Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av ny bass.


Aasmundb

Anbefalte innlegg

Hei, alle bassfolk der ute.

Som dere skjønte utifra navnet har jeg planer om å kjøpe ny bass. Jeg har nå en Vantage Avenger fra midten av 80-tallet, og en nykjøpt Fender Jazz bass. Jeg spiller for det meste punk, funk og jazz. Det er veldig viktig at det er gode muligheter for å bruke slapping teknikken på denne nye bassen. Budsjettet er på oppimot 8.500 kroner.

Tips blir satt veldig pris på. Jeg er fortsatt tenåring, derfor er ikke busjettet altfor høyt. Har spilt i har spilt i 5 og et halvt år, så jeg er jo til en viss grad ganske nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe allsidig som låter kule og er svært bra bygget vil jeg anbefale en G&L L2000 (Eller L2500 om du er på utkikk etter en femmer) Det ligger en USA-modell av L2000 her på forumet til 8000,- Og det ligger en brukt Tribute L2500 på finn til 5000,-. Sistnevnte har jeg selv eid, akkurat det eksemplaret, og det var min eneste bass i ca 3 år, uten problemer. Eneste grunnen til at jeg solgte den var at jeg oppgraderte til en custom USA-utgave av samme bass.

Her kan du se en video med en gjennomkjøring av en Tribute L2000. Lyden er den samme på USA- og Tribute-modellene. Forskjell ligger i produksjonsland, valgmuligheter og noen få andre småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om en Music Man Stingray kan være verdt å sjekke ut, det er en ypperlig punk/funk bass. I HH konfigurasjon vil den også være knall for jazz. Den er også super å slappe på.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du sier så skulle jeg jo nesten tro at Jazz Bassen holdt egentlig. Men nå mener jeg at over 2 basser og det bare er for å "ha noe annet" da, hehe. Lurer på om jeg er enig med Orph her og vil si at en Stingray kanskje hadde vært kult nå? Jeg anbefaler og så gjerne G&L, har eid en del av de selv, dog det har aldri helt slått ann hos meg, men det er deffinitivt meget bra basser.

Test en Stingray du, som jeg forstår har du både P og J lydene i de 2 bassene du har fra før, og da blir nok en Stingray akkurat annerledes nok (for ikke å nevne at det er ment at Stingrayer er slappebasser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ bare prøve fender jaguar bassen med jazz bass hals!:

0259505500_alt_wlg_001.jpg

http://www.google.no...iw=1647&bih=958

Mange forselige kombinasjoner ( med tanke på serie/parrallell switch, kombinering av mic, active/pasive switch) og så er den helt fantastisk å spille på å har en fet lyd! Slapper mye selv, å har denne selv. er MEGET fornøyd. prøvde mange basser før jeg kjøpte denne, og var ikke i den minste tvil når jeg kjøpte denne og er SUPER fornøyd!

Endret av AlexFossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var alltid imot road worn bassene fra Fender, helt til jeg prøvde en Fender P-bass road worn. Nydeligste p-bassen jeg har spilt på noen gang med nitro lakk!

Disse går for rundt 7k brukte og 10k nye. Den har mye mer punch og rocka tone enn en Amerikansk standard. Sjekk den ut!

Kan sammenliknes med de fleste custom shop p-bassene fra samme periode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvis du ikke har en jazz bass med frets burde du nesten skaffe deg en. For å gjøre det billigst, kjøp en squier, rett halsen, senk strengene litt med bridgen, fil ned uønsket frezbuzz, oppgrader mickene til anbefalt nordstand pickups, og kanskje en sadowsky preamp :)

Så har du en konge jazzbass til en billig penge! Har gjort dette selv og squieren låter bedre enn min Fender Marcus Miller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få tak i en USA jazzbass fra 2008 eller nyere, ser de av og til for rundt 8000. Jeg har spilt på flere av disse, og synes dette er veldig bra basser, og definitivt noe helt annet enn Squire ol. Den lokale musikkbutikken min har en på lager nå som er noe av det bedre jeg har prøvd uansett prisklasse, jeg har sammenlignet direkte med mye dyrere instrumenter. Kjøper du en slik, kan du ha den for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.