Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss din Strat


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Ref. mitt forrige innlegg. Kanskje greit å vise bilde av en av de andre Strat´s jeg har🙂.

Den forrige jeg viste ble byttet ut til fordel for denne:

DSC02773.thumb.jpg.f95695e0854a12a83db646262c694642.jpg

En American Vintage 70´s fra 2000. Har vel alltid hatt en hang mot 70´s Strat´s, men de har jo dratt litt av i pris de senere år, så denne Re-issue´n får være grei nok "erstatning" for min del🙂.

Eneste aberet er at en tidligere eier har byttet ut den originale bridge PU´n med en Little `59. Ikke at den ikke låter greit, men den passer ikke helt inn i konseptet rundt denne gitaren, så derfor er jeg på utkikk etter en staggered pole vintage style bridge PU.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ptb skrev:

Ref. mitt forrige innlegg. Kanskje greit å vise bilde av en av de andre Strat´s jeg har🙂.

Den forrige jeg viste ble byttet ut til fordel for denne:

DSC02773.thumb.jpg.f95695e0854a12a83db646262c694642.jpg

En American Vintage 70´s fra 2000. Har vel alltid hatt en hang mot 70´s Strat´s, men de har jo dratt litt av i pris de senere år, så denne Re-issue´n får være grei nok "erstatning" for min del🙂.

Eneste aberet er at en tidligere eier har byttet ut den originale bridge PU´n med en Little `59. Ikke at den ikke låter greit, men den passer ikke helt inn i konseptet rundt denne gitaren, så derfor er jeg på utkikk etter en staggered pole vintage style bridge PU.

Trøsta er at den meget sannsynlig er en bedre gitar enn flertallet av '70-talls Stratene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Audun skrev:

Trøsta er at den meget sannsynlig er en bedre gitar enn flertallet av '70-talls Stratene. :)

Ja, høyest trolig - og det er ei grei trøst, på flere måter. `70-talls Strat´s har vel kanskje tildels fått en ufortjent dårlig rykte, men at det var en og annen kvalitets-issue ved de er det nok belegg for å hevde. Samtidig - for min del er også "road worn" mer et con enn pre. Dette eksemplaret bærer preg av å ikke ha blitt brukt veldig mye. På båndene ser man at den har blitt spilt på, det er noen svake plekter-riper på plekterbrettet og noen hairlines i lakken. That´s it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, ptb said:

`70-talls Strat´s har vel kanskje tildels fått en ufortjent dårlig rykte, men at det var en og annen kvalitets-issue ved de er det nok belegg for å hevde.

70-talls Stratocaster har dårlig rykte fordi de stort sett var dårlige. Dette er dokumentert igjen og igjen. De som var produksjonssjefer den gangen har selv sagt at de i store perioder på 70-tallet produserte flere dårlige enn gode gitarer. Flere intervjuer og bøker dokumenterer dette (f.eks i boka til A. R. Duchossoir).

Fender slet på alle områder når de mangedoblet produksjonen sin og skulle drive mega-stort. Alt fra innkjøp av treverk til kalibrering av maskiner, alt under et stort press om å produsere mer og fortere førte til at objektive kvalitetsmål ble dårligere.

Min egen erfaring er liten med disse gitarene, men vi hadde en på vår lokale "ungdomsklubb". Det siste året hadde jeg en til låns en liten måned(postet i "dagens gitar" bilde av denne for en tid tilbake). Begge gitarene hadde STORE produksjonsfeil.

Les ellers gjerne min post her:

I en annen post skannet jeg inn hvordan de slet med 3-bolt-systemet på 70-tallet:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, ptb said:

All den tid jeg er helt fersk her inne på forumet tenkte jeg det var lurt å formulere seg en smule diplomatisk😉

Trur det er gode eksemplar innimellom og sikkert noen batcher som ordner opp i enkelte produksjonsfeil, de første med kun et strengtre er litt ettertraktet, noen butikker med gode ansatte plukket ut noen gode og sendte resten tilbake osv, men generelt og dokumentert var nok dette en dårligere periode for selskapet.

Nok av kjente artister som sverger til gitarer fra denne perioden også 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, blaamann skrev:

Trur det er gode eksemplar innimellom og sikkert noen batcher som ordner opp i enkelte produksjonsfeil, de første med kun et strengtre er litt ettertraktet, noen butikker med gode ansatte plukket ut noen gode og sendte resten tilbake osv, men generelt og dokumentert var nok dette en dårligere periode for selskapet.

Nok av kjente artister som sverger til gitarer fra denne perioden også 🙂

Blackmore har vel uttalt i et intervju at det nesten var håpløst å finne gode Stratocastere i denne perioden, men han fant nok noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Audun skrev:

Blackmore har vel uttalt i et intervju at det nesten var håpløst å finne gode Stratocastere i denne perioden, men han fant nok noen.

Han har jo stort sett ikke brukt noe annet siden 1969, og noen av de har han jo fortsatt. Flere av de ble jo endret og mikset med gjennom årenes løp, og den han benytter mest i dag er en `77 som han har brukt i ulike konfigurasjoner siden slutten av syttitallet.

 

GettyImages-543036314.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ptb skrev:

Han har jo stort sett ikke brukt noe annet siden 1969, og noen av de har han jo fortsatt. Flere av de ble jo endret og mikset med gjennom årenes løp, og den han benytter mest i dag er en `77 som han har brukt i ulike konfigurasjoner siden slutten av syttitallet.

 

GettyImages-543036314.jpg

Poenget med at han selv har uttalt at det var svært vanskelig å finne eksemplarer som var gode nok, står fortsatt vil jeg påstå. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.