Gå til innhold
Affen

Ebony eller baked maple?

Anbefalte innlegg

Er det noen kyndige øyne der ute som kan anslå hvilket treslag dette gripebrettet har?
Jeg undrer selv på om det enten er bakt lønn eller ebony...
Er snakk om en 2011 Gibson LP Jr.

post-13044-0-70478900-1379507059_thumb.jpost-13044-0-28861900-1379507074_thumb.j

post-13044-0-50815700-1379585236_thumb.j

post-13044-0-39574100-1379585249_thumb.j

Endret av Affen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke veldig lett å si, men er ikke ebony mye mørkere og mer svart? Nå skal det sies at gripebrettet på california straten jeg hadde var ganske mørkt også da.

Endret av RalphDarwin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg kan si veldig mye om dette, så er ibenholt et veldig tett treverk og føles litt som lønn. Treverket på bildet ser porøst ut, så jeg mistenker det er rosentre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg biter meg merke i at det er veldig tydelige striper/ årringer i treet. Ganske forskjellig fra mine rosewood gripebrett. Når det er sagt så er det jo mye individuelle variasjoner i treverk, og hvordan det kuttes. Dette er kanskje quartersawn, og derfor for disse tegningene ser slik ut.

Kikket litt på oversikten over tresorter hos warmoth http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/NeckWoods.aspx

Palisander og wenge ser jo ut som kandidate ut fra disse bildener.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vist den tidligere til en gammel erfaren gitarist, og han sa det var ebony. Men jeg trodde ikke ebony var så porøs som dette er.
Iflg. Gibson`s spec kan det være bakt lønn, men igjen er jeg usikker....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken farge er gitaren?

Jeg vet at Alpine white kom med Ebony og mener de gjorde det fram til de sluttet med den, mens faded cherry og tobacco bursten kom med rosewood en stund før de gikk over til baked maple.

Edit: Gitt at dette er en av faded gitarene.

Endret av MartheyG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken farge er gitaren?

Jeg vet at Alpine white kom med Ebony og mener de gjorde det fram til de sluttet med den, mens faded cherry og tobacco bursten kom med rosewood en stund før de gikk over til baked maple.

Edit: Gitt at dette er en av faded gitarene.

Satin white er fargen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Googlet Les Paul junior Stain white, og har bare én ting å si... Legg ut bilde av gitaren!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stemmer for enten ibenholt (ebony) eller palisander (rosentre). Er vanskelig å se på bildene fordi de er veldig uskarpe. Klarer du å få kameraet (les : mobilen) ditt til å ligge HELT, HELT stille mens du tar bildet? Og sørg for at det er gripebrettet som er i fokus, og ikke bakgrunnen eller strengene. Bruk gjerne manuell fokus om du har muligheten til det. Og ta bildet ute i dagslys, helst ikke i direkte sollys. :)

Endret av davidsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stemmer for enten ibenholt (ebony) eller palisander (rosentre). Er vanskelig å se på bildene fordi de er veldig uskarpe. Klarer du å få kameraet (les : mobilen) ditt til å ligge HELT, HELT stille mens du tar bildet? Og sørg for at det er gripebrettet som er i fokus, og ikke bakgrunnen eller strengene. Bruk gjerne manuell fokus om du har muligheten til det. Og ta bildet ute i dagslys, helst ikke i direkte sollys. :)

Jeg får vente på kjæresten, hun jobber som fotograf og vet nok hva ho gjør, i motsetning til meg ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Pledrik
      Er mitt ansvar bevisst og lager en tråd på denne krembollen. Er da en evig sucker for LP Special i TV yellow, og har hatt et par stk tidligere. Hadde nå egentlig endelig bestemt meg for å prøve å finne en original en, og var for å teste en '59 for noen uker siden. Var en fryktelig fin sak, og spilte og låt bra. Sjappa hadde også akkurat fått inn en helt ny CS 1960 Special i aged utgave, og bestemte meg for å prøve å ta en objektiv sammenlikning. Kort fortalt så var det eneste feltet hvor gammer'n gruste ungdommen på mojo og muuuuligens halsprofil - på alle områder var CSene like bra eller bedre. Til og med på lyd, faktisk. I tillegg så hadde gamla et (forholdsvis vanlig for disse) lett brudd i halsfestet, og ettersom hun her da kostet halvparten av bestemor så ble det fornuften som seiret. Dæsken.
      Det som egentlig er mest spesielt her er hvor flinke gutta hos Gibson begynner å bli på ageing. Det var faktisk ikke helt enkelt å se forskjellen på ny og gammel ,og den føles ut som en gammel gitar. Spiller og låter også heeeeelt herlig. Love it. Specials er virkelig noe spesielt.

• Av Affen
      Deilig gitar, men blir ikke helt venn med de keramiske pupsene. Mulig de ryker.

• Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Gibson Classic ‘57 humbuckers, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Explorer 2016 mod. CTS Pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• Av Audun
      Da har Explorer'n ankommet og jeg har såvidt begynt å gjøre litt småtteri. Noen stygge groper i treverket ved "albueområdet" der det også var merker etter lim e.l. Fikk renset bort limrestene og polert opp, så det ble seende greit ut på avstand. På pickup-coverne er det tydeligvis gjort et forsøk på "selvrelic" med skrujern e.l. så her skal jeg få tak i noe fint sandpapir eller pussepads og heller matte de ned.

Måtte polere opp bånd, og olje gripebrett, selvsagt.
      Tørt treverk:

Gripbrettet ble pent:

Så var det elektronikken. Er den original? Vet ikke om Gibson har brukt minipots. Har i så fall aldri hørt om det... Pickupene er i hvert fall Classic '57s, så da er det bare å bytte elektronikk. Det har jeg heldigvis liggende.

Cracking on...
    • Av CastorFiber
      Ser det er flere poster om dette på forumet allerede, men tenker det er verdt en egen tråd.
      Det er mange kilder som har dette som en nyhet, jeg har bare valgt en av dem.
      https://www.musicradar.com/news/gibson-files-for-bankruptcy

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.