Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en MIDI kontroll for å bytte presets up/ned på min Korg A3, altså kun med to knapper .
Er helt blank på MIDI kontrollere, finnes det noen greie slike å få kjøpt? Jeg lurte litt på denne, men hverken Evenstad eller Digitech kunne svare meg på om den funker til formålet http://evenstadmusikk.no/Produkter/Gitar-/-Bass/Effekter-/-pedaler/Switch-pedaler/DIGITECH-FS300-FOOTSWITCH-1083689-p0000077256

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fs300 er ikke en Midi-switcher.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av space
      Jeg har prøvd å lese meg opp litt på midi, men finner ikke helt ut av dette.
      Det jeg i bunn og grunn skal ha er en midifil som ligger ved siden av to audiospor, og som kun gir tempoinformasjon.
      Jeg har en 16-spors avspiller som spiller av backingtrack (wav), og her kan det også ligge ved en midifil til hver låt.
      Når jeg så kobler midi out fra avspilleren til midi in på f.eks. en Korg MS2000, eller TC Nova System, vil jeg ha disse til å synce tempoet gitt av midifila.
      Jeg har fått MS2000 til å ta i mot toner, og altså spille av toner i en midifil, men jeg får hverken MS2000 eller Nova System til å synce med hastigheten. (Arpeggiator / delaytid / tremolo)
      Derfor lurer jeg på om egentlig tempoet ligger med i midifila jeg har laget.
      Må jeg gjøre noe spesielt når jeg lager midifila så den sender tempo?
      Jeg har også sett det er mulig å lagre midi både som "Mode 0" og "Mode 1". Hva er det riktige?
    • Av Affen
      Det gledes i heimen! Korg A3! Himmelen for en ihuga The Edge fan som meg
    • Av tronni
      Når jeg jobbet i min lokale musikksjappe lånte jeg med hjem en danelectro dano '59 som hadde stått usolgt i lengre tid, kun for å prøve den sære gitaren ingen ville kjøpe. Låt kanon, og halsen var snor-ben, så jeg kjøpte den. Har vært min favoritt blant en mengde gitarer i godt 6 år nå.

      Har vært gjennom mange operasjoner gjennom årene, men nettopp fikk jeg strippet den ned og satt alt opp på nytt, så kan ta en gjennomgang av hva som er gjort og hva planen min er videre.
      Før jeg starter vil jeg få sagt at danelectro gitarene en laget i masonitt (kjøkkenplate materiale) og masse luft. Effekten av dette er mer akustikk, kortere sustain og kjempegod (!) plass. Halsene er i 25" som gjør at disse er noe midt imellom gibson 24,75" og fender 25,5" lengde. '59 modellene har også både bakplate (som gibson) og plekterbrett (som fender) som går av, supert å komme til 'control cavity' fra begge sider.
      Har beholdt den originale single coil lipstick neck-pickupen til danelectro for å beholde den karakteristiske tonen som danelectro er kjent for: den låter akkurat slik den skal. I bridge har jeg erstattet originalen med en dimarzio DP182 fast track 2, som er en av de hotteste humbucker mikkene dimarzio leverer i singlecoil format. Greit når jeg skal trø litt metall ut av fjøla. For ikke å ødelegge utseende har jeg demontert lipstick mikken den erstattet, og modifisert skallet til å passe over den nye humbuckeren.
      Originalt pickup cover over dimarzio humbucker.

      I stolen er sadlene erstattet med graph tech ghost stolsadler. I tillegg til å spare strengene for slitasje, har hver stol en piezokrystall som plukker opp lyden fra hver streng og sender det videre i kabelen som henger fast. Dette går så videre til en akustisk preamp; også fra graphtech, som gir meg akustisk(ish) lyd i gitaren. Originalt går strengene gjennom stolen i bakkant, og er festet som en les paul. Siden stolene er festet med skruer som en strat, måtte strengene vike og ta turen gjennom kroppen isteden. Gikk greit nok å borre gjennom stolen og kroppen, men som dere kan se på baksiden er det ikke lett å være 100% stødig i rettvinklet boring, så ferullene står litt 'off' fra hvor de burde være. Funksjonelt er det ikke noe problem, kosmetisk er det ikke så pent. Fordelen jeg har merket meg er at jeg bryter færre (faktisk ingen) strenger lengre.
      Graph tech ghost piezo stolsadler og ferruler på baksiden.

      Noen gang vært trøtt og lei av jack-kabelen som står i veien eller hindrer deg å vandre fritt? Det var vertfall jeg. Liker heller ikke å ha en lommesender på reima/i baklommen. Siden det er så god plass i gitaren, kjøpte jeg en AKG wms mini og gikk løs med klippetanga for å åpne lommesenderen. Printkortet ble tatt ut sammen med antennen og ledningene som gikk til batteriet. Bryteren skar jeg ut med baufil, den måtte jeg ha da dipswitchen på senderen er montert liggende på printkortet. Loddet av miniXLR inputen og satte på ledninger isteden for å bruke inni gitaren. Alt ble kapslet inn med silikon, sammen med to stålplater med skruehull på baksiden for å montere inni gitaren (se 4. Skruer hvor printkortet er montert på baksiden). Målte opp og borret hull hvor off-standby-on svitsjen, gain controllen, led lyset og festeskruene skulle være. Litt fomling tok det (en god time eller fem) å få på plass, men det var absolutt verdt det. Fungerer like bra inni gitaren som det gjorde utenfor.
      AKG WMS MINI av-standby-på bryter og gain kontroller

      Piezo preampen krever 9v, senderen skal ha 1,5v. Fant ikke en god løsning på AA batteri holder som kan monteres slik 9v batterier blir implementert i gitarer, men fant at med litt modifisering; går tre AAA batterier i en 9v lomme. Fordelen med det oppsettet, er at levetiden er bedre med tre AAA (parallellkoblet) enn ett A batteri (enn om ikke mer enn kanskje 20% lengre levetid). En dobbel 9v holder ble kjøpt inn og montert. Rimelig greit å montere, da danoen er hul i bakkant av gitaren, så trengte bare skjære hull til holderen og route litt ekstra i bredden på innsiden. 1,5v går rett til sender, 9v går til tre-veis bryteren til piezomikkene.
      Dobbel 9v holder for 9v og 1,5v AAA batterier

      Av potter og svitsjer er alt originalt byttet ut. Ikke fordi det var dårlig, men fordi de ikke gav meg mulighetene jeg trengte. Volum, tone og PU svitsj er erstattet med to push/pull 500k potmeter og en 4P3T svitsj. Nå styrer
      1. Pot: Magnetisk pickup volum.
      1. Push/Pull: Bridge / Neck pickup
      2. Pot: Piezo volum.
      2. Push/Pull: Sender lyden til trådløst / jackutgang. Blir effektivt da også en kill switch.
      3. Tre-veis Switch:
      - Pos1: Magnetisk mik direkte ut, går utenom potmeter og preamp, 9v batteri frakoblet.
      - Pos2: Som posisjon1 men 9v batteriet er skrudd på.
      - Pos3: magnetisk routes til volum, så til ghost preamp med piezo tilbake til svitsj så videre til (push/pull) jack/trådløst.

      Lekte mye med tanken om coil splitting, utfasing, serie/parallellkobling. Prøvde det men falt ikke i smak, og for mye svitsjer blir så rotete, vil gjerne holde danoen så ren som mulig. Neck + bridge er heller ikke noe som falt i smak. Tonekontrollen er også fjernet. På bridge er tone smakløst, på neck enser jeg en mulighet for å ha en av/på slide svitsj med en resistor og kondensator gjemt bort en plass for en lettere jazzet tone. Det ligger defor løst en isolert ledning fra kun neck pickup (merket 'neck pu') i controlcavityen dersom jeg senere vil gjøre dette.

      Før noe ble satt inn, ble hele plekterplaten og store deler av controlcavityen, inkl. sidene; dekket med kobberfolie. Dano 59 er originalt ikke isolert og det merkes godt rundt apparater som avgir elektromagnetisk støy. Alt av jord (pickups, preamp, stol, trådløs sender, kobberfolie) er samlet til ett punkt, star grounding som det heter på engelsk.
      Kobberfolie. Star grounding er samlet på kobberplaten som er skrudd fast nede på siden på gitaren, vist på 3. bilde:
      .
      Dette er så langt jeg har kommet. Her har jeg altså mulighet til å kjøre en pickup direkte ut (bypasse potmetere og preamp), jeg kan slå over på preamp og styre volum på magnetisk, jeg kan blende inn piezo, evt. ha kun piezo. Alt kan rutes til jack-utgangen, evt. slå over til trådløst med PP potmeteret. Jack/trådløst blir også effektivt en kill-switch når jeg slår den motsatt av hva jeg bruker. Alt dette uten å ha flere kontrollere enn originalen.
      I løpet av noen måneder skal jeg se på muligheten å sette i en tone-bryter til neck pickup (1/2P2T switch + resistor + kondensator), og skaffe meg graph tech hexpander modul med 13-pin connector for midi muligheter. Hexpander modulen er plug & play som piggyback på ghost preampen min, så den kan installeres uten å ødelegge jobben jeg allerede har gjort.




    • Av tronni
      Har oppgradert gitaren min med piezo stoler og 13-pin utgang, så jeg vil investere i en gitarsynth når pengene strekker til. Har noen prøvd roland gr-55, og hva synest du om den? Finnes det bedre gitarsynther idag (pc er utelukket)?
    • Av fireheart82
      Quick Start guiden til CAE er veldig bra på alt det andre enn det enkleste.
      Er det noen her som har erfaring med denne nye RS-T typen ?
      Lurer på om Preset A på switch typene er riktig for:
      lexicon pcm og roland sdx330, de bruker vel midi bank og ikke midi noter?
      M4 preampen har 8 kanaler. Det er vel også program change type midi. ?
      Det er ikke det samme som de gamle som jeg har eid og brukt.
      Jeg lagret Amp, chorus og Reverb / Delay maskinene som Device on midi channel 1,2,3.
      Preampen har omni learn hele tiden.
      Riggen er:
      Egnater M4
      Roland SDX-330
      Lexicon PCM70
      CAE Stereo Line Mixer
      CAE 2x Amp Midi Switcher
      CAE RS-T
      VHT2502
      MESA V30.

      /812752_10152494543430241_1312537852_o_zps1b2c4d6d.jpg
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.