Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste gitarist gjennom tidene?


schpangen

Anbefalte innlegg

Store gitarister fra store band + de som har vært solo:

Jimi Hendrix - sier seg selv...

Eric Clapton - drog bluesen mer inn i rocken

Jimi Page - Riff, riff og atter riff... "explosive riffery" :twisted:

Mark Knopfler - Clean og greit, skal ha mye av æren for at ikke punken overtok åttitallet helt :wink:

Steve Vai - har påvirket de fleste heavygitarister

Kirk Hammet - gitarist i verdens største heavy metal-band, si hva dere vil, men han er stor!

SRV - hadde han levd i dag hadde rocken vært annerledes...

jeg vil også takke:

Kurt Cobain sine Power Chords

Hank Marwin - shadowgitarens far, oversett av mange, men en av de mest påvirkningsfulle gitaristene gjennom tidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne thread'en er meningsløs. Alle kommer til å nevne sin egen favorittgitarist, med svært lite hensyn til hvorvidt denne personen faktisk er 'best' eller ei. Var Jimi Hendrix bedre på gitar enn Guthrie Govan? Nei. Kunne Jimmy Page eller Eric Clapton klart seg i to sekunder i en jam med Allan Holdsworth? Kan Slash på noen måte måle seg med Bumblefoot? Absolutt ikke. Likevel er det opplagt hvilke navn som kommer til å dominere denne listen...

Personlig tror jeg ikke det finnes mange gitarister her i verden som i det hele tatt kan komme i nærheten av Guthrie Govan. Mannen kan spille i enhver musikkstil, og har en improvisasjonsevne og teknikk som er helt umenneskelig. Allan Holdsworth spiller i et litt snevrere valg av sjangre, men kompenserer for dette ved å improvisere på et nivå helt fremmed for andre gitarister. Akkordrekkene han begir seg utpå i soloene sine ville skremt vannet av de fleste drevne jazzmusikere, og det han spiller i sine improvisasjoner er nok til å skremme leddgikt på selv de mest fingerferdige shreddere. Nok et navn verdt å nevne er Ron Thal (Bumblefoot). Hans bruk av båndløs gitar, fingerbøll og andre kuriositeter er ikke alt som gjør ham til den vanvittig dyktige gitaristen han er - han har umenneskelig god og allsidig teknikk, musikalsk kreativitet i bøtter og spann, samt en evne til å spille så godt som hver eneste sang i musikkens historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne thread'en er meningsløs. Alle kommer til å nevne sin egen favorittgitarist, med svært lite hensyn til hvorvidt denne personen faktisk er 'best' eller ei. Var Jimi Hendrix bedre på gitar enn Guthrie Govan? Nei. Kunne Jimmy Page eller Eric Clapton klart seg i to sekunder i en jam med Allan Holdsworth? Kan Slash på noen måte måle seg med Bumblefoot? Absolutt ikke. Likevel er det opplagt hvilke navn som kommer til å dominere denne listen...  

Personlig tror jeg ikke det finnes mange gitarister her i verden som i det hele tatt kan komme i nærheten av Guthrie Govan. Mannen kan spille i enhver musikkstil, og har en improvisasjonsevne og teknikk som er helt umenneskelig. Allan Holdsworth spiller i et litt snevrere valg av sjangre, men kompenserer for dette ved å improvisere på et nivå helt fremmed for andre gitarister. Akkordrekkene han begir seg utpå i soloene sine ville skremt vannet av de fleste drevne jazzmusikere, og det han spiller i sine improvisasjoner er nok til å skremme leddgikt på selv de mest fingerferdige shreddere. Nok et navn verdt å nevne er Ron Thal (Bumblefoot). Hans bruk av båndløs gitar, fingerbøll og andre kuriositeter er ikke alt som gjør ham til den vanvittig dyktige gitaristen han er - han har umenneskelig god og allsidig teknikk, musikalsk kreativitet i bøtter og spann, samt en evne til å spille så godt som hver eneste sang i musikkens historie.

Det e greit det e greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg 110% enig med aiwass, med en knapp på holdsworth. Nesten litt merkelig at ingen har nevnt Steve Vai enda. Nesten så jeg roper hurra..

Når vi er inne på allsidighet vil jeg be folka her sjekke ut Kiko Loureiro, som er min personlige favoritt for tiden. Virtuos teknikk, han er også vill på spansk osv. Spiller i Angra.

www.kikoloureiro.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på allsidighet vil jeg be folka her sjekke ut Kiko Loureiro, som er min personlige favoritt for tiden. Virtuos teknikk, han er også vill på spansk osv. Spiller i Angra.

www.kikoloureiro.com

Loureiro er RÅ. Skjønt vil jeg tro han er mer 'brasiliansk' i det akustiske spillet sitt enn 'spansk' :wink:

Enig med aiwass, kjedelig å se de samme navnene hele tiden, som teknisk og konseptuelt ikke nærmer seg folk som Govan, Holdsworth, som gitarister bedømt, men som selvsagt har gjort mye bra som komponister eller bidragsytere til et bandsound.

Min favoritt er for øvrig Rafael Rabello, en vanvittig dyktig brasiliansk, akustisk gitarist, som gikk bort i '95, ikke mer enn 32 år gammel.

Edit: Så det stod rockegitarist, og da er vel Govan favoritten, men sjekk ut Rabello!

Edit: Holdt på å glemme, her er link til 'masterclass' med Angra-gitaristene. Anbefales på det sterkeste.

http://perso.club-internet.fr/francoisxavi...ter_kikoraph.rm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne thread'en er meningsløs. Alle kommer til å nevne sin egen favorittgitarist, med svært lite hensyn til hvorvidt denne personen faktisk er 'best' eller ei. Var Jimi Hendrix bedre på gitar enn Guthrie Govan? Nei. Kunne Jimmy Page eller Eric Clapton klart seg i to sekunder i en jam med Allan Holdsworth? Kan Slash på noen måte måle seg med Bumblefoot? Absolutt ikke. Likevel er det opplagt hvilke navn som kommer til å dominere denne listen...

Personlig tror jeg ikke det finnes mange gitarister her i verden som i det hele tatt kan komme i nærheten av Guthrie Govan. Mannen kan spille i enhver musikkstil, og har en improvisasjonsevne og teknikk som er helt umenneskelig. Allan Holdsworth spiller i et litt snevrere valg av sjangre, men kompenserer for dette ved å improvisere på et nivå helt fremmed for andre gitarister. Akkordrekkene han begir seg utpå i soloene sine ville skremt vannet av de fleste drevne jazzmusikere, og det han spiller i sine improvisasjoner er nok til å skremme leddgikt på selv de mest fingerferdige shreddere. Nok et navn verdt å nevne er Ron Thal (Bumblefoot). Hans bruk av båndløs gitar, fingerbøll og andre kuriositeter er ikke alt som gjør ham til den vanvittig dyktige gitaristen han er - han har umenneskelig god og allsidig teknikk, musikalsk kreativitet i bøtter og spann, samt en evne til å spille så godt som hver eneste sang i musikkens historie.

Er såklart enig. Men det er litt morsomt likevel med slike tråder, synes jeg. Visste ikke at Guthrie Gowan var så rå, jeg. Har bare sett han i forskjellige gitarblader, som instruktør. Holdsworth er et svin, så god er han. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som aiwass sa kommer alle til å nevne sin fav.

Min fornuftige del sier at det ikke finnes noen som er "best"

Men min del meg synes at gitarister som Eddie Van Halen, Jimmy Page, Jimi Hendrix og Ritchie Blackmore og til og med Kirk Hammet er blant de "beste". Og det er fordi de spiller bra, og har laget konge riff og soloer få kan bølle med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne thread'en er meningsløs. Alle kommer til å nevne sin egen favorittgitarist, med svært lite hensyn til hvorvidt denne personen faktisk er 'best' eller ei. Var Jimi Hendrix bedre på gitar enn Guthrie Govan? Nei. Kunne Jimmy Page eller Eric Clapton klart seg i to sekunder i en jam med Allan Holdsworth? Kan Slash på noen måte måle seg med Bumblefoot? Absolutt ikke. Likevel er det opplagt hvilke navn som kommer til å dominere denne listen...

Personlig tror jeg ikke det finnes mange gitarister her i verden som i det hele tatt kan komme i nærheten av Guthrie Govan. Mannen kan spille i enhver musikkstil, og har en improvisasjonsevne og teknikk som er helt umenneskelig. Allan Holdsworth spiller i et litt snevrere valg av sjangre, men kompenserer for dette ved å improvisere på et nivå helt fremmed for andre gitarister. Akkordrekkene han begir seg utpå i soloene sine ville skremt vannet av de fleste drevne jazzmusikere, og det han spiller i sine improvisasjoner er nok til å skremme leddgikt på selv de mest fingerferdige shreddere. Nok et navn verdt å nevne er Ron Thal (Bumblefoot). Hans bruk av båndløs gitar, fingerbøll og andre kuriositeter er ikke alt som gjør ham til den vanvittig dyktige gitaristen han er - han har umenneskelig god og allsidig teknikk, musikalsk kreativitet i bøtter og spann, samt en evne til å spille så godt som hver eneste sang i musikkens historie.

Er såklart enig. Men det er litt morsomt likevel med slike tråder, synes jeg. Visste ikke at Guthrie Gowan var så rå, jeg. Har bare sett han i forskjellige gitarblader, som instruktør. Holdsworth er et svin, så god er han. :P

http://tonemerchants.com/Guthrie_Govan_Clips.htm

La disse klippene forandre livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.