Web Analytics
Gå til innhold

jsbach

Medlem
  • Innholdsteller

    984
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om jsbach

  • Rang
    Kapellmester

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Bosted
    Leipzig
  1. Nei jeg spiller ikke gitar.
  2. Kan du vær så snill å skrive forståelig norsk?
  3. Nei, fordi sånne diskusjoner alltid går utover en stakkar som Johannes.
  4. det er en veldig "amatør" måte å se det på. Om du spiller/tenker E-frygisk, som en posisjon fra 12 bånd over en C-dur akkord så spiller du c-dur, ikke e-frygisk. Din måte å tenke på kan ofte skape komplikasjoner, ved at gitarister sverger til kjente mønstre på gitaren, dvs. ender opp med å spille f-lydisk over en c-dur akkord f.eks.
  5. ja... for det første. en posisjon på gitaren er ikke en annen skala. En posisjon er en posisjon og en skala er en skala, om du velger å kalle den den 2. posisjon eller dorisk-posisjon er opp til deg, men sålenge du ikke bevisst går inn for å fargelegge en akkord innenfor G-dur med dens tilhørende kirketoneart så er det enklest å bare tenke "G-dur". Pitch axis er som euphor sier basert på et tonalt sentrum, la oss være så orginale og bruke E som eksempel. Satriani bruker flere kirketonearter med E som tonalt sentrum. F.eks 8 takter E frygisk, 8 takter E dorisk, 8 takter E mixolydisk. Alle på en relativt statisk modal måte, f.eks en enkel bassgang eller riff som fremhever den kirketonearten som brukes.
  6. Ikke nødvendigvis. Hvis man fokuserer på fart, og bare fart, da blir det å høres horribelt ut. Man må jo ha god frasering for å høres bra ut, timingen må være både organisk og presis. Det å si at hurtighet per definisjon er musikalsk selvmord, det tar jeg avstand fra. Jeg har da aldri sagt at hurtighet pr definisjon er musikalsk selvmord. Jeg at det er det slik det praktiseres på mange gutterom verden over. Denne karen holder f.eks på å begå musikalsk selvmord: dårlig timing, vibrato, tone, artikulasjon. Eneste han ser ut til å bry seg om er sweepickingen sin og det at han ser jævli kul ut. og forresten: vet alle gitaristene her hva artikulasjon i musikk er?
  7. Akkuratt det med "spille fort for å kunne utrykke ideene sine" skal man ta med en liten klype salt. Musikere og desverre veldig ofte gitarister som fokuserer på å spille fort spiller ofte raske fraser fordi de er redd for å gå den andre veien. Dvs, shredding blir en slags "redning" uansett hva slags situasjoner man kommer opp i, ikke fordi de på død og liv hele tiden hører skalaløp oppi hodene deres. De glemmer ofte å bruke ørene, og spiller mer etter mønstre og visuasliseringer av gripebrettet de kjenner fra før. Dessuten tolker mange "å spille fort" kun som picking/sweeping/legato isolert sett, og skiller derfor ofte mellom de forskjellige teknikkene når de spiller i en gitt situasjon, istedenfor å bruke de sammen for å få en naturlig og flytene frasering/artikulasjon, slik f.eks blåsere veldig ofte får til bedre.
  8. det er jo en form for musikalsk selvmord, slik det gjøres på gutterom verden over...
  9. Det kommer jo helt an på hva man vil oppnå. Hvis gutten vil lære seg å spille fort så må han øve, finnes ingen annen måte å lære det på. Det du sier er jo riktig, men det gir jo ikke noe svar på det originale spørsmålet. Ja, men jeg kan sette spørsmålstegn ved målet hans. Hvorfor vil han lære og spille raskt? Satt på spissen: Hvis noen spør hvordan man tar selvmord, ville du forklart det, eller prøvd å snakke han bort fra det?
  10. Synes Satriani er en ok gitarist. Har en god tone, og vibrato. Låtene hans er derimot stort sett veldig kjedelige. Samme gamle greia hele tida. Kort forklart synes jeg det blir for mye gitar og for lite av bandet som en helhet. Dessuten overdriven han bruken av raske legato løp (med full vreng og wah´en helt i bånn selvfølgelig) og hans hellige "pitch axis theory".
  11. jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!
  12. Jeg synes også det var bra! Kult å lage noe utifra en bestemt inspirasjon. Teoretisk sett kan man si at det er en klar eolisk farge, noe som skaper et litt folkelig og episk preg. Dette kan du også oppnå ved å leke llitt med doriske og mixolydiske akkordvendinger (C - Gm f.eks) Synes modulasjonen var smakfull; kult at dere modulerer ned istedenfor opp. Modulasjoner i denne sammenheng gir en følelse av tid og at ting er i forandring. Bra! Få med dere en fløytist, og spill akkordene på akustisk gitar! Ellers hadde det vært kult om dere kunne improvisert en solo i det partiet hvor det blir litt trøkk. Sleng inn noen blues licks også! Uansett, dette var kult, blir spennende å høre hvordan den blir tilslutt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.