Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul eller Telecaster?


stairwaytoheaven

Anbefalte innlegg

Heisann! Les Paulen jeg har skrivd om har zebra`57 pickups ;) Jeg har prøvd ut både telecasteren og Les Paulen. Egentlig tenkte jeg på en vanlig traditional, men så prøvde jeg en 1960 traditional og jeg må si at det er en av de herligste halsene jeg har spilt på :P Jeg kommer nok til å prøve de noen ganger til før jeg bestemmer meg, men nå ser det ut som om det blir en 1960 Traditional, må bare vente på en eller to lønninger :D

Her er link til 1960 traditional. Butikken jeg handler i har den i Goldtop ;)

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Traditional-1960-Zebra/Specs.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kjøpers marked i bruktmarkedet for tida, og du klarer å få tak i en Gibson Studio og en god Telecaster for rundt ti laken på Finn.

Påsa og sekk!

Personlig ville jeg ikke byttet ut hverken LP eller Tele, hver til sitt bruk, og forskjellig spillefeeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta stilling til Tele vs. LP, for jeg har ikke rørt en LP på veldig mange år, og aldri eid en. Men lyden fra en Tele er mer etter min smak, og det er jo smak og behag det kommer an på. De LP-ene jeg har prøvd har vært supre å spille på, og til en del vreng-rock kan de være uovertrufne. Lytt f.eks. til gitaren til Dave Clemson i Colosseum (originalbesetning på 1970-tallet) f.eks. Så ikke noe vondt om LP fra meg.

Men da jeg i fjor skulle ha meg en ordentlig gitar, falt valget på en Tele, rettere sagt G&L ASAT Classic. G&L er arven fra George Fullerton og Leo Fender, og deres ASAT-modeller er Tele på steroider, og dessverre uten norsk importør. Vel så bra bygd som amerikansk Fender, veldig spillbare og med bedre single coil-mikker. Søk litt på YouTube så hører du. Jeg valgte sjøl en helt straight ASAT Classic med standard PU, men så kjøpte jeg også en Epiphone ES335 Dot, utrolig mye for pengene, veldig spillbar og med Gibson-designede humbuckere. Låter definitivt helt annerledes enn en Tele, selv om ASATen har mer varme og mye høyere output enn Fender. En ASAT Special har større og kraftigere singlecoilds enn standarden, og sies å låte mer "hifi", men er heller ikke så skarp som en vintage Tele eller ASAT Classic. G&L lager også Bluesboy, som kombinere SC med humbucker, noen sier det gir i pose og sekk.

Du kan kjøpe en håndbygd amerikansk G&L gjennom en US dealer, eller bestille en etter egen spec på samme måte. Jeg bestilte, og det tok mer enn 3.5 mnd før den ble sendt fra USA. Finner du en de har i butikken får du den på 2-3 uker. Avhengig av modell betaler du pluss minus 10.000 norske med frakt og moms, og det er minst like mye gitar som en US Fender. For meg er kombinasjonen billig EPi Dot og G&L ASAT ideell. Jeg vil ha ASAT-en som førstegitar, men trenger ikke misunne andre Gibson-fargen på lyden om jeg vil spille en type blues som ASAT-en ikke klarer. Selv om du kan gjøre mye med en Tele-type, særlig om du drar på litt gain, så får du bare ikke samme clean-lyd som fra en Gibson/Epi-humbucker.

G&L selger også en billigere serie, Tribute, som mange mener er et bedre alternativ til Fender Tele/Strat MIJ/MIM. G&Ls Tribute er satt sammen i indonesia på samme fabrikk som Cort (noen eldre er laget i Korea), men all elektronikk og mikrofoner er nøyaktig de samme som du får på en US G&L av samme type, og de er klargjort på fabrikken i California. De koster ca. halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også både en tele og en les paul. Les paul'en (studio) er helt fantastisk å spille på. Jeg er ikke så glad i den til clean lyd. Da liker jeg telen eller straten bedre. Les Paulen er den som er med på øving og konserter.

Så skulle jeg valgt mellom de 2 hadde det blitt en LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

men , jeg har hørt har en Les Paul er tung, og er derfor tung å bevege seg me på scene og Les paulen også er utsatt får å knakke i halsen ; men er det hvis den detter/ dunker borti noe eller at trekkkraften fra seks stålstrenger i seg selv er nok til å knekke halsen på`n ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men , jeg har hørt har en Les Paul er tung, og er derfor tung å bevege seg me på scene og Les paulen også er utsatt får å knakke i halsen ; men er det hvis den detter/ dunker borti noe eller at trekkkraften fra seks stålstrenger i seg selv er nok til å knekke halsen på`n ?

En Les Paul er ikke tyngre at et normalt friskt menneske greier å bære den. Når det gjelder halsbrudd, er den utsatt pga. vinkel på hodet ifht. halsen. Spenningen fra strengene er IKKE nok til at halsen knekker. Oftest skjer det ved at den faller i bakken med hodet først o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men , jeg har hørt har en Les Paul er tung, og er derfor tung å bevege seg me på scene og Les paulen også er utsatt får å knakke i halsen ; men er det hvis den detter/ dunker borti noe eller at trekkkraften fra seks stålstrenger i seg selv er nok til å knekke halsen på`n ?

Om den detter ned ja :) Da er det en veldig billig greie å sette på strap-locks, så trenger du ikke bekymre deg for det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men , jeg har hørt har en Les Paul er tung, og er derfor tung å bevege seg me på scene og Les paulen også er utsatt får å knakke i halsen ; men er det hvis den detter/ dunker borti noe eller at trekkkraften fra seks stålstrenger i seg selv er nok til å knekke halsen på`n ?

Dette er bare tull. Jeg har en usedvanlig tung LP (4,7 kg), og jeg er usedvanlig pinglete (tar MAKS 70 i benken). Men jeg har overhodet null problem med å bevege meg på en scene med denne på meg. Og hvis du er normalt oppegående innen fysikk og ikke er unormalt klomsete, så klarer du å legge fra deg LPen slik at den ikke er i fare for å velte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du får de med P90 (single coils) også. Sjekk ut '60s reissuene (R0) feks.

R0 kommer da ikke med P-90s. R4 og R6, derimot. I tillegg, Les Paul Jr. og Special. Og så har man jo LP Studio 50's Tribute og 60's Tribute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. vekten, så er vel det ganske variabelt... Min LP Gothic veier 4.1 kg, Fender Mexico Telen min veier 4.4 kg, tyngste gitaren jeg har det, og den er faktisk så tung at jeg reagerer hver gang jeg kler den på meg.. Men ikke verre enn at jeg klarer den i 2-3 timer uten problemer..

Edit: Det er nok Bigsbyen som gjør Telen så tung...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.