Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Jajaja. Men det er jo en ganske realistisk problemstilling er det ikke? Det er vel vanskelig aa komme helt unna monitorer eller pa?

Gitarlyd i monitorer er det greit å komme seg unna i de fleste sammenhenger.

At den går ut i PA er helt greit for meg for da er det ikke den lyden jeg hører på scenen.

At noen av oss sliter med modeleringsamper er jo fordi de låter som amp i PA eller amp i mikserommet i studio hvis de blir brukt fullt ut.

Det tror jeg jeg må jobbe med å venne meg til, og jeg tror jeg vil savne "amp i rommet" følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger godt med på denne tråden, selv om jeg ikke poster så mye. Og lærer mye. Nå har jeg ikke all verdens erfaring med å spille ute, men har både erfaring fra modelling amper og rør. Nå har jeg solgt modelling-ampen min, en Vox Valvetronix, men har bare godt å si pm den.

Men som alle amper og instrumenter var den ikke ideell til alt. Det er heller ikke rørampen jeg har nå. Voxen låt veldig bra, og var veldig allsidig, men jeg savnet muligheten til å få god cleanlyd med volum. Den lærte meg mye om hvilke klanger og toner og effekter jeg ikke trenger (og om det lille jeg trenger), og klarte på lavt volum å emulere rørampen min mer enn godt nok til øving.

Nå har jeg en Deltablues 30w combo med 2x10" som dekker 95% av mine behov uten pedaler, og den har flott lyd også på stuevolum, iallfall med vreng. Det kommer bok delvis av at min gitar har såpass høy output at den kan gi ganske sterkt signal inn i ampen. Med cleanlyd føler jeg at jeg må ha mer volum for å få den gitarlyden jeg vil ha.

Derfor har jeg sjekket rundt og falt ned på en øvingsamp som for meg er både pose og sekk. En Fender Vintage Modified Super Champ, med rør både i pre og slutttrinnet, men en digital modelling front-end. Og den har både USB- og linjeutgang, som passer meg. Jeg skjønner i grunnen ikke poenget med enten eller, og skismaet rør/transistor. Jeg har hørt mange røramper som ikke er min greie, og mange transistor/modellingamper som heller ikle er det. Men det kunne ikke falle meg inn å overføre det på alle røramper eller modelling-amper. Etter et par år prøving og feiling har jeg kommet til en erkjennelse som passer meg greit: det gjelder å høre på hver enkelt amp i den settingen du trenger, før du trekker konklusjoner. Og for meg er det ett fett hvordan den er konstruert om den låter slik jeg vil.

Det er som skismaet vinyl/CD/online. Jeg er mer interessert i musikken jeg skal lytte til enn mediet.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel så enkel som at en god røramp forvrenger naturlig (også på cleanlyd) på en slik måte at det dannes harmoniske overtoner og det som vi opplever som en god og varm forsterking og farging av gitarlyden.

Uansett hva som påstås så er både SS og modelering forsøk på å etterligne det som skjer naturlig i en røramp.

Gode norske jordbær kommer snart i handelen.

Det går sikkert å prøve å etterligne smaken og konsistensen til de norske jordbæra.

Hvis de blir like gode som de norske jordbæra, er de da likeverdige?

Hvis de smaker enda bedre enn jordbæra de etterligner, hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også helt jævlig å spille med amp på full guffe på scenen, har flere ganger opplevd å ikke høre en drit av de andre på scenen selv om volum-nivået ift hverandre er godt balansert :P

Det er jo ikke slik man bruker en amp på en god måte på scenen. Amper skal stilles til god scenelyd, hvilket innebærer at det skal avstemmes i forhld til det andre på scenen, altså andre amper, og trommis. Så skal det mikkes opp, og fordeles til PA og monitoring. Her skjønner jeg heller ikke enkeltes motforestillinger mot gitar i monitor. Mellom meg og en annen gitarist sitter det ofte en trommis. Da trenger jeg den andre gitaren in min monitor, og vica versa.

Og denne tråden er egentlig ikke klar til å avgå ved døden, riktig enda, selv om den har endt opp med boxer og jordbær.....

Tilbake til utgangspunktet:

Det jeg lurte på var om noen har erfaringer som tilsier at det finnes an amp, type combo, som kan erstatte en ditto røramp på scenen. Jeg lurte ikke på slike bokser som bare gir lyd direkte i PA og monitor, slik jeg har forstått at Kemper og Axe gjør.

Det er forsåvidt et fenomen at mer enn 150 innlegg ikke har vært innom forslag til, og erfaringer med en slik løsning. Det nærmeste er vel Hank Annicke Noe's Utstyrsanmeldemeldelse av Fender Mustang. Men det er jo en annen tråd.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke begge rig samtidig? (Gjelder kun de som allerede har begge)

Din favoritt amp i backline og modellering whatever koblet direkte til PA i stereo.

Ingen tidsbaserte effekter til amp, kun tør lyd og eventuelt wah/vreng/boost/ osv.

Amp skal mikkes og dens monolyd kombineres med stereo fra modelleringsenhet i PA.

Det blir en del ekstra ledninger, ekstra å bære, ekstra å holde styr på...

men hvis du får det lille exstra som alle er evig ute etter det kan være verdt styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.