Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Squier Jazzmaster/Warmoth Baritone


Ataxia

Anbefalte innlegg

Idag var jeg innom Posten og plukket opp en Squier VM Jazzmaster, som jeg bestilte fra 4sound forige uke.

Den kom i en forkanten Squier-eske, og det så ut som den hadde overlevd turen fra østlandet helt fint.

Hadde en liten time å slå ihjel før jeg skulle på øving, så pakket den opp med det samme jeg kom inn døra og tafset på den til jeg måtte stikke. Utenom at den var ustemt så var det ikke noe å utsette på gitaren når jeg tok den ut av esken.

Det må nevnes at jeg de siste 3 årene nesten ikke har brukt "vanlige" gitarer, altså gitarer med 24"-25.5" mensur som er stemt i E. Har så si bare spilt baritone-gitar, og når jeg ikke gjør det så er det som regel fuzzbass eller lapsteel det går i.

Har faktisk ikke hatt en vanlig el-gitar i spillbar stand i heimen på et år. Har dog diverse prosjekter som står og venter.

2qsx9jq.jpg

Det første jeg la merke til med gitaren var at den var sykt hvit! Dette må være den hviteste gitaren jeg har spilt på.

Det andre var at den hadde sykt tynne strenger, iallefall i forhold til hva jeg spiller på til vanlig(.014-.068).
Så det var litt uvant. Men jeg plugget gitaren i min Zoom R8, da den har noen OK ampsimmer, og jeg ikke har forsterker hjemme. Stemte gitaren og begynte å spille. Låt fint med både ren og skitten lyd. Veldig klar lyd nesten uansett hvor mye vreng jeg brukte. Har ikke spilt nok på dyrere Jazzmastere til å sammenligne så mye, men jeg syntes det låt veldig bra, spesielt med tanke på at jeg betalte ca. 2700 kr(inkl. gratis frakt) for gitaren. Jeg kommer sikkert til å slenge en Lollar i bridge etterhvert, men det er absolutt ingen hast med å få gjort det.

3507w1w.jpg

Som jeg nevnte litt lenger opp, så spiller jeg nesten bare baritone-gitar, og grunnen til at jeg kjøpte denne gitaren var at den skulle moddes om til baritone.

Litt tidligere i sommer kjøpte jeg en baritone-hals fra Warmoth, som passer på gitarer med 25.5"-mensur.

Denne brukte jeg helga(mens jeg ventet på gitaren som ikke dukket opp før i dag) på å olje med sitronolje(gripebrett) og stokkolje(baksiden av halsen). Glemte å ta bilde av den før jeg oljet den, men den ble ganske fin.

Hadde egentlig ikke planer om å sette igang med modifisering før i morgen, men når jeg kom hjem fra bandøving og plukket opp Jazzmasteren igjen, så ble jeg plutselig veldig giret og satte i gang.

Så giret ble jeg at jeg glemte helt å ta bildet i prosessen, men tok nå litt bilder når jeg var ferdig.

21et0gj.jpg

Jeg skrudde av Squier-halsen, og flyttet stemmeskruene over på Warmoth-halsen.

Etter at ny hals var på plass, så byttet jeg ut Squier-bridgen med en "Modified Mustang-bridge" fra Warmoth, som jeg hadde bestilt sammen med halsen. Det var heldigvis bare å løfte opp den gamle bridge og sette den nye på plass.

15xwahf.jpg

Satte på strenger og stemte den til H-standard.

Må nok gjøre litt set-up og intonasjonsarbeid i morgen, men gitaren er absolutt spillbar nå også.

Satt og spilte en god stund etter at strengene var på plass. Gleder meg til å ta med denne på øving på onsdag.

Men først må jeg shimme halsen litt, da det var litt for høy action nå.

Og så må jeg ta å intonere litt mer nøye.

Her er et bilde av den ferdige gitaren, med den gamle halsen ved siden av, om noen lurte på hvor mye lengre hals jeg har på nå. Den orginale har mensur på 25.5" og baritone-halsen har 28.5/8".

På min Hagstrøm Viking Baritone(som har vært hovedgitaren min i snart 2 år nå er det 28" mesnur, men jeg merket at den ekstra centimeteren på Jazzmasteren gir med litt ekstra spenn i strengene. Har D'addario .014-.068 på begge gitarene.

140ki8k.jpg

Baksiden av gitaren og baritonehalsen:

vrgehg.jpg

Dårlig bilde av hodet på baritonehalsen:
nd34pj.jpg

Skal se om jeg kan få tatt noen bedre bilder i dagslys i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummering om umodifisert Squier VM Jazzmaster:
-God å spille på.

-Holder stemmingen godt, selv med bruk av vib-arm.

-Låter bra. Finnes selvsagt pickups som låter bedre, men dette låter brukbart.

-Kunne ikke se noen kosmetiske feil på mitt eksemplar.

-Bang for the buck.

Skulle jeg brukt denne som den var, så hadde jeg nok satt på litt tykkere strenger(.011 eller noe sånt),

men utenom det så hadde jeg nok beholdt den slik den kom en god stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet gitaren på øving for første gang i dag.

Den låt veldig bra, men jeg må få skrudd bridge-pickupene litt høyere opp, da den er litt langt ifra strengene nå.

Stor volumforskjell på neck og bridge.

Kjørte gjennom et sett med jazzmasteren og et sett med Hagstrømen min.

En ting jeg merket var at jeg fikk mye oftere mikrofonisk feedback med jazzmasteren kontra hagstrømen.

Regner med billige pickups har litt å si der(det sitter Lollartrons i Hagstrømen), men tror også det er noe som går seg til når

jeg blir mer vant til å bruke den med høyt volum og ikke bare i stua.

I morgen så får baritone Jazzmasteren jomfruturen på scenen, og det på selveste Rockefeller!

Vi spiller support når Backstreet Girls feirer 30-årsdag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.