Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor viktig er 'boutique' pedaler?


Kossoff

Anbefalte innlegg

er helt døvt å ha et pedalbrett til 20 lakser når du ikke bruker det andre steder en hjemme. Nå vet jeg ikke hva du gjør da. For alt jeg vet kan du spille for haugevis av penger hver helg.

Det jeg synes er for dumt er at det er så mye misunnelse ute og går her i Norge, Hvorfor må en være proff eller spille ute hver helg for og kunne eie en slik pedal eller utstyr?

Hvis en person ser glede i og har råd til "boutique" pedaler må han vel få lov til og kjøpe disse?

Har selv endel slike pedaler og spiller et par konserter i året, resten spiller jeg hjemme,på øving eller i studio og er stor fornøyd med det.

Nå er jeg så priviligert at jeg har økonomi som tilsier at jeg kan bruke litt penger på min hobby som er gitar, må jeg da ha et slags sort belte i spilling eller lignende for og kjøpe det utstyret jeg ønsker?

Endret av svenni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er for dumt er at det er så mye misunnelse ute og går her i Norge, Hvorfor må en være proff eller spille ute hver helg for og kunne eie en slik pedal eller utstyr?

Hvis en person ser glede i og har råd til "boutique" pedaler må han vel få lov til og kjøpe disse?

Har selv endel slike pedaler og spiller et par konserter i året, resten spiller jeg hjemme,på øving eller i studio og er stor fornøyd med det.

Nå er jeg så priviligert at jeg har økonomi som tilsier at jeg kan bruke litt penger på min hobby som er gitar, må jeg da ha et slags sort belte i spilling eller lignende for og kjøpe det utstyret jeg ønsker?

Å herre.

Jeg synes det er dødsfet at folk bruker penger på gitarutstyr. Jeg prøver å få litt liv på forumet, det er jo så døvt om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre.

Jeg synes det er dødsfet at folk bruker penger på gitarutstyr. Jeg prøver å få litt liv på forumet, det er jo så døvt om dagen.

;) ser den, er vel en del som har et liv og er på ferie mens resten sitter her og......

Endret av svenni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "boutique" begrepet har blitt strukket en hel del for langt.. Når masseproduserte pedaler som i praksis er bygget i Asia betegnes og prises som "boutique" er det noe galt.

Jeg driter i hvor pedalen er laget og om den koster 200 eller 2000 så lenge den låter bra. Nå er flere av mine pedaler "boutique" fordi jeg har bygget de selv, men ville jeg betalt 2k for en eller annen variasjon/klon av en gammel klassiker? Neppe. Unntaket blir vel typiske digitale/tidsbaserte effekter hvor komponentene koster litt mer enn 2,50 og et såpestykke, samt at kompleksiteten overgår hva en privatperson kan sysle med hjemme.

Jeg har av en eller annen grunn en hang til å handle eller bygge pedaler - pedaler jeg sjelden eller aldri bruker selvsagt, men alt blir jo testet om ikke annet. Det som havner på pedalbrettet er for min del ofte ganske rimelige greier hva angår vrengpedaler i alle fall. I det hele tatt er jeg vel en enkel mann og uansett hvor avanserte ting en pedal kan gjøre, så ender ting opp med en rimelig normal/middels innstilling som passer til det meste når pedalen skal brukes. Dermed liker jeg ofte litt basic effekter i utgangspunktet, noe som igjen gjerne kan bygges, selges og markedsføres for småpenger i praksis. Altså relativt rimelige pedaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Greener sier, er vel boutique begrepet litt strukket etterhvert, og jeg er ikke helt sikker på om det er noen av de pedalene jeg har hatt og har som kan gå inn under begrepet. Musikding Screamer/TS klonen kvalifiserer kanskje i og med at kristoffereide også byttet ut noen komponenter i den da han bygget den, men prismessig var den jo meget rimelig. Tonebone-pedalene blir jo også kalt boutique i enkelte sammenhenger, men jeg vet ikke helt.

Den eneste pedalen jeg har hatt som i hvert fall blir markedsført som boutique er Durham Sexdrive. Den passet ikke meg, så den gikk fort videre.

Det viktigste for meg er likevel hvordan pedalene låter og passer meg. Det spiller mindre rolle om pedalene gir kred på gitarforum og hva de koster.

Jeg har også lang fartstid med både Boss og Marshall pedaler som har funket bra. Noen av dem har jeg også liggende uten at alle har plass på pedalbrettet akkurat for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Boutique", "High end", "Custom", "Designer", "Optimalisert"... Det er mange ord man kan sette foran produkter for at forbrukeren skal tro at produktet er noe mer enn masseproduserte konsumentprodukter. Og så setter man prisen høyere. Noen ganger stemmer det at man får mer, andre ganger ikke (jfr. Joyo vs Fulltone).

Jeg er personlig veldig pragmatisk ift dette. Jeg velger det rimeligste produktet som jeg mener gir meg det jeg er ute etter. For meg er det knekkende likegyldig om produktet har kred, status eller kalles Boutique så lenge det oppfyller mine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, det her er som med kabler. Du er tydlighvis døv og greier ikke å høre forskjell.Kom tilbake når du har fått borra opp øra.........

Åh... kabelargumentet. Jeg kommer fra diverse hifi-fora før jeg meldte meg på GN og trodde folk her var mer edruelige ift. lydverdenens enkleste komponent og hva det er rimelig å betale for fornuftig konstruerte kabler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt billige gitarkabler. Men er så forbanna lei av at de entne får brudd eller dårlig kontakt i jack. Enkelt å fikse, men dette orker ikke jeg å styre med. Så jeg kjøpte meg 3 kabler med livstidsgaranti som hver kostet fra 300-600kr. Imo verdt det. (Monstercable, Armor Gold og PW)

Når det kommer til pedaler, så har jeg eid et lass av pedaler de siste årene. Prøvd det emste av Boss. For prisen, så er Boss helt ok. Men de har et par modeller som er helt suverene mtp pris og kvalitet. Jeg har aldri vært borti en Boss-pedal som har hatt noen som helst problemer konstruksjonsmessig. MEGET solid konstruksjon på disse. I tillegg så er det et par modeller ala SD-1, BD-2, ML-2 +++ som jeg syns kan matche mange dyre boutique merker.

MItt poeng er at Boss har så mye å velge blant, at enhver som gidder å ete vil finne en eller to modeller som man kan like med god samvittighet.

Når det kommer til dyre merker, så er det heller aldri noe garanti for at man får det man betaler. Men Boss, så vet man på en måt ehva man kan forvente til prisen.

Finnes mye bra og mye dårlige pedaler der ute, uansett pris. Jeg har eid distortionpedaler som koster oppmot 2500kr, likevel så velger jeg ML-2som jeg betalte 500(?)kr for pga lyd og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant. Men når de frister med livstidsgaranti og hele pakken, så faller man for fristelsen :)

Kjenner på f.eks Monster Cable at det er en meeget solid kabel. Tykk og god, og jacken sitter som støpt. Før tenkte jeg "Kabel er kabel", men det er tydelig stor forskjell på kvalitetskabler og billig rølp. Både i pris, og man kjenner det fysisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.