Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan behandler du din gitar?


mryia

Anbefalte innlegg

Nitrolakk eldes og gjør at gitarene forandrer utseende med årene. = kult! Nitrolakk krakkelerer med tiden. = kult! Nitrolakk er tynnere og gjør at treverket resonnerer mye bedre... (sannsynligvis bare bullshit, men fortsatt kult!)

Polylakk er glossy bortimot så lenge gitaren lever og om gitaren er 20 år gammel, er den fortsatt like døll. = ukult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel blitt ei GAS-hore så jeg tenker kontinuerlig gjensalgsverdi, derfor tar jeg så godt vare på gitarene (og resten av riggen for den saks skyld) og skifter knapt strengene selv uten å ta instrumentet til tekniker. :P Jeg får de ofte vedlikeholdt, mye fordi jeg er blitt unødvendig kresen på setup, men også pga ovennevte gjensalgsverdi. Jeg ser på det som å ta en bil til service gjevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter strenger når de passe inngrodde, men aldri før en gig. Maks en gang i halvåret. Renser da også halsen med fiberklut.

Drar ellers over med fiberklut når de er litt støvete. Hater støv og dritt under strengene på hodet, og mellom pickupene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alle gitarene mine blir misbrukt på det sterkeste. De ser jævlige ut alle sammen (i forhold til alle her som skal ha skinnende gitarer!)

Bytter strenger ved behov, skraper bort død hud og fett fra gripebrettet når det ser virkelig ille ut, kan tørke støv om det trengs og ellers så gjøres det ikke mye.

Smurte inn gripebrettet på noen av gitarene mine med teakolje for en stund siden. Gripebrett liker virkelig ikke temperaturforandringene i Finnmark... Hadde det noen effekt? Tja, bortsett fra at det så bedre ut, nei.

Gitarene mine er verktøy og skal brukes, ikke dulles med og stilles ut.

Endret av Curl-Head
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger skiftes når jeg først har den på benken, eller hvis en av dem ryker. De rekker sjeldent å bli så slitte at de må byttes av den grunn. "Riff Gitaren" som jeg bruker forran PC'n for å lære noen nye riff sånn i farta og som ikke er kobla til en AMP er ett untakk, strengene er forferdelige, men funker.

Tørker heller aldri av strengene.

Gripebrettet blir heller aldri smurt.

Støv og skit blir som over fjernet når gitaren er på benken. Var veldig nøye på det tidligere og tørket av dem så fort det var tegn til ett lite støvfnugg. Men det ga jeg opp etter en stund. De gitarene som jeg synes er best å spille på har nå også fått sin egen case som de sover i når de ikke er i bruk, så det blir ikke så ille.

Ellers er de som mange andre her har sagt ett verktøy. Kaster dem vell ikke rundt, men behandler dem ikke med silkehansker heller. Er vell kanskje en av dem som syntes det er fett med litt slitasje.

Det sagt, jeg har modifikasjons fetish, så de er ofte på benken for å gjøre små tweaks og bytte ting. Finnes ikke no mer morro en å kjøpe en god Epi og slenge inn ett par Bare Knuckles. Bortsett fra å kjøpe noe som er brukanes ut fra esken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.