Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan behandler du din gitar?


mryia

Anbefalte innlegg

Som sagt oljer jeg også, men ikke oftere enn en gang i året. Heller sjeldnere. Gitarene mine blir ganske mye brukt, og det er som du sier Castor, lettere å holde gripebrettet rent uten å ta i bruk annet enn en fuktig klut ved strengeskift. Det hender jeg også tar inn gamle gitarer for folk i nærmiljøet for litt "care and attention" og jeg har aldri sett noen gripebrett som har vært ødelagt av at de ikke har blitt oljet. Jeg pleier å la de få en liten smøring da etter en grundig rens med lighterbensin og q-tips, og det gjør jo ingenting, men jeg gjentar at jeg ikke lengre bruker lemonoil fra. F.eks. Dunlop o.l. da dette erfaringsmessig kun har virkning noen få dager etter innoljing, da det ikke trekker seg ordentlig inn i treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter strenger før gig, eller når strenger ryker. Siden strengeskift som regel gjøres på spillestedet rett før konsert blir det sjelden vasket noe særlig. Dette innebærer at de fleste gitarene mine er impregnert i øl og svette. Spiller og låter kanon likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren er mer et verktøy for meg enn et stadig oppussingsprosjekt. Ryker det en streng, skifter jeg alle. Ellers får den lite vedlikehold.

What he said. Det som for andre høres ut som "strenger som er blitt døde" er for meg "innspilte strenger". Tørker/vasker over halsen og strengene når den føles "seigere" og rubber lakkerte halser med en grov skuresvamp på baksiden for mer "satin feel". Tørker støv når det er synlig.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo mye sunt bondevett... :)

Sjøl holder jeg gitarene først og fremst reine, dvs fri for støv, skit, svette, sikkel, øl, osv. Lunkent mildt såpevann på en godt oppvridd klut. Liker ikke glossy gitarer, men de skal være reine.

Gripebrett får bittelittegrann olje dersom de ser ut som de er veldig tørre. Kanskje max 1 gang pr år, og da blir det matolje, mais, soya, whatever. Tåler magan det, så tåler gitaren det. Tar litt på et papir, smører lett på, bytter til tørt papir, og drar av overflødig uten å vente særlig.

På akustiske bruker jeg Elixir strenger. Koster litt mer, men holder seg mye lenger. Bytter max hvert kvartal. På el.gitar bytter jeg ved behov, når de begynner å daue litt eller ser tassne ut. Og jeg gjør som Castor, sørger for å vaske henda før jeg spiller. Det sparer ikke bare strengene, men hele resten av gitaren også. Misliker sterkt klissete gitarer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripebrett får bittelittegrann olje dersom de ser ut som de er veldig tørre. Kanskje max 1 gang pr år, og da blir det matolje, mais, soya, whatever. Tåler magan det, så tåler gitaren det. Tar litt på et papir, smører lett på, bytter til tørt papir, og drar av overflødig uten å vente særlig.

Ja, det har hendt jeg har brukt olje, jeg også, men det er sjelden jeg opplever at det ser SÅ tørt ut.

Håndvask før spilling er et must, ja (men det skal sies at det har hendt jeg har tatt med meg litt godt å drikke mens jeg spiller også, så jeg er ikke noen renhetsfreak). Ellers er det visstnok slik at Wenge-halsen på bassen min faktisk har godt av litt fett fra hendene, og spilles den mye på, så skal den nærmest være vedlikeholdsfri på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å olje halsen, tror jeg handler mest om at den er lettere å holde rein over tid ved at skiten ikke får satt seg fast ned i porer fordi det ligger litt olje der, mer enn at den skal tørke opp og sprekke. Tror at en heltre akustisk tørker opp og går i stykker andre steder enn halsen hvis den oppbevares så jævli tørt at dette er et problem. Og så finnes det en evig sannhet som heter at "Lagom så er bra".. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mye spennende lesing her. Litt interesant å se hvordan vedlikehold og intervaller er ulike. Jeg er enig med at det viktigeste er renhold. Folk er nok forskjellig på hvor mye de svetter, surhetsgrad etc. Jeg får fort små "sår" på fingrene som gjør at huden løsner. Derfor er jeg ekstra nøye på nøtt/sadel for å ungå at strengene ryker (jeg har faktisk ikke røket en streng på den straten jeg har nå noen sinne, den er 1,5 år gammel), samt at båndene er rene for å ungå tap av tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal mann si... Hvis det ikke er noen konserter på en stund så bytter jeg strenger når jeg får rust på fingra av å spille på den, og når den rett og slett nekter å la seg tune. En av to, hva enn som kommer først. Jeg vet gitarene har blitt vaska en gang når jeg leverte de til overhaling i 2008 eller no.

Jeg har ingen problemer med riper og hakk, og trives med at gitaren ser brukt ut.

Antar at jeg nå har fått flere forumlesere til å spontant selvantende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.