Gå til innhold
tronni

Hva gjør treveisbryteren i epiphone jack casady?

Anbefalte innlegg

Tar et skudd i mørket da jeg antar langt fra mange har prøvd epiphone JC bassen.

Jack casady bassen fra epiphone er en av få billige basser jeg synest virkelig stikker seg ut som et knallinstrument, med varitone bryteren på 50 låter den magisk. Dog er det en av få gitarer jeg ikke forstår elektronikken på.

Hva gjør egentlig denne treveis varitone bryteren?

Kan det implementeres i andre gitarer?

Vet noen om dette er å få kjøpt eller kan lages selv?

Jeg tenker som så, at enten er det bare den lavimpedans PUen som jeg liker tonen på, og varitone bryteren ikke gjør noe annet enn å tighte opp lyden ved 250/500, eller så gjør variotone noe spesielt med lyden som jeg kunne tenkt å prøve i andre instrumenter. :) innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke kjenner akkurat denne bassen, så vil denne funksjonen velge mellom flere forskjellige kondensatorverdier, dvs litt forskjell i diskantdempingen. Som med all annen passiv elektronikk, så er forskjellen minimal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke kjenner akkurat denne bassen, så vil denne funksjonen velge mellom flere forskjellige kondensatorverdier, dvs litt forskjell i diskantdempingen. Som med all annen passiv elektronikk, så er forskjellen minimal.

Muligens noen av de andre varitone bryterne fungerer slik, men det kan ikke være tilfellet med epi JC. Som sagt har jeg ikke prøvd noe lignende på andre gitarer, og forskjellen er stor mellom 50,250,500. Det skjer merkante ting i bassregisteret også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da måtte jeg finne ut av det, da.

Det er motstanden bassen gir ut. Pickupene er lavohmige, og så sitter det tre motstander der som vil forandre lyden noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatisk vil jeg tenke at en motstand (resistor) senker volum (potmeter er en variabel resistor), og ikke endrer tonen. Fant du noe koblingsskjema/forklaring på hvordan det er satt opp? Hot -> resistor -> jack ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da måtte jeg finne ut av det, da.

Det er motstanden bassen gir ut. Pickupene er lavohmige, og så sitter det tre motstander der som vil forandre lyden noe.

Opp mot hvliken amp bruker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe skjema, men finner tekst om at høyere impedans gir mer diskant i lyden. I utgangspunktet er jeg enig med deg, det er jo kondensatorer man bruker til slikt, og da for å fjerne diskant. På den annen side, motstand må ha noe å si det også. Tenk for eksempel teknikken med "treble bleed"

Det sitter en transformator der som endrer motstand på utgangen, rett og lett, og hvis jeg ikke tar feil, er det en fasevender med i bildet, hva man nå skal med det på en bass.

http://media.photobucket.com/user/techno1000/media/DSC02238.jpg.html?filters[term]=epiphone%20jack%20casady%20schematic&filters[primary]=images

Etter det jeg kan skjønne, vil effekten av dette være veldig forskjellig alt etter hva man plugger bassen inn i, og hvordan inngangen på forsterkeren/mikser/uansett er. på noen innganger tviler jeg på om man kan høre forskjell i det hele tatt, eller veldig lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen idé om thd quintet opererer på samme måte? Boost i en passiv enhet gir ikke mening for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Virus
      Hallo! Midt oppi økonomiske vansker for forumet (håper det ordner seg 🙁, ta deg råd til å bli støttemedlem!) har jeg fått meg en ny gitar. 
      Guitar Info
      Your guitar was made at the 
      Peerless Plant, Korea
      on July, 1998
      Det vil si den var ny i 1998. Men har holdt seg fint syns jeg. Er litt slitasje på båndene, men spiller fint. Lakken er nydelig, jeg syns fargen er herlig. Er litt buzz i enkelte bånd, så må nok få den levert til justering om ikke så altfor lenge. Noen tips til hvem som er best til dette i Bergen? Dette er min første «hollowbody», skal skifte strenger, hvilken størrelse på strengene er best på en slik gitartype?
       
      Her har dere noen bilder. 



    • Av jabe1807
      Hva tenker dere om denne gitaren, Epiphone Les Paul Standard Plus-Top Pro Honey Burst?
      Jeg skal kjøpe min første el-gitar etter å ha klimpret på min akustiske i noen år.
      Vil denne fungere som en god allroundgitar til hobbybruk? Jeg ser at den får god omtale på You Tube.
      Syns denne har best utseende, da den er en kopi av "the holy gral" ?

    • Av Affen
      Kjøpt tidligere i høst, Epiphone EJ200SCE. Nyyydelig gitar med herlig lyd.
       

    • Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

      Gibson USA Explorer  2005 mod, (Gibson Classic ‘57 humbuckers, CTS 500k pots og Emerson cap)

      Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

      Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

      Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

      Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

      Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

      Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

      Epiphone Ltd. Ed. Korina Explorer 2016 mod. CTS Pots og Tonerider pickups.

      Larrivee D-03 Mahogny

      Yamaha 12'er

      Ibanez Performance - noen og '80

      Amper:
      Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

      1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

      KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

    • Av erlalv
      Jeg har et lite dilemma som det hadde vært nyttig med litt refleksjon rundt.
      Jeg har en Epi LP Custom Pro, type Silverburst, samt en Tokai Love Rock som jeg ikke blir helt klok på. Tokaien har et serienummer som egentlig tilsier at det er en 1990 modell, og det begynner jo å nærme seg antikk. Men samtidig er det elementer som tilsier at det er en Kina-kopi.. (Serienummeret er 9060xxxx) 
      Det jeg har planer om er å oppgradere en av disse to utifra egne specs,  men jeg er usikker på hvilken jeg skal satse på, og hvilken som lønner seg å være slik den er.
      Håper det er noen som ønsker å komme med fornuftige innspill:-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.