Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste gitarist gjennom tidene?


schpangen

Anbefalte innlegg

Det har jeg da aldri sagt. Mange ting er objektive, eller delvis objektive, når det gjelder gitarspill. 'Feeling' er ikke en av disse. Hvis noen spør meg hvilken gitarist som spiller med mest feeling, da kan jeg ikke svare, fordi det er tull å diskutere om ting som er 100% subjektive og hevde at man har rett og andre tar feil.

Men er ikke spørsmålet om hvilken gitarist som er den beste gjennom tidene 100% subjektift også?

egentlig synes jeg denne tråden er litt tull, netopp p.g.a. at det er så subjektift.

Så det ender opp med at folk begynner og krangle om ting de aldri blir enige om, og så blir det dårlig stemning på forumet. '

Man får nesten aldri en konstruktiv samtale ut a slike tråder som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du får ikke noe annet en krangel ut fra dette emnet. Spørsmålet Hvem er den beste (ett eller annet) gjennom tidene? skaper alltid heftige diskusjoner, det finnes ikke ett spørsmål som er mer hemningsløst menings basert enn det der! Jeg synes at Randy Rhoads og Zakk Wylde spiller bra, men ikke med følelsen for det, de spiller kun for å spille... Brian May og Jimmy Page spiller bra, men de spiller for å formidle en følelse. Steve Vai er et sted i mellom, og shredderne kan gå ut i skuret og henge seg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Make that three of us.

Den eneste rockegitaristen jeg virkelig liker fra den generasjonen, er Beck.

Count me in.

Altså, husker ikke om jeg har skrevet i denne tråden før, men å si at Page er verdens beste gitarist gjennom tidene er jo helt høl i huet. Han lagde kanskje noen fengende låter eller riff, men vil ikke akkurat si at de var så bra alle samma. Pat Metheny er en av mine favoritter da, sammen med Holdsworth, Beck og Henderson. Men ja, det her blir jo diskutert et par ganger i året på ethvert gitarforum, og aldri har jeg sett noen komme til enighet <_<

edit: Forresten, feel er jo ikke så lett å definere, men er ganske enig med Aiwass sin definisjon av ordet.

Endret av Jingles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig har jeg heller aldri skjønt hvordan det går ann å være så fantastisk imponert av den godeste Jimmy Page.... Sett objektivt synes jeg ikke han riffer noe særegent bra, soloene hans vil jeg si verken består av imponerende tonevalg, catchye linjer, eller at de er melodiøse og pene.

Å si at Page har mer feeling enn Vai medfører på ingen måte noen sannhet, snarere tvert imot.

Jeg lurer egentlig litt på hva dere er så imponert over, og hva dere liker i Page?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner vel å bli litt kjedelig nå, men må medgi at jeg heller ikke får så mye utav å høre på Page. Blir ganske generisk rockegitar, syns jeg, og den eventuelle 'feelingen' fanger jeg opp lite av. Robert Plant, derimot, opplever jeg som en god rockevokalist, som evner å gi låten noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Page har skrevet og arrangert noen av rockens viktigste og i manges mening kuleste låter. Han har vært en viktig brikke blant hardrock-pioneerene og lagt mye av grunnlaget for rocken den kommende tiårene. Det betyr selvfølgelig ikke at man må digge Page hemningsløst, for all del, men det slår i alle fall fast en viss betydning og innflytelse.

For min del synes jeg Jimmy Page har skrevet mange gode låter, riff og soloer, har (hadde) en kul scenekarisma, og er en generelt sett inspirerende gitarist. Det skal sies at jeg er glad i pentatonrunk og blues. At han ikke spilte spennende soloer er jeg personlig ikke enig i, og jeg synes at han i mange låter spiller utrolig fine/kule solomelodier. Hvis du ser på det å ha spennende notevalg etc. i et elitisk-jazzer-perspektiv kan jeg sikkert ta poenget, men det har uansett kommer mye god og kul musikk fra den mannens hender. :)

Kan forøvrig legge til at jeg får veeeldig lite ut av Jeff Beck, DET er kjedelig i mine ører.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som aldri har hørt bootlegene og live greiene så blir det vanskelig å forstå.

og så spiller jo smak mye inn i bildet her også da.

Tja... Page har skrevet og arrangert noen av rockens viktigste og i manges mening kuleste låter. Han har vært en viktig brikke blant hardrock-pioneerene og lagt mye av grunnlaget for rocken den kommende tiårene. Det betyr selvfølgelig ikke at man må digge Page hemningsløst, for all del, men det slår i alle fall fast en viss betydning og innflytelse.

For min del synes jeg Jimmy Page har skrevet mange gode låter, riff og soloer, har (hadde) en kul scenekarisma, og er en generelt sett inspirerende gitarist. Det skal sies at jeg er glad i pentatonrunk og blues. At han ikke spilte spennende soloer er jeg personlig ikke enig i, og jeg synes at han i mange låter spiller utrolig fine/kule solomelodier. Hvis du ser på det å ha spennende notevalg etc. i et elitisk-jazzer-perspektiv kan jeg sikkert ta poenget, men det har uansett kommer mye god og kul musikk fra den mannens hender. :)

Kan forøvrig legge til at jeg får veeeldig lite ut av Jeff Beck, DET er kjedelig i mine ører.

bortsett fra det med beck så er jeg enig med deg.

ta en titt på jeff beck i albumet truth.

Endret av Stargazer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt være enig i at Page har vært en rockepioneer, men noe stort mer synes jeg ikke han har å skryte av. Hvorfor har f.eks soloen i Stairway to heaven blitt kåret til tidenes beste solo av flere gitaragasiner opp gjennom tidene? DET skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo antagelig som med trommisen i Black Sabbath, han spiller veldig standard, med det er fordi han lagde standarden! Det samme gjelder for Jimmy Page, han var en av de første, og er blitt kopiert av tusenvis av ganger.... Det er nok noe med det at vi synes at ting er for ofte gjort, men det var jo ikke det når Jimmy gjorde det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.