Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Har generelt problemer med å ta mye av Gluke sier seriøst, så klandrer deg ikke SteikBacon.

OT; When the drummer kicks in. Noe som merker å glemmes er jo mengden bedroom guitarist-syndrome i dette forumet. Den lille, bittelille, forksjellen i respons/feel noen etterlyser, er det umulig å differensier så fort du kommer i en bandsetting. And guess what; majoriteten av de som eier en AxeFX/Kemper har den for praktisk live bruk (i tillegg recording), der lydkvalitet og portabilitet er alfa omega. 97% gjengivelse av et rør-stack, som du kan slenge i ryggsekken, og veier 11 kilo (vs 50 kilo head + cab).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg kun for meg selv, men jeg skjønner ikke at man skal måtte forsvare eller argumentere for at man bruker det ene eller det andre så lenge man er fornøyd med det man sitter med. Jeg har sikkert helt rævva lyd ifht til preferansene mange andre har, men gjett hvor det bryr meg så lenge det jeg hører er god lyd. :)

Når det gjelder den rent praktiske delen, med hvor mye lettere det er å ta med seg en Fractaløks eller en Kemper, så henger jeg meg på Christopher. Hadde vært ganske godt å slippe fire turer til bilen for å få med seg det man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint lite ved denne disusjonen som

HÆ??? Dette er ytring jeg som ingeniør ikke klarer å ta seriøst. Skal man virkelig ikke føre argumentasjon for de kvaliteter man vurderer produkter på? Tvert om sier nå jeg.

Kvaliteter? Hvilke målbare kvaliteter der det du snakker om? Hvor bra en Axe eller Kemper er? I forhold til hva? I hvilken grad er det målbart?

Hver gang noen sier at en Axe låter som en boks får de bare smelt i fjeset at de ikke har skrudd på riktige parametere eller eller lasta opp siste firmware eller bruker riktig monitor....... hvor jævla saklig er det da? Samtidig er det masse folk som turnerer med Axe så det er liten grunn til å tvile på at det funker og låter helt fint. Det var masse folk som turnerte med Line6 Pod pro også. Funka det og. Masse folk som turnerer med amper også.

Vi kunne alle klart oss helt fint med en Axe eller Kemper. Vi kunne alle klart oss med en amp også. Man "trenger" ikke det ene eller det andre, så man sitter å diskuterer om det jeg har lyst på er bedre enn det du har lyst på og det er usakelig for hva du har lyst på er bare relevant for deg og hverken bedre eller dårligere enn noe annet.

Tommer'n spurte hvor bra de er og om de er bra nok nå. Det har de egentlig alltid vært for det er folk som har klart seg helt fint med det hele tiden. Det betyr ikke at de var bra nok for deg eller Tommer'n og det sier heller ingen ting om hvor bra Axe eller Kemper er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har generelt problemer med å ta mye av Gluke sier seriøst, så klandrer deg ikke SteikBacon.

OT; When the drummer kicks in. Noe som merker å glemmes er jo mengden bedroom guitarist-syndrome i dette forumet. Den lille, bittelille, forksjellen i respons/feel noen etterlyser, er det umulig å differensier så fort du kommer i en bandsetting. And guess what; majoriteten av de som eier en AxeFX/Kemper har den for praktisk live bruk (i tillegg recording), der lydkvalitet og portabilitet er alfa omega. 97% gjengivelse av et rør-stack, som du kan slenge i ryggsekken, og veier 11 kilo (vs 50 kilo head + cab).

Det jeg tenker om bruk av modeleringsverktøy er helt omvent.

Hjemme og til opptak kan det være greit med modelering, og en røramp vil uansett ikke låte bra hvis den ikke er skrudd opp.

I en bandsammenheng kommer en god røramp til full utnyttelse og gir en "amp i rommet" følelse

som er noe helt annet en et modelingsverktøy gjennom en PA eller monitorer.

Noen av oss blir mer glade av å høre lyden fra en god rørforsterker i rommet, enn gitarlyd fra PA eller monitorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk?

Fender Reverb Deluxe i den ene hånda.

Gitar med ledninger og to bokser i den andre handa.

mot:

Rack med Fractal Axe-Fx i den ene handa.

To scenemonitorer i den andre handa.

Og et Fractal Audio MFC-101 pedalbrett på hodet.

Hehe. Hva med monitorer til fender deluxen? Her er det noe som skurrer ja. fysj og fysj.

Jeg liker blaa best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jo lenger denne tråden blir, jo bedre innser jeg at jeg har gjort valg som er riktige for meg.

GunnarpåMo's betraktninger om gitarer i PA og monitor, i stedet for en amp, var imidlertid aldri et tema for meg. Jeg vil ha en amp bak meg, som jeg kjenner i buksebeinet, i hvertfall på små scener. Det jeg lurte på, var om ny teknologi kunne eliminere noe vekt, og behov for rørvedlikehold. Altså det som jeg litt inkompetent beskrev som en "moderne amp".

Løsninga jeg har nå, er en TopHat på ca 20 kg, som står permanent i øvingslokalet. Når vi skal på gig så tar jeg den med derfa på siste øving, men normalt står den der. Hjemme har jeg en Fender Pro Jr. III, som holder til det jeg skal spille hjemme. En annen behagelig faktor, er jo at jeg slipper å skru meg bort i menyer og patcher. Vol og EQ på begge amper, og en 3-4-5 pedaler, type av og på. Prima løsning for en godt voksen gubbe som har mer enn nok med å henge med på Mac og Smartphones.

Det jeg drasser på når jeg skal på øving er gitar, og en Biltema-koffert som inneholder pedalbrett, ledninger, Landstads Reviderte og mikker.

Og skal jeg på gig et sted som har rigg, så gjør jeg som GunnarpåMo beskriver, tar en gitar i den ene handa, Biltema-kofferten under samme arm, og en TopHat i den andre handa. 1 tur fra bilen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det en ting som utgjør en stor forskjell i opplevelsen av det ene eller det andre på en scene, og det har lite å gjøre egentlig med kvaliteten på ampen.

Det er jo helt klart at en 100 watts røramp på "bra" volum" , gjennom en kasse med elementer som kan ete effekten kjennes annerledes ut enn en AXE som spiller lyden sin ut fra en relativt liten monitor til gitaristen. Lyd fra en gitarforsterker er også lufttrykk, vibrasjoner og slike ting. Det at begge systemene kan låte kliiin likt klarer ikke å oppveie denne forskjellen, og for meg som stort sett har spilt bass, så blir vibrasjoner og luft en del av opplevelsen. Følelsen av at noen klapper til deg i ryggen med en stor dyne når man drar på, kan ikke simuleres med modellering.

Skal innrømme at jeg er så lei av å dra på enorme kasser at jeg står over denslags utstyr, mye enklere å slippe bæringen. Det er sp mye annet man kan kose seg med når man spiller sammen med andre enn å stå og nyte sin egen perfekte gitarlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender Deluxe Reverb gjennom monitor?

Hvis du vil ødelegge gitarlyden med det er jeg enig i at det er like greit med blaa.

Jajaja. Men det er jo en ganske realistisk problemstilling er det ikke? Det er vel vanskelig aa komme helt unna monitorer eller pa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha kjørt modellering live ville det blitt i Matrix powerampen min ut i to vanlige kasser, er en god del som gjør dette med supert resultat. Og ikke noe gitar i monitor som vanlig, det har jeg aldri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man snur og vender på det, så er det en ting som utgjør en stor forskjell i opplevelsen av det ene eller det andre på en scene, og det har lite å gjøre egentlig med kvaliteten på ampen.

Det er jo helt klart at en 100 watts røramp på "bra" volum" , gjennom en kasse med elementer som kan ete effekten kjennes annerledes ut enn en AXE som spiller lyden sin ut fra en relativt liten monitor til gitaristen. Lyd fra en gitarforsterker er også lufttrykk, vibrasjoner og slike ting. Det at begge systemene kan låte kliiin likt klarer ikke å oppveie denne forskjellen, og for meg som stort sett har spilt bass, så blir vibrasjoner og luft en del av opplevelsen. Følelsen av at noen klapper til deg i ryggen med en stor dyne når man drar på, kan ikke simuleres med modellering.

Skal innrømme at jeg er så lei av å dra på enorme kasser at jeg står over denslags utstyr, mye enklere å slippe bæringen. Det er sp mye annet man kan kose seg med når man spiller sammen med andre enn å stå og nyte sin egen perfekte gitarlyd.

Hele forskjellen oppsummert. En Axe gjennom en poweramp til cab gir samme respons og feel som en vanlig røramp (basert på erfaring). Men da er det jo samme greia igjen mtp. vekt, transport osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.