Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor viktig er 'boutique' pedaler?


Kossoff

Anbefalte innlegg

Kan sikkert diskuteres mer og har sikkert vært diskutert før.

Men: Hvor viktig er en 'boutique' pedal, og hvorfor skal vi bruke dette istedet for Boss, EH, Digitech osv? Jeg har hatt stor suksess med Boss DD-2/3 og de er "by far" de beste pedalene jeg har hatt (delay) noen gang. Mange kjente artister støtter jo seg også til denne type produkter.

Hva mener du? La oss diskutere!

Er det verdt å kjøpe en pedal til 2-3 kanskje 4 lakser når man får billige, stabile, godtlydende og slitesterke pedaler til en langt billigere penge? Jeg kommer i alle fall ikke til å gå tilbake til det dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det kommer helt an på hvilken type pedal det er snakk om. Er det OD, mener JEG at Boss og andre såkalte "billigmerker" ikke er like bra som pedaler i boutique-segmentet. Når det kommer til delayer derimot, er Boss sine alternativer meget bra til prisen å være, men det vil heller ikke si at den er like bra. Jeg har prøvd en del pedaler, men ritkignok ikke eid så mange av dem selv. Etter det jeg har prøvd er vel modulasjonseffekter de pedalene jeg ikke ville ha brukt masse penger på å kjøpe bare for at det skal være boutique.

Men alle har en liten del inni seg som sier at du skal ha det beste og dyreste bare fordi alle andre har det, og det kan jeg ærlig innrømme at jeg selv har. Men jeg må si at om jeg finner en god "billig-pedal" jeg liker, kjøper jeg gjerne den, selvom det nesten aldri hender meg....

Jeg har altså ingen verdens ting i mot "billigmerker" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hver har vel sin egen fasit på dette, men jeg lagde for flere år siden en test mellom en Boss og en Behringer delay. Folket hørte forskjell på dem, men klarte ikke å bli enige i hvilken som var "best", eller hva som var det ene eller det andre.

Nå er vel ingen av de to merkene regnet som "boutique", jeg er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja .. Hvor går grensen for boutique? Er Fulltone boutique for eksempel? I følge Urban Dictionary (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=boutique) er noe boutique når det blir produsert i begrenset opplag og gjerne er håndlaget. Såvidt meg bekjent så utlukker dette mange av merkene som er kjent for å lage relativt stivt prisede pedaler og det finnes da også boutique-effekter som er billigere enn de masseproduserte.

Jeg mener det finnes mange gode billige effekter, men jeg synes også en del av de dyrere effektene låter bedre, f.eks Strymon El Capistan, jeg vet ikke om noen delay-pedaler som låter like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behringers pedaler er helt forferdelig. Myk plast som går i stykker bare man ser hardt på dem og sånn som de støyer, fysj.

Eneste bosspedal jeg mener holder mål er DD serien.

Er vel en grunn til at f.eks Strymon Timeline selger selv om den koster skjorta. Rett og slett for at den låter det man betaler for

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig kresen på lyden min. For meg er det viktig at lyden komprimeres minst mulig i tillegg til å låte bra. Nå mener jeg at pedaler ikke må fjerne segmenter av lyden. Boss er gode på å fjerne store segmenter og la deg booste tilbake disse med en q-verdi som jeg føler gjør skam på den originale tonen jeg putter inn. På mange andre pedaler har man dog bare en shelving-type eq som hever/ senker alt under og over en valgt frekvens og på noen kan man velge bort eq-kretsen i det hele tatt. Jeg har moddet et par boss-pedaler (post/pre gainstage/eq etc) og byttet komponenter med dyrere komponenter i andre og lydforbedringen er merkbar. Etter komponentbytte er jo oppbygningen til pedalen den samme og låter veldig bra, så det er ingen tvil om at boss kan jobben sin. Nå er dog boss (og andre hyperproduserte pedalmerker) laget etter hva som matematisk/teoretisk skal gi en god lyd, mens boutique er laget etter hva makeren synes høres bra ut. Ingen bolt-fikler ville laget metalzone på vero-board uten en kalkyle på delevalg for å si det slik! De kretsene er enorme, og må maskinlages for å passe i en så liten boks. Så kan man jo si: færre deler, mindre tonetap, men da skulle jo delayene til boss høres søppel ut, noe de ikke gjør.

Jeg synes man bør gå etter øret jeg. Synes du en boutiquepedal låter best, så spar heller en måned til og kjøp den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri taklet boss pedaler. Hvorfor skal jeg kjøpe en pedal til maks 1500 spenn når jeg har forsterker og kabinett til 40000 spenn?

Jeg legger meg heller i sjiktet med Carl Martin, Pete Cornish, Xotic, Eventide og Fulltone og er storfornøyd med det!

Edit: Det er ikke meningen å fremstå klysete - men jeg har aldri hatt sansen for kommersielt billigstasj.

Endret av condemned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om en pedal til 500 gjør det du ønsker, har det vel ikke noe å si om ampen du bruker koster 5000,- eller 50000,-.... :)

Robben Ford har ikke neon problemer med å bruke billig Korg Pitchblack tuner og Line 6 DL4 på pedalbrettet inn i en amp til en kvart million. ;)

Og hei, se hva som stikker seg ut på pedalbrettet til Eric Johnson her:

EricJohnson_Pedals.jpg

Selvsagt, om man fyller brettet med ræl som ødlegger originallyden pga ubrukelige buffere osv er det ikke noe særlig, men det er nå slik at enkelte masseproduserte billig-greier kan låte fantastisk bra i rett sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er det jo viktig å sette inn det rette merket batteri. Bare så det er sagt. Det er jo en obligatorisk kommentar hver gang noen nevner Eric Johnson, nærmest som en refleks. :)

(Som en hver slik historie, er dette tatt ut av sammenhengen, vrengt og vridd på, og av en eller merkelig grunn blitt noe i nærheten av en "sannhet", nemlig at EJ hører forskjell på batteriee i pedaler. Ønsker noen hele forklaringen, kan jeg poste det.)

- Men alle kan vel den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet er det jo viktig å sette inn det rette merket batteri. Bare så det er sagt. Det er jo en obligatorisk kommentar hver gang noen nevner Eric Johnson, nærmest som en refleks. :)

(Som en hver slik historie, er dette tatt ut av sammenhengen, vrengt og vridd på, og av en eller merkelig grunn blitt noe i nærheten av en "sannhet", nemlig at EJ hører forskjell på batteriee i pedaler. Ønsker noen hele forklaringen, kan jeg poste det.)

- Men alle kan vel den nå.

Er faktisk null problem å høre forskjell på batterier i en Fuzz Face, man trenger ikke være EJ. :)

FF har så simpel krets at strømmen påvirker lyden i stor grad. Det som er litt komisk er at det har blitt en "etablert sannhet"at carbon-zinc batterier av gammel type er "the shit" pga dette, men EJ hele tiden brukte alkaliske Eveready Energizere. Men han han fortrakk de fremfor Duracell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når BOSS er bra nok for Adam Jones og Brent Hinds er det godt nok for meg også. Bygd for å tåle atomkrig, designet av folk som vet hva de gjør, billige, de låter bra, og er enkle å modde til å låte sinnsykt bra.

En teknisk forklaring hvorfor man kan høre forskjell på batterier i en Fuzz Face fins på

Ellers så betyr "simpel" noe helt annet enn "enkel" på norsk. En Fuzz Face er en enkel krets, men den er slett ikke simpel, sånn jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.