Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan behandler du din gitar?


mryia

Anbefalte innlegg

Hvordan behandler du din kjære, din livsledsager, den du deler livet med til døden skiller dere av (eller du får så mye GAS at den ryker ut på finn.no)?

Jeg tenker på hvordan du vedlikeholder gitarene dine. Tips og triks, gjevnlighet osv. Jeg har søkt litt på forumet etter lignende tråder, men de fleste trådene jeg har funnet om dette temaet går ut på f.eks kun vedlikehold av fingerbrett. Jeg har funnet en måte jeg gjør det på som jeg synest er OK, men ønsker å høre hvordan og hva dere gjør. Det er alltid nyttig med nye tips og triks.

Her er en rask gjennomgang av hva jeg gjør med min gitar. (Jeg har bare en gitar med meg i leiligheten jeg bor i nå, siden den er litt midlertidig på "feil" side av landet). Fjøla det er snakk om er en Fender Stratocaster American Special.

Jeg har relativt ofte vedlikehold på gitaren min, først og fremst fordi det sammler seg mye møkk fra fingrene på gitaren, men også fordi jeg koser meg gugg i hel med en LP i spilleren, en åpen guinness på bordet, og gitaren liggende på benken.

Skifter strenger relativt ofte. Alltid før en gig, ellers kansje 1 gang i mnd.

Rengjør alltid gitaren godt med en mikrofiberklut når jeg har av strengene, spesiellt godt der jeg ikke kommer til når strengene er på.

Rengjør sadel/nøtt med en tannbørste eller lignende for å få bort møkk som gnager på strengene.

Ca. pr 2-3 strengeskifte rengjør jeg båndene skikkelig, med .0000 stålull uten såpe.

Ca en gang i halvåret, kansje litt oftere rengjør jeg gripebrettet grundig med tannbørste, vann og littegranne såpe. Tannbørsten gjør det lett å komme til helt nede på båndene. Behandler som regel med litt sitronolje etter denne rengjøringen. Bruker også tannbørsten i andre sprekker (i festet til halsen, pickups etc.)

Når det er behov for det, tar pollerer jeg med poleringsmiddel og klut.

Deretter er det bare å strenge på igjen. Jeg går alltid gjennom et kjapt setup av gitaren, sjekker truss rod, strengehøyde og inntonerer. Når jeg gjør dette på min egen gitar så er jeg ikke så veldig grundig, med mindre jeg ønsker å gjøre endirnger på oppsettet. Jeg bør jo kjenne fjøla mi godt nok til at hadde det vært behov for noe drastisk, så hadde jeg vist det. Hjelper jeg andre, så sjekker jeg alltid, og gjør evt. de justeringer som trengs.

Det var kjapt om hvordan jeg tar vare på min "hoved"øks. Håper noen andre vil dele hvordan dere gjør det. Gleder meg i så fall til å lese :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen tråder om temaet allerede. Eks:

Bruk søkefunksjoen.

Ellers er det vel mye fornuftig i det du skriver.

Selv skifter jeg strenger relativt ofte, rengjør med mikrofiberklut, sitronolje har jeg slutta med etter en del lesing om temaet, og bruker heller fret-doctor ca. en gang i året og "bly" fra blyant i sporene på nut ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker/tørker ned gripebrett og resten av gitaren når jeg skifter strenger og det varierer litt fra gitar til gitar.På den ene akustiske for eksempel må jeg skifte strenger annen hver uke(den låter dritt med gamle strenger).Men på den andre skifter jeg en gang i måneden. Elgitarene skifter jeg strenger ca annenhver uke hvis jeg spiller mye. har ingen faste rutiner på smøring av gripebrett og lignende,men tar det når jeg synes det må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gir meg dårlig samvittighet :blush:

Var flinkere til å ta meg av gitaren før, men med jobb, hund, barn osv. er det ikke mye tid til overs som kan brukes på slike ting. Prioriterer heller å spille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt for mange gitarer. Derfor blir det slik at de vedlikeholdes når de skal brukes, ellers så bare står de der. Skulle jeg skifte strenger jevnlig, ville det koste meg en ublu sum, og være helt unødvendig.

Jeg forsøker å tørke av de etter at de er brukt, hvis jeg finner mikrofiberkluten. Ellers blir det en liten jobb på de "ved behov", altså ved strengeskift, som altså gjøres ved behov. Er det ganske reint, så er det ganske reint. Jeg har oppdaget at min vane med å vaske hender før jeg skal spille sparer meg for mye jobb og mye penger i forhold til strengerskift og slikt.

En ting jeg gjør hver gang ved strengeskift- sjekker om stemmeskruefestene trenger oppstramming. Det gjør de forbausende ofte. En pipe i rett størrelse på "gitarmekkeplassen" er en grei investering.

Nå er det beklageligvis veldig lite spilling der "ting måå virke med en gang" på meg for tiden, så derfor trengs ikke forebyggende vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik at mange overdriver litt når det gjelder å gnikke og gnu på gitarene. Greit nok å sjekke for løse skruer, tørke av halsen etter bruk, skifte strenger før de er helt døde og nedgrodd, lodde trasige koblinger osv. Når det gjelder oljing av gripebrett, er dette egentlig svært sjeldent nødvendig. Det har overlevd elektriske gitarer fra 50 tallet som sikkert ikke har sett mange dråper olje, og disse sitronoljene og silikonolkene tørker ut treverket mer enn det tilfører fuktighet. Det er vel også sagt at for mye olje kan føre til at bånd løsner. Har aldri sett det, men...

En gitar som ser ut som den er brukt (misforstå meg rett, ikke skitten og shabby...) er mye penere enn en som ser ut som den har blitt shinet og plassert i en monter for utstilling. Den skal ha en viss patina! :)

Å spille på gitaren er mye mer fornuftig, men selvfølgelig er det trivelig å pusle litt med dem innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos oljing Audun: jeg har en gitar "inne på reparasjon" nå. Den tilhører en venninne som fikk den av sin bestefar, og denne gitaren er elsket ihjel! Båndene har løsnet i kantene og gripebrettet er amorf, begge grunnet overoljing. Aner ikke hva slags olje som er brukt, men den har deponert et slags slagg på båndene. Skulle gjerne vist bilder, men jeg har pusset båndene og radiert gripebrettet på nytt så det vises ikke... Dog har jeg sett med egne øyne at man kan olje sund en gitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan skjønne, er jo evnen til å dra til seg olje veldig forskjellig fra gripebrett til gripebrett. Jeg har hatt gitarer innom med brett som nærmest har slurpet til seg olje, til gitarer der oljen oppunder preller av. Jeg snakker selvsagt om gitarer av omtrent samme alder, og der de nok ikke har blitt oljet før på mange år.

Utseendemessig har det ikke vært slik at "slurpegitarene" har hatt sprukket og elendig gripebrett og omvendt. Kanskje jeg kan driste meg til at gitarer med mørkt gripebrett vil ha mindre olje enn de andre, men det er så langt jeg vil strekke meg.

Jeg har ingen tro på at et "mettet" gripebrett er noe "edlere" eller bedre å spille på enn et tørt.

Derimot mener jeg at det er lettere å holde rent et gripebrett som får noen dråper olje fra tid til annet. Skitten fester seg dårligere, den er lettere å tørke vekk, og man får ikke så mye irr og korrusjon på båndene. Det er vel for meg hovedgrunnen til at jeg truer en gitar med oljeflasken fra tid til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.