Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Interessert i roland gr-55, har noen prøvd den?


tronni

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Jeg har en GR55S som den heter når den selges uten GK pickup. Jeg har en Ibanez RG1520 med piezo og GK elektronikk.

Den låter bra nok til Live, men det er en del "ghostnotes" på noen presets, litt for mange etter min smak. Uansett så er den mye bedre enn de tidligere gitarsynthene som roland har hatt med tanke på tracking.

Jeg har hørt at den GK pickupen (GK3) som følger med tracker bedre enn piezo med tanke på ghostnotes.

Men du er jo nødt til å prøve selv.

Endret av tonyshred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den GK3- pickupen liker jeg ikke. Siden jeg ikke har prøvd noe annet, har jeg ikke noe grunnlag til å si noe om tracking i forhold til andre løsninger, men det er for høy Reodor- faktor på hele greia. Dobbeltsidig tape, ledninger på utsiden av gitaren, kontrollenhet med et design som får åttitallet til å ring hver fjortende dag for å få den tilbake- nei, ikke noen god løsning, spør du meg. Det er vanskelig å plukke det fra hverandre for å få montert det penere, også.

Denne løsningen ser mye mer fristende ut, spør du meg. http://www.graphtech.com/products/brands/ghost

Gir deg en preamp, og muligheten til å koble til en 13- pins output.

Jeg har forgjengeren av selve synthen, og vet ikke om den nye tracker så mye bedre. Uansett er det slik at det tracker bra høyt oppe i registeret, og dårligere og med større latency jo dypere du kommer.

Det er også slik at det er et litt begrenset antall lyder/instrumenttyper som faktisk fungerer på gitar. Typiske "solosynth"- lyder kan funke fint. Piano er ikke så enkelt, da tror jeg man må øve inn en litt spesiell spillestil. Diverse fløyteting er enkelt å få til, og man kan ha mye moro med diverse pader hvis man ikke skifter akkord så ofte.

En slik dings er ikke noe man bare kjøper, kobler til og så er det tut og kjør. Det kreves mye jobb og sikkert også justering av spillestil for å bruke det skikkelig.

Debris har handlet en GR55. Kanskje vi burde ha kjørt en shootout på tracking og slikt. Noen nær Hamar med en Strat Roland ready som vil være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en Godin Multiac som controller til min GR55.

Problemet er at Rolands gitarsynther ikke fungerer optimalt med piezosystemer før man har kjøpt et OPT-01 subsonic filter for å sette

Inn i GR'n!

Roland driter i at det ikke funker med "Thirdparty" ting, så de gjør ikke noe med det.

Med dette filteret funker visstnok Piano og andre vanskelige percussive-typer presets meget bra og visstnok enda bedre en GK pickupene!

Ser også sånn ut på YT videoer fra før og etter innstalasjon av filteret.

Filteret koster ca 1400,- fra RMC så mitt dilemma er om jeg skal gidde å bestille et eller bare selge GR55' en min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at Rolands gitarsynther ikke fungerer optimalt med piezosystemer før man har kjøpt et OPT-01 subsonic filter for å sette

Inn i GR'n!

Hadde glemt det filteret jeg, men sendte en e-post til RMC. Håper det er verdt det. Etter noen youtubevideoer så ser det ut som det er tingen å gjøre for å få denne boksen fra å være ok til veldig gøy.

Endret av tonyshred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk OPT-1 i dag, og den hjalp betraktelig med en gang uten å gjøre noe med settings, men har bare spilt litt på den og det merkes at en må finstille litt på gitarteknikken for å unngå ghost notes, men alt i alt så langt så er GR-55'n mye gøyere.

Back to playing……..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.