Torgersen

Medlem
  • Innholdsteller

    119
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

3 Neutral

Om Torgersen

  • Rang
    Viderekommen
  • Bursdag 27. mars 1981

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Senja

Nylige profilbesøk

4 010 profilvisninger
  1. Torgersen

    Torgersen

  2. Jeg er åpen for å endre på kretsen. Har i dag loddet ut det som satt der. Tror jeg går for en Marshall 1974 tonekontroll, bytter volum og tonepot i samme slengen. Håper jeg kommer "nært nok" ved å gjenbruke et par av mustardene som satt der. Blir en 8,2 nF istedet for 10 nF, og en 2,2 nF i stedet for 5nF som skjemaet til Marshall viser. Volum og tone blir 500K log.
  3. Har hatt et lite renoveringsprosjekt gående i jula på en gammel Hagstrøm Bass 210 fra 60-tallet. Ampen har fått nye elektrolytter/rør pluss litt annen opprensking, og spiller nå rent og pent. Det eneste jeg kunne trenge litt hjelp til er tonekontrollkretsen. Slik den er originalt, hører jeg fint lite endring når den justeres på. Har forøvrig ikke vært borti denne varianten tidligere. Potmeter og resistorer/kondensatorer er intakte. Legger ved skjema til ekspertene Eneste som er "modifisert" iht. originalt skjema, er at jeg loddet ut C6. Med denne i kretsen låt det grøt, da den shuntet det meste av høye frekvenser rett til jord (bassamp..) Ampen er tiltenkt å brukes med gitar event. munnspill. Noen som har tips for å få tonekontrollen til å fungere mer som en one-knob tonekontroll ala Marshall 18W? Håper å kunne gjenbruke kondensatorene da de er gode gamle mustards hagstrom_210-bass_sch.pdf
  4. Torgersen

    Dårlig jord i stikkontakt?

    Jordforbindelse kan måles, men skal ikke måles med multimeter/ohmmeter. Man bruker en kontinuitetstester for å måle dette. I en slik tester ligger det krav til bla. instrumentets strømkilde, noe som er nødvendig for å oppnå en fullgod måling. Bare til info
  5. Har et lite prosjekt på gang der jeg skal bruke kabinettet til en eldre Marshall transistor bassamp som rent høyttalerkabinett. Er snakk om en 1x12 kombo fra JCM 800-serien, fra midten av 80-tallet (plywood-kabinett). Har liggende et par gamle Celestion G10D-25, og lurer på om det er noen som har erfaring med disse rent lydmessig? Har liggende flere 12" elementer som kan brukes, men er ofte svak for 2x10" eller 4x10" gitarkabinetter. Vet at elementene er i orden, men fikk aldri prøvd dem skikkelig før jeg demonterte dem fra en gammel Super Reverb. Må lage ny baffel og trekke opp med nytt frontstoff, og er usikker på om jeg skal gå for 2x10" eller 1x12".
  6. Takk for innspill! Må kanskje prøve å skisse opp en kobling selv. Får det sikkert til etter noen forsøk
  7. Er det noen som sitter på et komplett skjema for en slik type kobling som jeg beskriver i første post? Altså 2 volum, 2 tone, 3-veis svitsj pluss push-pull potmeter på for eksempel et tonepot for serie/parallell-kobling.
  8. Knallbra! Mange takk! Jepp, pickupene har chrome-cover langs kantene og sort plast på toppen. Egne ledere for +/- på coil og skjerm i kabel er tilkoblet kun chrome-coveret.
  9. Har nettopp mottatt et par GFS Dream 90 pickuper som jeg skal lure inn i SG`en min. Spekulerer litt i å få dem koblet slik mot pickup-svitsj at dem kan kombineres i parallell og serie. Altså standard konfigurasjon på pickup-svitsj, og kanskje sette et push-pull potmeter i en av tonepot`ene for serie-kobling. Noen som vet om dette lar seg gjøre, og eventuelt kan hjelpe med et skjema? Hadde 4-veis svitsj i en Tele som var koblet for et slikt oppsett, og det funket meget bra.
  10. Torgersen

    Ibanezer

    Har nylig solgt en gitaramp til Ibanezer som jeg pakket og sendte som postoppkrav. Pakken ble umiddelbart betalt ut på postkontoret, og god kommunikasjon gjennom handelen. Anbefales av meg!
  11. Er klar over at spolinga har mye å si ja. BB Pro`ene ligger på like under 8k ohm i neck, og like under 9k ohm i bridge. Vet ikke hvilken magnet jeg burde prøve i bridge-buckeren, har kun den originale al5 for hånden. Pickupene blir forøvrig prøvd ut i en Gibson SG standard fra 2007, og slik det er nå må jeg justere neck-buckeren helt ned flush med pickguarden og bridge-buckeren veldig langt opp mot strengene for at det skal bli omtrentlig balanse mellom disse.
  12. Da har jeg fått byttet magnetene i Burstbucker Pro`ene mine, fra al5 til al2. Første jeg la merke til var betydelig lavere output. Neck ble mye mindre "bassete" og framstår nå som ren og artikulert i lyden. Bridge ble bedre, men er enda ikke helt fornøyd her. Den kvasse diskanten som var originalt med al5 ble mye bedre, men det mangler enda litt kjøtt i lyden ifht. hva jeg ønsker. Pickupen ble også kanskje litt for lav i output, litt for nasal og mellomtonepreget. Noen som har tips? Mulig jeg bytter tilbake til al5 i denne.
  13. Grunnen til at jeg skal prøve meg på et magnetbytte i Burstbucker Pro`ene mine er primært at bridgehumbuckeren låter noe harskt og spisst i toppen, og neck låter veldig bassheavy. Håper kanskje også på at magnetbytte (fra A5 til A2) kan føre til litt lavere output. Blir spennende å teste ut resultatet
  14. Jeg venter på alnico 2 magneter som jeg skal prøve i et sett med Gibson Burstbucker Pro`s. Disse har originalt alnico 5 magneter. Kan si noe om resultatet i denne tråden så snart jeg får testet det ut
  15. Torgersen

    DIY Amp kits

    Det er nok samme chassie som ble brukt til rørampene i samme serie vil jeg tro. Tykt og stabilt gods. Plass mellom bunn på chassie og element er heller ikke noe problem. Kabinettet er som sagt laget av plywood og er veldig stabilt. Kan ikke tro noe annet enn at det bør være et bra utgangspunkt for en gitarkombo. Lurer litt på om jeg har lyst å gå for noe i 30W gata... JTM45? Har bygd en 18W TMB-clone tidligere, og så har jeg en orginal JMP50 fra 1971. Morsomt å prøve noe nytt.