Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul eller Telecaster?


stairwaytoheaven

Anbefalte innlegg

For meg er på en måte Telecasteren grunngitaren. Det finnes knapt en enklere gitar å bygge og vedlikeholde. En enkel, fast bro, bolt-on hals rett på kroppen, ingen fancy konturer. All elektronikk er enkel å komme til. Dette er arbeidshesten. Jeg skjønner på grunn av ergonomien at Stratocasteren er blitt den populære og mest kopierte gitaren, men egentlig er ting som vib-armen en kompliserende faktor som ikke behøves i en basisgitar.

Jeg liker den veldig godt nettopp fordi den er så enkel å ha med å gjøre.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ikke QP i bridge så godt. Alt for ubehøvlet.

QP i neck er fin, IMHO. :)

Delvis enig, brukar den kun til vreng, så den blir nok bytta ut. Har ikkje prøvd QP i neck, men trur eg held meg til STR-1 og kjøper STL-1 til bridge, eller kjøper to nye som er litt bedre matcha enn STR og QP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god GitarNorge-tradisjon! :lol:

Nå er også tråden over 4 mnd. gammel, og trådstarter har 4 innlegg tilsammen, og ikke vært aktiv på over en mnd. Så mye tyder på at rådene ikke har hjulpet nevneverdig.... :D

Ellers har rådene hjulpet såpass bra at han har fått seg en gitar han digger, og dermed heller spiller på den i stedet for å henge på gitarforum :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har rådene hjulpet såpass bra at han har fått seg en gitar han digger, og dermed heller spiller på den i stedet for å henge på gitarforum :D

True dat! Har faktisk kjøpt gitar for ca. 2 måneder siden. Gikk for Gibson Les Paul Traditional 1960! Har helt glemt denne tråden her, men det var gøy å se at folk fortsatt skriver innlegg :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

True dat! Har faktisk kjøpt gitar for ca. 2 måneder siden. Gikk for Gibson Les Paul Traditional 1960! Har helt glemt denne tråden her, men det var gøy å se at folk fortsatt skriver innlegg :)

Det var godt å høre! :) Nå kan jo de andre som har hatt spørsmål her bare følge ditt eksempel, så kan jo du etter hvert begynne å lukte på en Telecaster! ;) (Uten humbuckere og P-90s naturligvis...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre! :) Nå kan jo de andre som har hatt spørsmål her bare følge ditt eksempel, så kan jo du etter hvert begynne å lukte på en Telecaster! ;) (Uten humbuckere og P-90s naturligvis...)

Helt klart! Var aldri ett spørsmål om enten eller, det var vel mer om hvem som blir først :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre! :) Nå kan jo de andre som har hatt spørsmål her bare følge ditt eksempel, så kan jo du etter hvert begynne å lukte på en Telecaster! ;) (Uten humbuckere og P-90s naturligvis...)

Om ikke annet må man innrømme at det er fascinerende med så mye engasjement rundt gitarer og håndverket det representerer (både i produksjon og musikken det skaper). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel her for å diskutere? No er telen min ganske langt fra kosher, men eg fått har litt sansen for standard teleoppsett i det siste! Poenget mitt er vel at tele med 2 singlecoils er ein klassisk lyd du har hørt på x antall plater. Skal du først ha humbuckers, kan du jo like godt gå for LP, ei anna klassisk øks. Ut fra første post ser det jo ut som stairwaytoheaven er ute etter klassiske lydar? Fender sel forøvrig mykje rart, men trur folk flest er einige om kva ein tele er.

synes bare det var litt bombastisk å si at det ikke er en tele hvis den har buckere istedenfor singlecoils...en strat er nå en strat uansett oppsett og samme gjelder vel de fleste andre gitarer. men alle har rett til sin mening selvfølgelig,var ikke meningen å "disse" dine meninger. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kaste meg inn i diskusjonen om hva som er ekte Tele; Ja, jeg er enig i at en ordentlig Tele skal ha singlecoils. Det er det jeg bruker selv, og kunne aldri tenkt meg noe annet. Det som dog skal sies er at en Tele og en LP er ganske forskjellige gitarer å spille på. Mange liker begge deler, men det finnes folk som ikke kan fordra Gibsongitarer, med kort skala og vinklet hals. Hvis man er en av de, som foretrekker Tele sånn rent spillemessig, så klarer man alltids å komme relativt nært lyden av en LP om man har en Tele med bøkkere, og det er i min verden et godt argument for å kjøpe en HH-Tele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for tiden verken Les Paul eller Telecaster. Men spiller en god del på min Fender Pawn shop '72..den har jo semihul strat kropp,H/H config og telehals,synes det er en kongegitar:)

Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.