Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Har enda til gode å høre modelleringsbasert amp som gir respons slik røramp gjør. Skulle gjerne pratet med disse som gjør modelleringen. Noe gjøres feil, noen faktorer utelates i programmeringsbiten når det blir så "statisk" lydbilde sammenlignet med kretser som ble funnet opp i mellomkrigstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda til gode å høre modelleringsbasert amp som gir respons slik røramp gjør. Skulle gjerne pratet med disse som gjør modelleringen. Noe gjøres feil, noen faktorer utelates i programmeringsbiten når det blir så "statisk" lydbilde sammenlignet med kretser som ble funnet opp i mellomkrigstiden.

Og du har prøvd siste versjon Kemper og Axe-FX? Ingen kritikk implisert altså, bare et forklarende spørsmål for ståsted. :)

Har spesielt merket meg at Kemper ser ut til å være en slager for mange som ligger i "mid-gain"-gata mht til respons og "feel"

Og for the record, jeg eier ingen av de og har ingen planer om å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke jeg har testet disse siste. Skal trolig til Stavanger til sommeren og håper kanskje Godlyd har inne noe som man kan teste. Jeg sitter å programmerer i matlab for dagen (programmering for masse, bl.a. signalbehandling), og har virkelig lyst å prøve sette meg ned å skrive program for min ideelle sound og andre eksperiment. Forstår ikke hvorfor det ikke skal la seg gjøre. Må si at jeg egentlig håper at slike amper snart fungerer. Gjør alt så mye lettere. Men som pickupmaker setter jeg dynamikk ekstremt høyt, og har blitt så skuffet at jeg kjenner at det ikke frister lengre å prøve finne modelleringsamper. Det jeg derimot vurderer som mer lovende er å utnytte ny teknologi innen analog signalbehandling. Dette kan gjøre nesten like brukervennlig som rene modelleringsamper, bare å lage styring av hvor signalet sendes i analog krets.

Kom forresten til å tenke på den "fantastiske" lyden Clawfinger fikk på sine plater. Som vissnok var en bitteliten Zoom rett i bordet. Funket som krutt på de platene. Så Aph har nok et poeng. Highgainlyder på modelleringsamper er mer "riktig" med fullt trøkk enn de som søker å styre dynamikk sammen med en røramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg calle Clawfingerlyden møkk, det mente jeg også når det kom ut, det låt "rett-i-bordet" da og enda verre nå. Men om du ikke har prøvd Kemper og Axe, bør du nok vente med å uttale deg om de, for de er på et helt annet nivå. Axe ruler på hi-gain, og Kemper i rette hender kan virkelig vise utrolig dynamikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske dumt å argumentere mot ting man ikke har testet ut selv, spesielt når man ikke har fått tweaket litt og fått et skikkelig inntrykk.. føler det er en faktor som går om og om igjen når det diskuteres utstyr.

Det der har du helt rett i!

Samtidig kan man ikke sette munnkurv på alle som ikke har prøvd det aller siste innen modelering.

Så lenge jeg kan huske har modeleringstilhengerne sagt dette:

"Den siste utgaven av xxx er så mye bedre enn det gamle og hvis du ikke har testa den nye utgaven bør du ikke mene noen ting om modelering".

Kanskje like greit å akseptere at modelering ikke er noe for alle, og at mange som har testet det ut og trukket sine egne konklusjoner

ikke behøver å gjøre det samme hver gang det kommer ut en ny dings eller oppdateringer av programvare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Gunnar, men om man ikke har prøvd hverken Axe eller Kemper, da aner man ikke hvilket nivå modellering har kommet på nå, enkelt og greit. For de er definitivt i en annen klasse.

En liten gjettelek, på hvilket klipp bruke jeg modellering eller amp/pedaler her:

https://soundcloud.com/amund-blix/on-an-island-outro-solo

https://soundcloud.com/amund-blix/oo

Og nok en gang for the record, jeg foretrekker definitivt ekte amper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Gunnar, men om man ikke har prøvd hverken Axe eller Kemper, da aner man ikke hvilket nivå modellering har kommet på nå, enkelt og greit. For de er definitivt i en annen klasse.

En liten gjettelek, på hvilket klipp bruke jeg modellering eller amp/pedaler her:

https://soundcloud.com/amund-blix/on-an-island-outro-solo

https://soundcloud.com/amund-blix/oo

Og nok en gang for the record, jeg foretrekker definitivt ekte amper. :)

Det første klippet låter i hvertfall best. Men det kan jo skyldes at det er tweaket helt annerledes.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har du helt rett i!

Samtidig kan man ikke sette munnkurv på alle som ikke har prøvd det aller siste innen modelering.

Så lenge jeg kan huske har modeleringstilhengerne sagt dette:

"Den siste utgaven av xxx er så mye bedre enn det gamle og hvis du ikke har testa den nye utgaven bør du ikke mene noen ting om modelering".

Kanskje like greit å akseptere at modelering ikke er noe for alle, og at mange som har testet det ut og trukket sine egne konklusjoner

ikke behøver å gjøre det samme hver gang det kommer ut en ny dings eller oppdateringer av programvare.

Det var jo akkurat poenget mitt, gjelder begge veier.

Selv har jeg eid og spilt på en del røramper, og per dags så eier jeg 2 røramper og ingen modelleringsverktøy. Men alt til sitt bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen av sporene inneholdt den dynamikk jeg søker mellom gitar og amp. Som tidligere nevnt, står alt på full guffe er highgaingutta fornøyd. Det er noe når man går opp og ned på gitarhals, skrur litt på volumet, trigger små harmonics, endrer attack på strengene, går fra gain til ren til småcrunchy lyd, ratter på volum og tone, drar til med litt varierende spill, kjenner compression jobber mellom hardt og mykt spilling, likevel er det et helt eget drag av punch når man virkelig drar til. Det er i disse tilfellene at svake ledd i signalveien lukes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første klippet låter i hvertfall best. Men det kan jo skyldes at det er tweaket helt annerledes.... :)

Ingen var tweaket annerledes, begge er "rett i bordet" , so to speak. :) Dvs, en av de traff en mikrofon før "bordet" :)

ingen av sporene inneholdt den dynamikk jeg søker mellom gitar og amp. Som tidligere nevnt, står alt på full guffe er highgaingutta fornøyd. Det er noe når man går opp og ned på gitarhals, skrur litt på volumet, trigger små harmonics, endrer attack på strengene, går fra gain til ren til småcrunchy lyd, ratter på volum og tone, drar til med litt varierende spill, kjenner compression jobber mellom hardt og mykt spilling, likevel er det et helt eget drag av punch når man virkelig drar til. Det er i disse tilfellene at svake ledd i signalveien lukes ut.

Ingen av de var ment for deg. Men begge var langt fra hi-gain for å gjøre det klart.

Sånn rent personlig, her kommer et eksempel på hva jeg liker av dynamikk ut av en gitar og rigg: https://soundcloud.com/amund-blix/bugera-slaving

Alt med en Marshallklone uten pedaler, klone av en typisk sen 60-talls plexi.

Krystallklart og fint med volumkontrollen rullet ned, og en noget custom pickup hjelper selvsagt.. :) (Super mismatchet humbucker typ 3/7k på coilene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.