Web Analytics
Jump to content

Hvor viktig er 'boutique' pedaler?


Kossoff
 Share

Recommended Posts

Kan sikkert diskuteres mer og har sikkert vært diskutert før.

Men: Hvor viktig er en 'boutique' pedal, og hvorfor skal vi bruke dette istedet for Boss, EH, Digitech osv? Jeg har hatt stor suksess med Boss DD-2/3 og de er "by far" de beste pedalene jeg har hatt (delay) noen gang. Mange kjente artister støtter jo seg også til denne type produkter.

Hva mener du? La oss diskutere!

Er det verdt å kjøpe en pedal til 2-3 kanskje 4 lakser når man får billige, stabile, godtlydende og slitesterke pedaler til en langt billigere penge? Jeg kommer i alle fall ikke til å gå tilbake til det dyre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det kommer helt an på hvilken type pedal det er snakk om. Er det OD, mener JEG at Boss og andre såkalte "billigmerker" ikke er like bra som pedaler i boutique-segmentet. Når det kommer til delayer derimot, er Boss sine alternativer meget bra til prisen å være, men det vil heller ikke si at den er like bra. Jeg har prøvd en del pedaler, men ritkignok ikke eid så mange av dem selv. Etter det jeg har prøvd er vel modulasjonseffekter de pedalene jeg ikke ville ha brukt masse penger på å kjøpe bare for at det skal være boutique.

Men alle har en liten del inni seg som sier at du skal ha det beste og dyreste bare fordi alle andre har det, og det kan jeg ærlig innrømme at jeg selv har. Men jeg må si at om jeg finner en god "billig-pedal" jeg liker, kjøper jeg gjerne den, selvom det nesten aldri hender meg....

Jeg har altså ingen verdens ting i mot "billigmerker" ;)

Link to comment
Share on other sites

En hver har vel sin egen fasit på dette, men jeg lagde for flere år siden en test mellom en Boss og en Behringer delay. Folket hørte forskjell på dem, men klarte ikke å bli enige i hvilken som var "best", eller hva som var det ene eller det andre.

Nå er vel ingen av de to merkene regnet som "boutique", jeg er klar over det.

Link to comment
Share on other sites

Tja .. Hvor går grensen for boutique? Er Fulltone boutique for eksempel? I følge Urban Dictionary (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=boutique) er noe boutique når det blir produsert i begrenset opplag og gjerne er håndlaget. Såvidt meg bekjent så utlukker dette mange av merkene som er kjent for å lage relativt stivt prisede pedaler og det finnes da også boutique-effekter som er billigere enn de masseproduserte.

Jeg mener det finnes mange gode billige effekter, men jeg synes også en del av de dyrere effektene låter bedre, f.eks Strymon El Capistan, jeg vet ikke om noen delay-pedaler som låter like bra.

Link to comment
Share on other sites

Behringers pedaler er helt forferdelig. Myk plast som går i stykker bare man ser hardt på dem og sånn som de støyer, fysj.

Eneste bosspedal jeg mener holder mål er DD serien.

Er vel en grunn til at f.eks Strymon Timeline selger selv om den koster skjorta. Rett og slett for at den låter det man betaler for

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig kresen på lyden min. For meg er det viktig at lyden komprimeres minst mulig i tillegg til å låte bra. Nå mener jeg at pedaler ikke må fjerne segmenter av lyden. Boss er gode på å fjerne store segmenter og la deg booste tilbake disse med en q-verdi som jeg føler gjør skam på den originale tonen jeg putter inn. På mange andre pedaler har man dog bare en shelving-type eq som hever/ senker alt under og over en valgt frekvens og på noen kan man velge bort eq-kretsen i det hele tatt. Jeg har moddet et par boss-pedaler (post/pre gainstage/eq etc) og byttet komponenter med dyrere komponenter i andre og lydforbedringen er merkbar. Etter komponentbytte er jo oppbygningen til pedalen den samme og låter veldig bra, så det er ingen tvil om at boss kan jobben sin. Nå er dog boss (og andre hyperproduserte pedalmerker) laget etter hva som matematisk/teoretisk skal gi en god lyd, mens boutique er laget etter hva makeren synes høres bra ut. Ingen bolt-fikler ville laget metalzone på vero-board uten en kalkyle på delevalg for å si det slik! De kretsene er enorme, og må maskinlages for å passe i en så liten boks. Så kan man jo si: færre deler, mindre tonetap, men da skulle jo delayene til boss høres søppel ut, noe de ikke gjør.

Jeg synes man bør gå etter øret jeg. Synes du en boutiquepedal låter best, så spar heller en måned til og kjøp den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri taklet boss pedaler. Hvorfor skal jeg kjøpe en pedal til maks 1500 spenn når jeg har forsterker og kabinett til 40000 spenn?

Jeg legger meg heller i sjiktet med Carl Martin, Pete Cornish, Xotic, Eventide og Fulltone og er storfornøyd med det!

Edit: Det er ikke meningen å fremstå klysete - men jeg har aldri hatt sansen for kommersielt billigstasj.

Edited by condemned
Link to comment
Share on other sites

Tja, om en pedal til 500 gjør det du ønsker, har det vel ikke noe å si om ampen du bruker koster 5000,- eller 50000,-.... :)

Robben Ford har ikke neon problemer med å bruke billig Korg Pitchblack tuner og Line 6 DL4 på pedalbrettet inn i en amp til en kvart million. ;)

Og hei, se hva som stikker seg ut på pedalbrettet til Eric Johnson her:

EricJohnson_Pedals.jpg

Selvsagt, om man fyller brettet med ræl som ødlegger originallyden pga ubrukelige buffere osv er det ikke noe særlig, men det er nå slik at enkelte masseproduserte billig-greier kan låte fantastisk bra i rett sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er det jo viktig å sette inn det rette merket batteri. Bare så det er sagt. Det er jo en obligatorisk kommentar hver gang noen nevner Eric Johnson, nærmest som en refleks. :)

(Som en hver slik historie, er dette tatt ut av sammenhengen, vrengt og vridd på, og av en eller merkelig grunn blitt noe i nærheten av en "sannhet", nemlig at EJ hører forskjell på batteriee i pedaler. Ønsker noen hele forklaringen, kan jeg poste det.)

- Men alle kan vel den nå.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er det jo viktig å sette inn det rette merket batteri. Bare så det er sagt. Det er jo en obligatorisk kommentar hver gang noen nevner Eric Johnson, nærmest som en refleks. :)

(Som en hver slik historie, er dette tatt ut av sammenhengen, vrengt og vridd på, og av en eller merkelig grunn blitt noe i nærheten av en "sannhet", nemlig at EJ hører forskjell på batteriee i pedaler. Ønsker noen hele forklaringen, kan jeg poste det.)

- Men alle kan vel den nå.

Er faktisk null problem å høre forskjell på batterier i en Fuzz Face, man trenger ikke være EJ. :)

FF har så simpel krets at strømmen påvirker lyden i stor grad. Det som er litt komisk er at det har blitt en "etablert sannhet"at carbon-zinc batterier av gammel type er "the shit" pga dette, men EJ hele tiden brukte alkaliske Eveready Energizere. Men han han fortrakk de fremfor Duracell ;)

Link to comment
Share on other sites

Når BOSS er bra nok for Adam Jones og Brent Hinds er det godt nok for meg også. Bygd for å tåle atomkrig, designet av folk som vet hva de gjør, billige, de låter bra, og er enkle å modde til å låte sinnsykt bra.

En teknisk forklaring hvorfor man kan høre forskjell på batterier i en Fuzz Face fins på

Ellers så betyr "simpel" noe helt annet enn "enkel" på norsk. En Fuzz Face er en enkel krets, men den er slett ikke simpel, sånn jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.