvensene. Sammen med den lave vinkelen over nøtta virker det bra stabilt. Bildet viser det seneste påfunn mht stemmeskruene. Tre nederste er locking, de øverste er standard, og strengene vikles oppover for å minske vinkel. 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er virkelig ingen nysgjerrige på disse multivoiced pickups? De er suverene. Det er for meg (som superkritisk tonenerd) egentlig en liten sensasjon. Fått gitt demo på gitarmessene i Horten og Larvik. Endelig kan man med en og samme gitar teste pickupenes ulike voicinger med «flick of a switch». Jeg har oppdaget jeg liker alle voicingene, og hver til sitt bruk. Og det er så lett å la seg inspirere til ny musikk eller spillestiler med å eksperimentere med disse. Eller har folk prøvd slikt før og "brent" seg på halvveis gode løsninger ala «tapped coil» el.lig, og som gjerne kontrolleres med par ekstra switcher som gjør bruk for kompleks til å egentlig ha full kontroll..?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.