Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul eller Telecaster?


stairwaytoheaven

Anbefalte innlegg

Enig med deg Erkny! se litt på finn.no, før du bestemmer deg!

Jeg synes forresten ikke at det går ann og si hva som er "best" mellom to forskjellig type gitarer!?

Det er som å si hva som er best mellom en familiebil og en sportsbil? Alt etter hva det skal brukes til!

Min første el-gitar var en brukt Samick-strat og den fungerte for meg lenge! Har nå nye pickuper og bruker den fortsatt, men etter å ha spilt i snart 12år så har jeg jo oppgradert litt, etter

å ha prøvd/eid diverse..

Ikke kjøp for dyrt i første omgang, det blir ofte mye prøving og feiling før du blir fornøyd! ;)

Får du Les paul studio og brukt mexico-tele brukt innen ditt budsjett har du gode gitarer lenge, som du kan bytte pickuper i etterhvert f.eks.!!

Lykke til!

Endret av anstores
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selvfølgelig basert på utseende. Du vil jo se rocka ut, og ikke som Brad Paisley.

Jaja, dere andre trenger ikke komme med eksempler på at tele er brukt av rockere.

Tråkker vel litt i ett minefelt her nå Mr. Grohl.

Som tidligere nevnt, går du for brukt så kanskje du ender opp med både LP og Tele. Jatakk begge deler som Ole Brumm pleier å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du velger selvfølgelig basert på utseende. Du vil jo se rocka ut, og ikke som Brad Paisley.

Jaja, dere andre trenger ikke komme med eksempler på at tele er brukt av rockere.

Snakk om å be om det lissom... :D

Ække nødvendig å peke på at verdens desidert mest utbredte el-gitar naturligvis også er brukt av rockere, har alltid vært det, og kommer også alltid til å bli det ;)

@ stairwaytoheaven... Rådet du har fått her om å kjøpe deg en MIM og en Studio er faktisk et veldig godt råd. Det er uansett ikke disse gitarene du har om noen år, men de vil gi deg et godt utgangspunkt for fremtidige valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkker vel litt i ett minefelt her nå Mr. Grohl.

Som tidligere nevnt, går du for brukt så kanskje du ender opp med både LP og Tele. Jatakk begge deler som Ole Brumm pleier å si.

Jeg tråkker gjerne opp i minefeltet og blir der. Jeg liker lyden av Teler noe Earth (Tele+Twin Reverb) er et bevis på, men de ser utrolig døve ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråkker gjerne opp i minefeltet og blir der. Jeg liker lyden av Teler noe Earth (Tele+Twin Reverb) er et bevis på, men de ser utrolig døve ut. :D

Smaken og baken osv....

Syns vel ikke Tele übernice utseendemessig men dog for en arbeidshest. Skal man kjøpe gitar etter utseendet og ikke spillbarhet/lyd kan man fort stå der med skjegget fullt av postkasser.

Siden vi er litt ute på viddene i tråden, rent utseendemessig hadde jeg valgt Tele framfor alskens BC.Rich og andre spisse gitarer. Runde former, akkurat som ei dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ser kanskje litt gale ut i øynene, men ellers normale..

Personlig syntes jeg tele er en meget allsidig gitar, unntaket her er nok den litt tyngre sjangeren.

Men de har vel ennå ikke funnet en gitar som er "best til alt".

Før hata jeg utseende på telecaster og syntes de ikke så ut, med tiden blir de bare penere og penere.. Har kanskje en sammenheng med formene på en kvinne som Æljen nevner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er litt ute på viddene i tråden, rent utseendemessig hadde jeg valgt Tele framfor alskens BC.Rich og andre spisse gitarer. Runde former, akkurat som ei dame.

Det hadde jeg også.

Kjenner flere døve jeg..... Ser helt normale ut spørru meg.....

Stopp humoren, jeg må av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Jeg har spilt akustisk gitar i ca. 7 månder og jeg tenkte å kjøpe en elektrisk nå snart. Jeg tenkte å enten gå for en Fender Telecaster American Standard eller en Les Paul 1960 Traditional. Begge ligger på rundt 10 - 12 tusen tallet i pris. Jeg spiller/hører på mye Led zeppelin, Jimi Hendrix, Rolling Stones og lignende. Jeg lurte på om dere kunne si litt om særpregene til hver gitar og forskjeller ettersom det ikke er noen av de som er "bedre" enn den andre. Jeg kommer selvfølgelig til å prøve gitarene mye før jeg bestemmer meg .Håper på mye respons og informasjon! :D

You got mail......eller PM som det heter her på forumet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bla både en Gibson LP Standard og en Fender American Standard telecaster. Byttet for en tid tilbake siden til en 4-veis switch på telen. Dvs standard tele i pos 1-2-3, men bridge og neck i serie i pos 4. Vet ikke helt om jeg trenger LP`en lengre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bla både en Gibson LP Standard og en Fender American Standard telecaster. Byttet for en tid tilbake siden til en 4-veis switch på telen. Dvs standard tele i pos 1-2-3, men bridge og neck i serie i pos 4. Vet ikke helt om jeg trenger LP`en lengre... :)

Jeg har eid både tele og LP og ingen skal komme og fortelle meg at du får det samme "bånndraget" ut av en tele som du får ut av Lesteren. Man kan skru fram en lyd som likner og som er grei nok, men skikkelig LP lyd blir det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid både tele og LP og ingen skal komme og fortelle meg at du får det samme "bånndraget" ut av en tele som du får ut av Lesteren. Man kan skru fram en lyd som likner og som er grei nok, men skikkelig LP lyd blir det aldri.

Det er helt riktig! Du kan også spille så nærme brua du bare vil på en LP, men skikkelig fet Teletwang blir det heller aldri av det! Den som kan komme nærmest, er LP Special, men det er jo en litt annen greie igjen, men er man i tvil om man vil ha Tele eller LP, er faktisk LP Special et sted i mellom der.... på et vis.... :)

Jeg konkluderer igjen med at man må ha minst ett eksemplar av hver. Spørsmålet er bare hva man velger å kjøpe først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.