Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Custombygget amp vs. originalen?


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg straks gå til anskaffelse av den toppen jeg skal ha i overskuelig fremtid. Lurer da på:

(I dette tilfellet er det snakk om en Two-Rock Custom Reverb John Mayer signature.

John-Mayer.jpg

#1: Er amper som er bygget av f.eks Lucid (https://www.facebook.com/Lucid.guitar.gear?fref=ts) av dårligere kvalitet enn hvis jeg hadde kjøpt originalen? Har ikke noe dårlig erfaring med de pedalene jeg har kjøpt der i det hele tatt, så det har ikke noe med det å gjøre.

#2: Vil det låte likt originalen? Kommer selvfølgelig an på kabinett og elementer, men dere skjønner poenget.

#3: Er det noen store ulemper ved å få bygget en klone annet enn ettersalgsverdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 : Nei ! Ikke hvis "klonebyggeren" er like flink som han som bygger originalen !

#2 : Tjaa ... mange av disse dyre "boutique" ampene har jo transformatorer som di enten lager selv, eller spesialbestiller akkurat til den ampen ... Resten av komponentene skall jo i 19 fall av 20 kunne identifiseres relativt enkelt ...

Så, hvis denne "klonebyggern" på en eller an måte får tag på akkurat samme trafoer så ser jag ingen grunn til at klonen ikke skall låte likt som originalen !

#3 : Mojo ? ;)

Endret av juzzizhow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke prøvd Custom Reverb JM signature modellen, men jeg har testet et Studio Pro 1x12 stack ganske grundig. Det er noe av det beste jeg har hørt noensinne med tanke på reinlyd og pedalplattform. Se youtube kanalen min for hvilke amper jeg/vi har testet: http://www.youtube.com/user/crunchtester

Med respekt å melde for de mange hobbybyggerne som finnes rundt om i Norge, tviler jeg sterkt på at de klarer å bygge en amp som låter som en Two Rock. Det tror jeg er et fåtall i Norge som klarer selv med de samme "råvarene" tilgjengelig. Dette handler om mer enn bare å lodde sammen ledninger etter et skjema. Det skal tweakes og justeres, lengde på ledninger tilpasses, osv, osv, osv.

Hvis noen klarer å bygge en Studio Pro topp som låter identisk som en original Two Rock, kjøper jeg den.

Endret av mary04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde for de mange hobbybyggerne som finnes rundt om i Norge, tviler jeg sterkt på at de klarer å bygge en amp som låter som en Two Rock. Det tror jeg er et fåtall i Norge som klarer selv med de samme "råvarene" tilgjengelig. Dette handler om mer enn bare å lodde sammen ledninger etter et skjema. Det skal tweakes og justeres, lengde på ledninger tilpasses, osv, osv, osv.

Hvis noen klarer å bygge en Studio Pro topp som låter identisk som en original Two Rock, kjøper jeg den.

#1 : Jag hadde aldrig klart det ... jag er alldeles før "klønete" da det gjelder å "finjustere" ting og tang ...

Da jag bygger amper er det som "tømmerhogst", mens da Two-Rock, 65-amps, Dr Z e.t.c bygger amper er det mer som finsnideri ! :-)

Men hvis en flink "hobbygygger" hadde tilgang til akkurat samme råvarer, og orignalen som mal, så tviler jag ikke på at han/hun kunde bygge en amp som høres identisk ut som originalen. Tweakinger og justeringer og lengder på ledninger o.s.v kan måles fram.

Men ... Jag hadde fortsatt helst kjøpt originalen ... førdi det jo akkurat er originalen ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en grunn til at det er forskjell på hobbybyggere og boutiquebyggere?

Eller er det jo riktig som Juzzi sier, trafoer og tweaking er vel den store forskjellen.

Annenhåndsverdi er også noe, sjøl om du ikke kjøper en amp for å selge den videre, så vil en Two Rock holde seg bedre i verdi enn noe en ukjent hobbybygger har kaget,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har ikke prøvd Custom Reverb JM signature modellen, men jeg har testet et Studio Pro 1x12 stack ganske grundig. Det er noe av det beste jeg har hørt noensinne med tanke på reinlyd og pedalplattform. Se youtube kanalen min for hvilke amper jeg/vi har testet: http://www.youtube.com/user/crunchtester

Med respekt å melde for de mange hobbybyggerne som finnes rundt om i Norge, tviler jeg sterkt på at de klarer å bygge en amp som låter som en Two Rock. Det tror jeg er et fåtall i Norge som klarer selv med de samme "råvarene" tilgjengelig. Dette handler om mer enn bare å lodde sammen ledninger etter et skjema. Det skal tweakes og justeres, lengde på ledninger tilpasses, osv, osv, osv.

Hvis noen klarer å bygge en Studio Pro topp som låter identisk som en original Two Rock, kjøper jeg den.

Meldinga di der er for drøy! Jeg skulle lage av samme kvalitet hadde jeg vært yngre og med mer pågangsmot!

Og jeg kødder ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldinga di der er for drøy! Jeg skulle lage av samme kvalitet hadde jeg vært yngre og med mer pågangsmot!

Og jeg kødder ikke!

Sorry, var vel kanskje litt bøs! Unnskyld! Det jeg mener er at man godt kan lage en meget god amp hjemme i kjelleren, eller i garasjen for den saks skyld.

Gjør man det skikkelig og ikke jukser med komponenter og trafoer, så kan det bli veldig bra!

Hilsen Dag

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg hadde kjøpt 2R JM signaturen hadde jeg i hvertfall undersøkt Ceriatone Overtone Special og Fender-alternativene først. Fender Bandmaster, Pro Reverb og Princeton.

Jo, men Ceriatone er ikke enkel å oppdrive her i Norge. Ikke aktuelt å begynne med frakt og toll, da det fort blir verre enn alternativene... Pro Reverb og Princeton er fine amper det også, men det blir ikke helt det jeg er ute etter. Har over lengre tid gått for utstyr som har gjort at jeg har vært 85% i mål. Har innsett at skal jeg ha det jeg er ute etter, må jeg kjøpe det som er det jeg er ute etter.

#1 : Jag hadde aldrig klart det ... jag er alldeles før "klønete" da det gjelder å "finjustere" ting og tang ...

Da jag bygger amper er det som "tømmerhogst", mens da Two-Rock, 65-amps, Dr Z e.t.c bygger amper er det mer som finsnideri ! :-)

Men hvis en flink "hobbygygger" hadde tilgang til akkurat samme råvarer, og orignalen som mal, så tviler jag ikke på at han/hun kunde bygge en amp som høres identisk ut som originalen. Tweakinger og justeringer og lengder på ledninger o.s.v kan måles fram.

Men ... Jag hadde fortsatt helst kjøpt originalen ... førdi det jo akkurat er originalen ! :)

Han er virkelig flink han som bygger ampene, og han sier til og med at han vil klare å bygge den 100%. Får velge å tro på det jeg da. Betaler heller litt over 10k enn 40k når jeg er student... Så får originalen vente ;-)

#1 : Nei ! Ikke hvis "klonebyggeren" er like flink som han som bygger originalen !

#2 : Tjaa ... mange av disse dyre "boutique" ampene har jo transformatorer som di enten lager selv, eller spesialbestiller akkurat til den ampen ... Resten av komponentene skall jo i 19 fall av 20 kunne identifiseres relativt enkelt ...

Så, hvis denne "klonebyggern" på en eller an måte får tag på akkurat samme trafoer så ser jag ingen grunn til at klonen ikke skall låte likt som originalen !

#3 : Mojo ? ;)

Haha, trenger ikke at det står Two-Rock på den. Jentene faller for "that tone" uansett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innsett at skal jeg ha det jeg er ute etter, må jeg kjøpe det som er det jeg er ute etter. ...

...

Han er virkelig flink han som bygger ampene, og han sier til og med at han vil klare å bygge den 100%. Får velge å tro på det jeg da. Betaler heller litt over 10k enn 40k når jeg er student... Så får originalen vente ;-) ...

Høres nesten ut som det hadde vart lurt og spare, låne, tjene, tigge penger til du har råd til originalen syns nu jag i hvert fall ?

Uansett hur identisk klonen er så er det jo ikke "det du er ute etter" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørs ut som om du kommer til å bruke tida på å lure om klonen er like bra som originalen.

Da ha Juzzi helt rett i hva du bør gjøre.

Jo, ser poenget. Hadde jeg fått bygget meg en akkurat amp for 10-15 000 med kabinett, og solgt det igjen om en del år hadde det ikke blitt mye penger tapt. Dessuten ble det bare bygget 25 Mayer Signature-amper av Two-Rock -> dvs. umulig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ser poenget. Hadde jeg fått bygget meg en akkurat amp for 10-15 000 med kabinett, og solgt det igjen om en del år hadde det ikke blitt mye penger tapt. Dessuten ble det bare bygget 25 Mayer Signature-amper av Two-Rock -> dvs. umulig å få tak i.

Jag tror det å selge en amp bygget av en "hobbybygger" kan vare meget vanskelig ... uansett hur flink han er ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.