Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor viktig er 'boutique' pedaler?


Kossoff

Anbefalte innlegg

OK- jeg skal komme med min versjon av dette. Om det er sant eller ikke, vet jeg ikke, men jeg har selv hørt den store forskjellen, og da vil de fleste uten høreapparat få det med seg.

I en vrengpedal med germaniumtransistorer, vil lyden endre seg ganske voldsomt ettersom spenningen endrer seg. Siden batterier av alkaline- typen kontra brunstenbatterier, (brunsten til gitarister har ingen effekt har jeg blitt forklart (sic)) har veldig forskjellig evne til å gi fra seg stabil 9v- spenning når de er litt slitne, vil man enkelt høre forskjell i en slik pedal hvis man setter inn den ene eller andre typen batteri.

Jeg er ikke veldig dreven i pedalverdenen, men har fått dette demonstrert. Tar jeg ikke feil, så finnes det strømforsyninger som har denne "sag"- effekten innebygget, slik at man kan simulere et brunsten (gammeldags) batteri, i og med at voltspenningen blir lavere når man sender signal inn i kretsen og den dermed begynner å bruke strøm, og det da slitne batteriet ikke klarer å opprettholde voltstyrken.

Jeg håper dette er teknisk riktig. Er det ikke det, regner jeg med at jeg blir rettet på. Vondt ment er det ikke. :)

Fra dette, har etter det jeg har skjønt myten oppstått om at Eric Johnson har så gode ører at han hører forsjell batteritypen som settes inn i pedaler, omtrent uansett type og merke. Hvor mye som er sant, og som ikke er det, er ikke noe jeg vet noe om.

Men altså- en enkel fuzzface oppfører seg veldig annerledes med et slitent brunstensbatteri kontra et nytt alkalisk batteri, eller en omformer. Det har jeg selv hørt. "Sag"- effekten er ganske stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

When the drummer kicks inn.....

Fretted Americana har tydeligvis heller ingen problemer å kjøre 100-tusenkroners vintage gitarer inn igjennom en Digitech Bad Monkey tubescreamer og vidre inn i gamle dyre vintage amper. Har den pedalen sjøl, og den er panser.

300 spenn eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK- jeg skal komme med min versjon av dette. Om det er sant eller ikke, vet jeg ikke, men jeg har selv hørt den store forskjellen, og da vil de fleste uten høreapparat få det med seg.

I en vrengpedal med germaniumtransistorer, vil lyden endre seg ganske voldsomt ettersom spenningen endrer seg. Siden batterier av alkaline- typen kontra brunstenbatterier, (brunsten til gitarister har ingen effekt har jeg blitt forklart (sic)) har veldig forskjellig evne til å gi fra seg stabil 9v- spenning når de er litt slitne, vil man enkelt høre forskjell i en slik pedal hvis man setter inn den ene eller andre typen batteri.

Jeg er ikke veldig dreven i pedalverdenen, men har fått dette demonstrert. Tar jeg ikke feil, så finnes det strømforsyninger som har denne "sag"- effekten innebygget, slik at man kan simulere et brunsten (gammeldags) batteri, i og med at voltspenningen blir lavere når man sender signal inn i kretsen og den dermed begynner å bruke strøm, og det da slitne batteriet ikke klarer å opprettholde voltstyrken.

Jeg håper dette er teknisk riktig. Er det ikke det, regner jeg med at jeg blir rettet på. Vondt ment er det ikke. :)

Fra dette, har etter det jeg har skjønt myten oppstått om at Eric Johnson har så gode ører at han hører forsjell batteritypen som settes inn i pedaler, omtrent uansett type og merke. Hvor mye som er sant, og som ikke er det, er ikke noe jeg vet noe om.

Men altså- en enkel fuzzface oppfører seg veldig annerledes med et slitent brunstensbatteri kontra et nytt alkalisk batteri, eller en omformer. Det har jeg selv hørt. "Sag"- effekten er ganske stilig.

Mye artig lesing her, utover natten. Er aleine på hytta, med dårlig vær.

Ja Castor, jeg smiler litt av påstanden om hørbar "sag" i en pedal, selv om det er en fuzz face. Men jeg skal på ingen måte latterliggjøre den påstanden.

"Sag" betyr i utgangspunktet at driftsspenninga i en forsterker synker når du belaster utgangen (trøkker til på strengene ved høyt volum), dermed trekker utgangen mer fra strømforskyninga, og dermed synker også forsterkinga. Dette gir en kompresjon i lyden. Denne effekten er meget varierende fra forsterker til forsterker, alt etter konstruksjon.

Når det gjelder en pedal, skal ikke denne effekten inntre ifølge min teori. Selv ikke en fuzz face! Her snakker vi om ørsmå strømmer som utjevner hverandre over både kort og lang tid. Gitarsignalet har en negativ halvdel og en positiv halvdel som veksler hele tiden. Dette gjenskaper svigningen av strengene. La oss ta utgangen av en fuzz, så vil en negativ svingning trekke strøm fra batteriet, mens den positive nærmest ikke trekker noe. Dermed utgjevner det seg, slik at batteriet nærmest blir konstant belastet.

Når det gjelder alkaliske og brunsteinsbatterier er jeg helt enig i at det kan ha stor påvirkning på lyden i en fuzz face, fordi den må trimmes med en intern pot for å få ønsket lyd. Og her er driftsspenningen med på å avgjøre hvordan lydkurven ut låter. Jeg brukte alkalist batteri og oscilloskop, samt mitt øre for å justere mitt hjemmebygg. Låter Hendrix så det griner på strat :) Men et slitt bunsteinsbatteri låter nok helt annerledes enn et alkalisk her. Men dette kan trimmes opp.

Når det gjelder andre effekter er de aller fleste bygget opp rundt "operasjonsforsterkere" f.eks. 741, JRC4558D etc. og da skal ikke batteriet ha noe som helst å si for lyden, bare det klarer å levere spenningen som trengs for å drive kretsen. Kommer det under grensen begynner pedalen å skurre.

Håper jeg ikke var for slem nå, Castor?

EDIT: Dårlig norsk og kommabruk, men jeg er ikke norsklærer, men lydlærer :)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en vrengpedal med germaniumtransistorer, vil lyden endre seg ganske voldsomt ettersom spenningen endrer seg. Siden batterier av alkaline- typen kontra brunstenbatterier, (brunsten til gitarister har ingen effekt har jeg blitt forklart (sic)) har veldig forskjellig evne til å gi fra seg stabil 9v- spenning når de er litt slitne, vil man enkelt høre forskjell i en slik pedal hvis man setter inn den ene eller andre typen batteri.

Jeg er ikke veldig dreven i pedalverdenen, men har fått dette demonstrert. Tar jeg ikke feil, så finnes det strømforsyninger som har denne "sag"- effekten innebygget, slik at man kan simulere et brunsten (gammeldags) batteri, i og med at voltspenningen blir lavere når man sender signal inn i kretsen og den dermed begynner å bruke strøm, og det da slitne batteriet ikke klarer å opprettholde voltstyrken.

Sag kontrollen på de fleste strømforskyninger er bare en regulering av spenningen ut. Ifølge min kilder er batteriets evne til å levere strøm viktigere for "battereffekten" i pedaler enn spenningen. Jeg har bestilt meg en fuzz men strømreguleringskrets innebygd så den skal låte tilnærmet likt med stømforskyning som med batteri.

Rapporterer tilbake når skiten er testa.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at EJ visstnok hører forskjell på metallet skruene i gitaren er laget av... Og han må ha nikkel e.l

Når det er sagt, hørte jeg forskjell på fuzz factoryen når det gjaldt sag-effekten på strømforsyningen. Nå kjørte jeg også en boss på 4.5V i et år før jeg merket at jeg hadde feil forsyning inn i fordeleren, så mine ører er kanskje ikke noe å belage seg på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, hørte jeg forskjell på fuzz factoryen når det gjaldt sag-effekten på strømforsyningen. Nå kjørte jeg også en boss på 4.5V i et år før jeg merket at jeg hadde feil forsyning inn i fordeleren, så mine ører er kanskje ikke noe å belage seg på :P

Det er altså to egenskaper man vanligvis justerer i strømforsyningen, som nevnt i tråden jeg refererte til tidligere. Det ene er ut-spenningen, og den justeres vanligvis med en spenningsdeler. Denne justeringen heter av og til "sag".

Den andre justeringen er for strømforsyningens impedans. Fuzz Factory har allerede denne innstillingen ombord, og Zvex har merket den med "Stab".

De fleste hører forskjellen når disse rattes på, spesielt i en Fuzz Factory.

Forøvrig har BOSS-pedaler en funksjon som heter "Check battery". Den gjør at LED-indikatorlyset på effekten ikke slår seg av og på når effekten slås av og på, hvis effekten får lav spenning, sånn at brukeren skal bli forvirret og bytte til nytt batteri. Hvis du har gitt en BOSS pedal 4.5V i ett år har den ikke hatt indikatorlys dette året, med mindre noen har moddet bort Check battery-funksjonen.

Høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den fungerte ypperlig så jeg vet ikke hva jeg skal si. Da en gitarsjappe her la ned kjøpte jeg et danelectro pedalbrett med de gode gamle pedalene (fabtone, daddy-o, cool cat etc) med en forsyning på 18V inn i en fordeler med 4stk 9V og 1stk 18V utgang (cool cat'en måtte ha 18V). Jeg kjørte et 9V adapter inn i denne fordeleren, og brukte andre pedaler enn danelectro. Da jeg ble obs på det målte jeg 4.5V og 9V i utgangene. Fungerte fint og låt bra, så ikke vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boutique er viktig for cred på forum og generell mojo.

Haha, det er ganske sant du!

Helt greit, det her er som med kabler. Du er tydlighvis døv og greier ikke å høre forskjell.Kom tilbake når du har fått borra opp øra.........

Kanskje det er du som må fokusere på andre ting, er helt døvt å ha et pedalbrett til 20 lakser når du ikke bruker det andre steder en hjemme. Nå vet jeg ikke hva du gjør da. For alt jeg vet kan du spille for haugevis av penger hver helg.

For det andre merker jeg langt større forskjell på dårlige kabler, for å si det mildt.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.