Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør treveisbryteren i epiphone jack casady?


Anbefalte innlegg

Tar et skudd i mørket da jeg antar langt fra mange har prøvd epiphone JC bassen.

Jack casady bassen fra epiphone er en av få billige basser jeg synest virkelig stikker seg ut som et knallinstrument, med varitone bryteren på 50 låter den magisk. Dog er det en av få gitarer jeg ikke forstår elektronikken på.

Hva gjør egentlig denne treveis varitone bryteren?

Kan det implementeres i andre gitarer?

Vet noen om dette er å få kjøpt eller kan lages selv?

Jeg tenker som så, at enten er det bare den lavimpedans PUen som jeg liker tonen på, og varitone bryteren ikke gjør noe annet enn å tighte opp lyden ved 250/500, eller så gjør variotone noe spesielt med lyden som jeg kunne tenkt å prøve i andre instrumenter. :) innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold om at jeg ikke kjenner akkurat denne bassen, så vil denne funksjonen velge mellom flere forskjellige kondensatorverdier, dvs litt forskjell i diskantdempingen. Som med all annen passiv elektronikk, så er forskjellen minimal.

Muligens noen av de andre varitone bryterne fungerer slik, men det kan ikke være tilfellet med epi JC. Som sagt har jeg ikke prøvd noe lignende på andre gitarer, og forskjellen er stor mellom 50,250,500. Det skjer merkante ting i bassregisteret også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe skjema, men finner tekst om at høyere impedans gir mer diskant i lyden. I utgangspunktet er jeg enig med deg, det er jo kondensatorer man bruker til slikt, og da for å fjerne diskant. På den annen side, motstand må ha noe å si det også. Tenk for eksempel teknikken med "treble bleed"

Det sitter en transformator der som endrer motstand på utgangen, rett og lett, og hvis jeg ikke tar feil, er det en fasevender med i bildet, hva man nå skal med det på en bass.

http://media.photobucket.com/user/techno1000/media/DSC02238.jpg.html?filters[term]=epiphone%20jack%20casady%20schematic&filters[primary]=images

Etter det jeg kan skjønne, vil effekten av dette være veldig forskjellig alt etter hva man plugger bassen inn i, og hvordan inngangen på forsterkeren/mikser/uansett er. på noen innganger tviler jeg på om man kan høre forskjell i det hele tatt, eller veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.