Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan behandler du din gitar?


mryia

Anbefalte innlegg

Felles for alle mine gitarer, men avhengig av hvor mye hver enkelt blir brukt.

-Rengjør gripebrett med Lemon Oil for hvert strengskifte...som er ikke nødvendigvis ofte, men når jeg føler for det (før gigs, innspillinger ihvertfall). Har satt elixir strenger på noen elgitarer jeg bruker sjeldent da disse holder seg bedre over tid uten å brukes. Tørker ellers over gitar-kroppen med polish ved behov.

-Har luft og temperaturmåler på gitar-rommet, så prøver å holde dette på 50% luftfuktighet og 20grader. Vi har veldig tørr luft i norge på vinteren(20%) og dette påvirker treverket som igjen gjør at gitaren må inn til justering oftere. Stabil luft og temp holder ting i sjakk - har holdt det slik 1 år nå, og det funker veldig bra!

-Har alltid gitarene liggende i kasse når de ikke er i bruk.

-Liker at gitarene ser ut som da gjorde da jeg fikk de.. Får jeg en ripe eller hakk, så river jeg meg i håret og lærer meg å være mer forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles for alle mine gitarer, men avhengig av hvor mye hver enkelt blir brukt.

-Liker at gitarene ser ut som da gjorde da jeg fikk de.. Får jeg en ripe eller hakk, så river jeg meg i håret og lærer meg å være mer forsiktig.

Hva gjør du hvis du tilfeldigvis vil bruke gitarene på en scene? Spiller med skumplast trukket med mikrofiber på magen og bomullshansker på hendene samtidig som du sørger for ikke å bevege deg i det hele tatt? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audun har et godt poeng over her.

Bruker du gitarene dine live så vil de før eller senere get dinged up, det er uungåelig!!

For meg er det helt greit med litt "battlescars", gitarer er til for å brukes og ikke bare å dulles med.

Kan forresten ikke huske å ha oljet inn noe brett jeg har på noen gitar noensinne selv om jeg har da sitronolje og div liggende.

Virker som de klarer seg fint uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du hvis du tilfeldigvis vil bruke gitarene på en scene? Spiller med skumplast trukket med mikrofiber på magen og bomullshansker på hendene samtidig som du sørger for ikke å bevege deg i det hele tatt? :P

Skjønner hva du sikter til, men finnes de som ikke har spillestilen til Kurt Cobain også.

Dette blir vel litt som med biler...noen gnikker og polerer, mens andre gir faen. Har man en gammel traver er det kanskje ikke nøye, men om noen herjer rundt med en ny gitar til 20+ på samme måte.. vel..da har man kanskje litt for mye penger?

Selv tenker jeg at jeg får mer for en gitar som ser bra ut den dagen jeg evt vil selge den, enn en som er herpa. Penere å se til er den også. Har sett noen gitarer jeg ikke ville rørt i med ei tang, men det får være smak og behag. Kan ihvertfall med trygghet si at jeg ikke hadde spilt noe annerledes på gitarene mine om jeg hadde latt dem gro over av møkk eller dulta dem borti ting fordi de skulle få "karakter".

Endret av GonWild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer ruster ikke om de får noen lakkskader.

Det hender til og med at jeg hopper ned blant publikum og hopper og spretter litt med en gitar med nypris på over 20 laken. Vil ikke si at jeg har for mye penger av den grunn.

En nedgrodd og skitten gitar er en ting, men noen scratches and dings samt litt oksidering på hardware og slikt, har veldig sjelden negativ innvirkning på verdien av gitaren på bruktmarkedet. I enkelt tilfeller tvert i mot. Men hver sin smak, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold? tørker av med tørr klut, i blant med oppvridd klut med mildt såpevann. Litt sitronolje på Dot-en, kanskje hver 3. mnd. Den spiller jeg ikke daglig på, og skifter strenger kanskje hver 3. mnd, da renser jeg også gripebrett. Har en akustisk Takamine med rosewood-gripebrett som jeg spiller enda sjeldnere på, omtrent samme behandling. Og min ASAT Tele-type med silkematt lønnehals tørker jeg bare av med klut når jeg skifter strenger. Burde nok gjøre det hver mnd. siden jeg spiller hver dag på den, men gjør det sjeldnere. Har ikke hatt behov for å justere halsen ennå, har hatt den bare i vel 6 mnd.

ASAT-en får d'Addario .10-.46, de andre Elixir Nano for hhv. elektrisk og akustisk. Bruker .10-.46 også på dot-en, den bruker jeg ikke med så mye diskant likevel, og varierer litt mellom Ex Lite (.10-.47) og Custom Lite (.11-.52) på Takaminen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke så mye vedlikehold på gitarene mine egentlig, Har alltid Firebirden i kasse. Hver 2. eller 3. gang jeg skifter strenger så tørker jeg av skit på halsen.

Har lyst på en sånn luftkompressor slik at jeg kan blåse av dritt og støv på steder det er vanskelig å komme til :P

Endret av MacGyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. scratches and dings samt litt oksidering på hardware og slikt, har veldig sjelden negativ innvirkning på verdien av gitaren på bruktmarkedet. I enkelt tilfeller tvert i mot. Men hver sin smak, naturligvis.

Er det en vitage-sak vi snakker om her, blir det kanskje annerledes... men for sammenligningens skyld; sto det om to brukte men nylig produserte "like" gitarer, skjønner jeg ikke hvorfor ikke valget skulle falle på den som ser ut til å være behandlet best? Jeg hadde iallefall gitt mer for denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en vitage-sak vi snakker om her, blir det kanskje annerledes... men for sammenligningens skyld; sto det om to brukte men nylig produserte "like" gitarer, skjønner jeg ikke hvorfor ikke valget skulle falle på den som ser ut til å være behandlet best? Jeg hadde iallefall gitt mer for denne..

Det er jo som Audun skriver, en smaksak. Sjøl er jeg mest opptatt av at en gitar skal være godt passet på. Dvs renhold og vedlikehold. Slitasje, synlige bevis på bruk, inkludert mye og hard bruk, kan være kult. Korrosjon og møkk er derimot synlige bevis på mangel av renhold og stell. Svette, blod, øl, sikkel og bedritne strenger er Ikke kult. :ninja:

Blanke gitarer er for min del litt som nye biler. Man går og kvier seg for å få "riper i lakken" på den høyglanspolerte børsa. Når de første schratches and dings er etablert, så er det bare en lettelse, for da slipper man å være så jævla forsiktig med den. Derfor er min custom ulakkert, Trueoil only, med synlige grains. No worries 'bout them schratches ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.