Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor viktig er 'boutique' pedaler?


Kossoff

Anbefalte innlegg

De fleste misforstår livstidsgaranti. Livstidsgaranti er garanti innenfor kabelens forventede levetid ikke din levetid.

Den må nyanseres litt, ikke kabelens forventede levetid, men kabelens forventede levetid på markedet. Dsv så lenge kabelen selges og markedsføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... kabelargumentet. Jeg kommer fra diverse hifi-fora før jeg meldte meg på GN og trodde folk her var mer edruelige ift. lydverdenens enkleste komponent og hva det er rimelig å betale for fornuftig konstruerte kabler...

OMG! Er vi der igjen? Trodde alle skjønte det var en spøk men dengang ei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må nyanseres litt, ikke kabelens forventede levetid, men kabelens forventede levetid på markedet. Dsv så lenge kabelen selges og markedsføres.

Såvidt jeg har forstått det så er det ikke slik det håndheves, ta for eksempel en av de mest kjente livstidsgarantiene på markedet; 'Koss Porta Pro' dette er hodetelefoner som er viden kjent for sin gode garantiordning. I et intervju med Dinside.no i 2010 sier den norske importøren følgende;

"
- Hvor lang er Koss-produktenes levetid?

- Det kommer an på bruken. Det er fullt mulig å ha et Koss headset i 10 til 15 år hvis man behandler det pent."
Endret av Ibanez Prestige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått det så er det ikke slik det håndheves, ta for eksempel en av de mest kjente livstidsgarantiene på markedet; 'Koss Porta Pro' dette er hodetelefoner som er viden kjent for sin gode garantiordning. I et intervju med Dinside.no i 2010 sier den norske importøren følgende;

"
- Hvor lang er Koss-produktenes levetid?

- Det kommer an på bruken. Det er fullt mulig å ha et Koss headset i 10 til 15 år hvis man behandler det pent."

Skjønner ikke helt hvordan det går i mot det jeg skriver? :)

Som sagt, normal livstidsgaranti blir som regel praktisert i henhold til produktets levetid på markedet.

Tatt fra Wikipedia:

Lifetime warranty

A lifetime warranty is usually a guarantee on the lifetime of the product on the market rather than the lifetime of the consumer[1] (the exact meaning should be defined in the actual warranty documentation). If a product has been discontinued and is no longer available, the warranty may last a limited period longer. For example:

the Cisco Limited Lifetime Warranty currently lasts for five years after the product has been discontinued.[2]

HP Networking products lifetime warranties for as long as you own the product.[3]

Dette vil jeg si er den mest vanlig bruken og oppfatning av livstidsgaranti.

Men tilbake til saken, jeg kjøper aldri utstyr etter hva slags garanti produsenten lover, jeg liker heller å kikke på hva som er industristandard fra f.eks de best rack og pedalbrettbyggerene, de lager oppsett beregnet for hard turnering og tøff bruk og velger gjerne bra saker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, de pedalene er vanskelige å få tak i, upraktiske med tanke på strøm og størrelse, det er sikkert ikke true bypass heller.

Derfor finnes det flere boutiquealternativ for de som ønsker pedaler som låter som din gode gamle boss, bare uten ulempene.

Det er for meg boutiquepedalenes rolle her i verden, god lyd uten kompromiss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, de pedalene er vanskelige å få tak i, upraktiske med tanke på strøm og størrelse, det er sikkert ikke true bypass heller.

Derfor finnes det flere boutiquealternativ for de som ønsker pedaler som låter som din gode gamle boss, bare uten ulempene.

Det er for meg boutiquepedalenes rolle her i verden, god lyd uten kompromiss.

Bortsett fra den tredoblede prisen da. Men prisen er jo somregel det siste folket bryr seg om, og aldri et problem for folk flest antar jeg..... :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som omtrent utelukkende har «boutique»-pedaler. Grunnene til det er litt flere, men det at jeg har finansiell mulighet som voksen med full jobb er en viktig grunn. Man kan vel si at jeg er i grenseland til å være samler, der pedalene får en egenverdi utover brukskvalitet.

Det andre er at jeg stort sett har fuzz-pedaler og germanium-baserte pedaler der utvelgelsen av komponenter er grunnleggende vesentlig for god lyd. Hver komponent (transistor) MÅ matches med resten av opplegget, og bare det å få tak i gode nok komponenter er en viktig jobb for byggeren. Dette koster selvsagt tid, og dermed penger.

Det tredje er at «boutique»-byggere er enkeltpersoner som ofte er avhengig av en viss mengde «followers», for at det hele skal gå rundt, og dermed satser ekstraordinært mye på service og personlig kontakt. Ofte er det et community rundt en bygger som er omtrent som dette stedet her - en sosial plass for folk med samme interesser. Dette koster også tid og penger.

Dessuten syns jeg det har en egenverdi å støtte små bedrifter i inn- og utland, derfor betaler jeg gjerne mer også av den grunn.

Men egentlig er jeg nesten litt flau over hvor mange og hvor dyre pedaler jeg har. Ingen jeg kjenner vet egentlig hvor mye jeg har i verdier der, og godt er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ulik tilnærming. Klart at det er en verdi i å eie noe man føler er litt eksklusivt. :)

Jeg har også en jobb der jeg sikkert kunne kostet på meg litt dyrere ting, men som pragmatiker legger jeg mest vekt på hva jeg trenger i praktisk bruk og mindre på eksklusivitet og samleverdi. En annen sak er at eksklusive saker ofte har en grei salgsverdi etterpå. Jeg har utstyr som er så billig at ingen vil kjøpe det når jeg legger det ut for salg. Å brenne inne med utstyr man ikke bruker kan også være dyrt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor det? Om man har råd og syns gitar er en morsom hobby, hvorfor skal man være flau over utstyrsparken sin?

Tja. Litt av grunnen er at flere personer i familien min og blant mine venner er «ordentlige» musikere, og det at de knapt har råd til det de trenger for å tjene til sitt daglige brød, mens jeg sløser bort på tant og fjas er litt ubehagelig. Og jeg er ikke en ordentlig samler heller, så det har kanskje noe med det å gjøre. Rent etisk har jeg ikke sansen for å ha så mye utstyr stående ubrukt, så jeg rasjonaliserer det med å liksom-bruke mye av det, og bytte det ut med jevne mellomrom. Men sannheten er jo at jeg liker å ha det rundt meg, som kosebamser omtrent. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg prioriterer å bruke litt penger på; gitarutstyr og sport/friluftsliv. Gitarutstyret mitt har jeg jevnlig oppgradert gjennom årene, og føler ikke jeg flotter meg spesielt med det. Kunne holdt meg til Boss og lignende, men jeg er nå ganske nysgjerrig på det som er sett på som noe av det ypperste i markedet.. Passer også på å selge unna de pedalene som ikke får plass på brettet mitt også, selv om jeg aller helst skulle ha beholdt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.